دومینوی فرونشست زمین در مشهد پس از بارش‌های اخیر

شامگاه پنج شنبه ضلع غربی میدان بسیج به میزان 3 متر نشست کرد؛ این پنجمین مورد نشست زمین طی دو هفته اخیر بود؛ نشست زمین در تقاطع بولوارهای شهید ساجدی و جانباز ، خیابان 17 شهریور، تقاطع هنرور و هدایت و نشست زمین در حیاط یک منزل مسکونی در خیابان آیت ا... عبادی، برخی از  موارد نشست زمین طی روزهای اخیر در مشهد است که افزایش آن نگرانی های مردم و شهروندان را به دنبال داشته و سوالاتی را نیز مطرح می کنند. این که دلیل افزایش موارد نشست زمین در مشهد چیست؟ آیا این اتفاق به بارندگی های اخیر نیز مربوط است؟ مشکل زیرساخت های شهری وجود دارد که شاهد افزایش این موارد در شهر هستیم؟ مدیریت شهری چه رویکردی برای جلوگیری از افزایش این گونه حوادث در شهر مشهد دارد؟ این سوالات و جزئیات دیگری از موارد نشست زمین در مشهد را در گفت و گو با مسئولان شهری پیگیری می کنیم.
فعال شدن بخشی از قنات های قدیمی و ایجاد معضلی برای شهر
برای بررسی جزئیات موارد نشست زمین که از ابتدای امسال تاکنون رخ داده است، با محمد شیدایی رئیس اداره پدافند غیرعامل شهرداری مشهد گفت و گو می کنیم. وی می گوید: تعداد نشست زمین رخ داده در مشهد نهایت 5 یا 6 مورد بوده است، در این زمینه تمامی دستگاه ها پای کار آمده اند و چند مورد جزیی نشست را هم شهرداری سامان دهی کرده و مشکل خاصی در پی نداشته است. شیدایی می افزاید: در سطح شهر مشهد تعدادی قنات داریم که مربوط به سال ها پیش است و خشک شده است. به ویژه در بافت های فرسوده و نقاط قدیمی مشهد با توجه به بارندگی های شدید که به تازگی رخ داده، آب به داخل زمین نفوذ کرده و باعث شده است بخشی از قنات ها فعال شود و معضلی را برای شهر رقم زده است. وی تاکید می کند: این فرونشست ها خیلی مشکل آفرین نیست اما در هر صورت شهروندان مراقب باشند و با نیروها همکاری های لازم را داشته باشند و از نزدیک به تماشای حادثه ننشینند.
حسین نژاد: از دلایل فرونشست ها خبر ندارم


