مخالفت نمایندگان مجلس انگلیس با استرداد آسانژ به آمریکا

هفتناد تن از نمایندگان مجلس انگلیس با امضای نامه‌ای با استرداد «جولیان آسانژ» به آمریکا مخالفت کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس،«جولیان آسانژ» بنیانگذار 46 ساله ویکی‌لیکس، از سال 1391 به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است. دستگاه قضایی سوئد او را به آزار جنسی متهم کرده است و آسانژ از بیم اینکه در صورتی که به سوئد برود به آمریکا مسترد شود، به سفارت اکوادور در لندن رفت و درخواست پناهندگی داد.
بنا به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، بیش از 70 نماینده مجلس انگلیس با امضای نامه‌ای از «ساجد جاوید» وزیر کشور بریتانیا و «دایان ابوت» وزیر کشور دولت سایه خواستار استرداد «جولیان آسانژ» بنیانگذار «ویکی‌لیکس» به سوئد به جای آمریکا شدند.
بنا به گفته این تعداد از نمایندگان مجلس انگلیس، چنین اقدامی در واقع «پیام قاطعی در خصوص اولویت انگلیس در مبارزه با آزار جنسی و جدیت این کشور در رسیدگی به چنین اتهاماتی را ابلاغ می‌کند».


نمایندگان مجلس انگلیس در نامه خود نوشتند: « به طور قطع، ما مجرم بودن (آسانژ) را قطعی نمی‌دانیم اما معتقدیم که فرایند لازم باید دنبال شود و شاکی (سوئد) باید شاهد اجرای عدالت باشد».
این نامه درحالی نوشته شده است که پلیس انگلیس روز پنجشنبه هفته گذشته از دستگیری آسانژ بعد از خروج وی از سفارت اکوادور در لندن خبر داد.
در بیانیه پلیس انگلیس عنوان شده است که این بازداشت براساس حکم سال 1391 دادگاه عالی انگلیس و پس از آن صورت گرفته که دولت اکوادور وضعیت پناهندگی آسانژ را رد کرده و از پلیس انگلیس خواسته برای بازداشت او به سفارت برود.
آسانژ در سال 1385 سایت ویکی لیکس را تاسیس کرد و در سال 1389 با انتشار تصاویر و ویدئوهای کشتار غیرنظامیان توسط ارتش آمریکا در عراق و افغانستان مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. اندکی بعد دولت آمریکا علیه سایت ویکی‌لیکس تحقیقات جنایی را آغاز کرد و از متحدان خود خواست به این تحقیقات کمک کنند. اندکی بعد دولت سوئد آسانژ را به «تجاوز جنسی» به یک زن متهم و علیه او حکم بازداشت در سرتاسر جهان صادر کرد.
بااینحال بنیانگذار ویکی‌لیکس، با رد این اتهام و بیان اینکه ادعای سوئد انگیزه‌های سیاسی دارد و هدف از آن خاموش کردن ویکی لیکس است،در سال 1391 به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد.
در سال‌های گذشته با وجود پناهندگی آسانژ به سفارت اکوادور، سایت ویکی لیکس به انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس ادامه داده و به همین دلیل واشنگتن و لندن اکوادور را به شدت تحت فشار قرار داده بودند تا به وضعیت پناهندگی او پایان دهد.
بنا به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، بسیاری از خبرنگاران سراسر جهان، دستگیری آسانژ را محکوم کرده‌اند و آن را جرم علیه آزادی بیان دانسته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ورود منابع صندوق توسعه ملی به تعادل بازار ارز کمک می‌کند تداوم کمک‌های انسان دوستانه جهانی به سیلزدگان ایرانی مخالفت نمایندگان مجلس انگلیس با استرداد آسانژ به آمریکا خودسوزی یک مرد مقابل کاخ سفید شورای امنیت خواهان تحویل قدرت در سودان به غیرنظامیان شد خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند عضو هیات رئیسه مجلس: چهار وزیر امروز در مورد سیل اخیر به مجلس گزارش می‌دهند ارزیابی دانشگاهیان از بازدید هورالعظیم آیا تاسیسات نفتی زیر آب است؟ خط آهن سراسری خرمشهر - تهران را با یک حرکت جهادی بازگشایی کنید جهیزیه پربرکت عروس آق قلائی! خط آهن سراسری خرمشهر - تهران را با یک حرکت جهادی بازگشایی کنید تمجید معاون اول رئیس‌جمهور از تشکیل سیل‌بند انسانی در دهلاویه با دستور معاون اول رئیس جمهور؛ شرکت‌های دولتی ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه اطلاعات شدند خوزستان را مدیریت کنید خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند