فریاد استان‌های شمالی کجا شنیده می‌شود!؟

... کی حرکت کنیم!؟ صبح زود بهتره. جاده ترافیک میشه!!!
این بخشی از دیالوگ یک مازندرانی زمانی است که می‌خواهد به استان زادگاهش بیاید یا اینکه از آن خارج شود. از زمان گذشته که مناطق شمالی و حاشیه دریای مازندران حاشیه امنی برای پایتخت‌نشینان اعم از سیاستمداران، هنرمندان و مدیران جهت گذران تعطیلات بوده است تاکنون، صرفا استفاده از آن به صورت موقتی ‌و چند روزه بوده اما یک راه ارتباطی درست و مناسب در آن به عنوان اولین و ‌‌مهم‌ترین زیرساخت رفاه فراهم نگردیده و بیشترین حجم ترافیک در راه‌های مواصلاتی کشور مربوط به این استان و استان‌های مجاور است. جاده‌های هراز، سوادکوه و کندوان علیرغم بازسازی و طرح‌های مختلف، هنوز هم دارای مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم امنیت و ایمنی کامل، ترافیک پرحجم است که بیشترین آسیب را برای بومیان آن دارد.
جنگل‌های شمال کشور که منبع مهم و سرشار جنگل‌های هیرکانی و چوب‌های صنعتی با کاربردهای مختلف است، به نام طرح حمایت و صیانت جنگل مورد دستبرد قرار گرفته و برداشت‌های بی‌رویه جهت زمین خواری از یک طرف و استفاده از چوب درختان موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و سست شدن خاک گردیده که همین اتفاق رانش زمین و مشکلات ناشی از سیلاب را فراهم آورده است.
بخشی از این عدم توجه به سوءمدیریت در استان‌های شمالی به ویژه استان مازندران بر می‌گردد که عدم نظارت کافی و اختلاف بین شرق و غرب استان و فاصله مرکز استان با غرب، موجب عدم تمرکز در مدیریت گردیده است. بخش دیگر آن در نگاه دولتی‌ها به این استان به دلایل مختلف بر می‌گردد. این در حالی است که مناطق مرکزی ایران از این نگاه برخوردار نبوده است. مثال ساده آن می‌تواند عدم دریافت هرگونه عوارض در ازای استفاده از امکانات از جمله دریا، جنگل و سایر منابع طبیعی است که نیاز به ایجاد زیرساخت از سوی مدیران استانی و همچنین تصویب قوانین بالادستی از سوی دستگاه‌هاست.


سیل اخیر بیش از پیش مظلومیت این استان‌ها را نمایان نموده است. در کنار ترافیک سنگین و حجم بالای خودروها جهت ورود، هوای بارانی و جاری شدن سیلاب و تخریب بسیاری از زیر ساخت‌ها از جمله جاده، راه‌آهن و روستاها و خانه‌های مردم این دیار موجب ایجاد شرایط بسیار سخت در ایام تعطیلات نوروز گردیده است.
در کنار همه این‌ها، هیچ واکنش درستی از سوی مدیران محترم، سلبریتی‌های مدعی ‌همه کسانی که دارای ویلا یا جایی برای خوشگذرانی در این استان‌ها دارند، دیده نشده است.