در ادامه درباره این احتمال که فرونشست ها به دلیل ضعف در زیرساخت های شهری باشد، با معاون شهرسازی شهرداری مشهد گفت و گو می کنیم که حسین نژاد در پاسخ به «خراسان رضوی» می گوید: من از دلایل این فرونشست ها خبر ندارم و اگر توضیحی بدهم قاعدتا اشتباه می شود.
جزئیات دلایل نشست زمین از زبان معاون شهردار
اما سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با «خراسان رضوی» از دلایل رخدادهای اخیر فرونشست زمین در مشهد می گوید.
خلیل ا... کاظمی با اشاره به این که مشکلات زیادی در کنار هم باعث ایجاد فرونشست زمین می شود، اظهار می کند: درفرو نشست زمین که در بولوار ساجدی اتفاق افتاد، مقداری قنات پیدا کردیم، قنات هایی که سال ها پیش بوده و استفاده ای از آن ها نمی شده یا در همان مسیر باغ ها، کانال هایی حفاری و چاه ها پر شده و اثرش باقی مانده است و بعد از این که یک سری فعالیت های عمرانی در مسیر انجام می شود، زمین نشست می کند.وی می افزاید:  اما در محور میدان بسیج، قنات نبوده، بلکه دو حوضچه بوده که مربوط به کانال های مخابرات و شرکت آب و فاضلاب است، طی بارندگی ها، آب در داخل حوضچه ها تجمع کرده و از داخل آن به زیر آسفالت رفته و خاک زیرآسفالت را شسته و باعث نشست آسفالت در آن قسمت شده است. همکاران ما تا جایی که امکان داشت خاک برداری و بتن تزریق کردند و یک سری کابل ها و شبکه های آب و فاضلاب نیز در حال تعمیر است.
ضعف در زیرساخت ها و تاسیسات شهری قابل انکار نیست
سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد در خصوص احتمال وجود مشکلات زیرساخت های شهری در بروز پدیده فرونشست می گوید: این که زیر ساخت ها و تاسیسات شهری در نقاط مختلف شهر، دچار فرسودگی شده و به نوعی در طی سال های مختلف در حوزه مربوط به تعمیر و نگهداری به صورت ویژه به آن نپرداختند مربوط به تمامی سازمان های خدماتی است و مسئله قابل انکاری نیست.
وی تاکید می کند: باید تمامی امکانات شرکت های خدماتی در سطح شهر را به نوعی شناسایی کنیم و با برنامه ریزی اقدام شود تا از این موارد جلوگیری به عمل آید.
تاکید بر احداث تونل انرژی
کاظمی راه حل اصولی برای برون رفت از این وضعیت را احداث تونل انرژی می داند و می گوید: مجموعه ای از فعالیت های شرکت های خدماتی در این مسیر باید دخیل باشند تا یک تونل که تمامی ضرایب ایمنی را داشته باشد، احداث شود. در میدان شهدا و اطراف حرم درخصوص احداث تونل انرژی اقدام شده است و تمامی شرکت های خدماتی از داخل تونل انرژی، کابل ها و لوله های خود را عبور داده اند.
وی تصریح می کند: اما دو مشکل در این زمینه وجود دارد؛ یکی این که هزینه احداث کانال های تونل انرژی زیاد است و دستگاه ها پای کار نمی آیند و این دو مورد هم فقط با هزینه شهرداری انجام شده است و نکته دوم این که نگهداری تونل های انرژی از نظر ایمنی و تعمیر و نگهداری به متولی نیاز دارد که هنوز متولی آن مشخص نشده است و دستگاه ها درخصوص این موضوع همکاری لازم را ندارند. کاظمی می افزاید: به بیان دیگر، این که بازرسی، نظافت و... تونل انرژی در اختیار کدام مجموعه باشد، تا حدودی مشخص نشده است و موارد مربوط به پدافند غیر عامل نیز باید مشخص شود.وی اظهار می کند: نیاز به تصمیم گیری دقیق داریم تا تمامی دستگاه ها روی کار تمرکز کنند. احداث تونل های انرژی در درازمدت هزینه های دستگاه های خدماتی را کاهش می دهد اما متاسفانه هنوز به صورت جدی در این موضوع، به جز دو موردی که در میدان شهدا و اطراف حرم اجرا کردیم، مورد دیگری صورت نگرفته است.
مردم نگران نباشند
کاظمی تصریح می کند: به هرحال مردم نگران نباشند بعید می دانم نشست های این چنینی مشکل خاصی را ایجاد کند.
 
 
خبر مرتبط
حفره میدان بسیج بتن ریزی و آسفالت شد
معاون حمل و نقل وترافیک و سرپرست معاونت فنی وعمران شهرداری مشهد با اشاره به حفره ایجاد شده در بخشی از میدان بسیج گفت: با بتن ریزی در محل حفره و با انجام آسفالت مسیر بازگشایی می شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، کاظمی افزود: ساعت 10 شامگاه پنج شنبه در بخشی از ضلع جنوب غربی میدان بسیج حفره ایجاد شد که با توجه به عمق سه متری آن برای بررسی بیشتر مسیر مسدود شد و تیم های عملیاتی در محل حاضر شدند. وی اظهار کرد: بعد از بررسی ، بتن ریزی برای پر کردن حفره انجام شد.  وی تاکید کرد: با بررسی های انجام شده نشست مسیر هیچ گونه ارتباطی به تونل های قطار شهری نداشته است.