خوزستان را مدیریت کنید

بسم‌الله الرحمن الرحیم
امتحان الهی با بارش باران‌های سیل آسا، به مردم و مسئولین کشور ما روی آورده است. علاوه بر استان‌های گلستان، مازندران، ایلام و لرستان، اکنون استان پهناور و حاصل خیز خوزستان محل این امتحان الهی است. همه باید از این امتحان سربلند بیرون بیایند، هم مردم و هم مسئولین.
در زمان مناسب باید کوتاهی‌های گذشته مسئولین، که اگر با درایت و آینده نگری به وظایف ذاتی خود عمل کرده بودند، امروز خسارت سیل بسیار کمتر بود، به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد. نمایندگان مجلس هم، که امروز قرار است توضیحات چهار وزیر را در مورد حوادث و عوارض سیل اخیر بشنوند، باید به این سوال پاسخ بدهند که برای این قبیل حوادث چه قوانینی وضع کرده‌اند و در 20 روز تعطیلات نوروز 98 که مردم بسیاری از استان‌ها در سیل دست و پا می‌زدند چند جلسه فوق‌العاده برای این موضوع تشکیل داده‌اند؟
اکنون مساله اول کشور، مدیریت بحران سیل در خوزستان است. اینطور نیست که مردم و مسئولین، چه از خود خوزستان و چه از نقاط دیگر کشور، پای کار نباشند. اینطور نیست که امکانات به اندازه کافی وجود نداشته باشد. مشکل اصلی این است که نیروها و امکانات توسط فرماندهی واحدی که دارای تدبیر باشد مدیریت نمی‌شوند.


اقشار مختلف مردم، بسیج، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و مسئولان اجرائی، همه فعالانه مشغول کار هستند، اما هر کسی یا هر جمعی هرچه به ذهنش برسد انجام می‌دهد و چون انسجامی وجود ندارد، در بسیاری موارد کارهای تکراری صورت می‌گیرد و در مواردی هم آنچه باید انجام شود، صورت نمی‌گیرد. فقدان مدیریت بقدری مشهود و آزاردهنده است که حتی تهیه غذا در مواردی بیش از اندازه نیاز است و در عین حال عده‌ای بی‌غذا می‌مانند! صدها روستا در محاصره سیل و یا در آب غوطه‌ور هستند و اهالی آنها در مناطق مرتفع‌تر سرگردانند. رساندن غذا و ملزومات اولیه زندگی به این خیل عظیم بی‌خانمان کاری مهم و حیاتی است. همه در تلاش هستند که این کار را انجام بدهند ولی به دلیل فقدان انسجام و مدیریت واحد، همچنان مشکلات باقی است. فقدان مدیریتی که این روزها در خوزستان و سایر مناطق سیل زده دیده می‌شود، هشدارهای مستمر دلسوزانی را تایید می‌کند که در ماه‌ها و سال‌های گذشته درباره ضعف‌های شدید وزارت کشور می‌دادند ولی یا هیچ گوشی بدهکار آن نبود و یا با تلخی و عصبانیت به آن پاسخ‌های منفی می‌دادند و منکر ضعف‌ها می‌شدند.
در بخش مدیریت آب هم علیرغم هشدارهای هواشناسی که در زمستان گذشته بارها از باران‌های فراوان ماه‌های آخر سال 97 و اوائل سال 98 داده بود، اقدامات لازم برای خالی کردن سدها به ویژه در خوزستان صورت نگرفت و امروز علیرغم برخورداری از اینهمه سد، با مشکل سیل و آب‌های رها شده مواجه هستیم. شاید کوتاهی در زمینه تخلیه آب سدها در زمان مقتضی به دلیل نگرانی از کم آبی و استمرار خشکسالی بوده باشد و با همین توجیه تا حدودی بتوان از کنار قصور مدیریت آب در آن زمان گذشت ولی بعد از مشاهده باران‌های شدید اسفند ماه گذشته و روزهای اول سال جدید، انتظار این بود که به آن هشدارها توجه می‌شد که اگر می‌شد اکنون شاهد چنین وضعیت تلخی به ویژه در خوزستان نبودیم.
گلایه مندی از ضعف مدیریت‌های گذشته بماند برای بعد. آنچه اکنون باید مورد توجه قرار گیرد این است که با مدیریت منسجم و فرماندهی واحد در خوزستان، بر بحران کنونی می‌توان غلبه کرد و به آن پایان داد. ما ملتی هستیم که با بحران بزرگی همچون تهاجم بی‌رحمانه صدام که از پشتیبانی ارتجاع عرب و قدرت‌های غربی برخوردار بود مقابله کردیم و پیروز شدیم. مرکز این مقابله پیروز همین خوزستان سرافراز بود. قطعاً اگر مدیریت منسجمی وجود داشته باشد بر بحران سیل نیز به آسانی غلبه خواهیم کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ورود منابع صندوق توسعه ملی به تعادل بازار ارز کمک می‌کند تداوم کمک‌های انسان دوستانه جهانی به سیلزدگان ایرانی مخالفت نمایندگان مجلس انگلیس با استرداد آسانژ به آمریکا خودسوزی یک مرد مقابل کاخ سفید شورای امنیت خواهان تحویل قدرت در سودان به غیرنظامیان شد خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند عضو هیات رئیسه مجلس: چهار وزیر امروز در مورد سیل اخیر به مجلس گزارش می‌دهند ارزیابی دانشگاهیان از بازدید هورالعظیم آیا تاسیسات نفتی زیر آب است؟ خط آهن سراسری خرمشهر - تهران را با یک حرکت جهادی بازگشایی کنید جهیزیه پربرکت عروس آق قلائی! خط آهن سراسری خرمشهر - تهران را با یک حرکت جهادی بازگشایی کنید تمجید معاون اول رئیس‌جمهور از تشکیل سیل‌بند انسانی در دهلاویه با دستور معاون اول رئیس جمهور؛ شرکت‌های دولتی ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه اطلاعات شدند خوزستان را مدیریت کنید خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند خوزستانی‌ها بار دیگر خاکریز می‌زنند