ابر بی باران دولت برای جاده مرگ

محمد آگاهی- آخرین مشاهدات و پیگیری های خبرنگار ما از وضعیت پروژه محور بجنورد-گلستان موسوم به جاده مرگ حاکی از آن است که هم اکنون پروژه در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل است که البته شرایط آب و هوایی نیز امسال به گونه ای بوده که به دو شرکت فعال در این محور اجازه کار نداده است.
15 اسفند سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در دیدار استاندار و مجمع نمایندگان خراسان شمالی برای مدیران زیر مجموعه اش ضرب الاجل تعیین کرد تا با جذب و تخصیص 200 میلیارد تومان اعتبار جاده مرگ طی امسال حذف شود. هر چند با توجه به گفته های مدیر شرکت پاسن راه، اتمام پروژه در 15 کیلومتر پایانی این محور زمان بر است و امسال بدون شک پایان نمی پذیرد اما در محدوده 60 کیلومتر باقی مانده، پروژه پیشرفت داشته است و حالا اگر پل منتهی علیه قطعه بدرانلو را نیز فاکتور بگیریم به همت مسئولان و ادامه پیگیری های نمایندگان، مسئولان دستگاه قضایی استان و استاندار همچون 6 ماه دوم سال گذشته می توانیم به کاهش چشمگیر تعداد قربانیان یکی از حادثه خیزترین جاده های کشور با تردد سالانه حدود 20 میلیون مسافر و زائر امام هشتم طی امسال امیدوار باشیم.با معرفی دکتر «شجاعی» به عنوان استاندار جدید خراسان شمالی و پیگیری های صورت گرفته از سوی وی و نمایندگان استان، هر چند پروژه محور بجنورد- گلستان سال گذشته در مرحله اجرا سرعت نگرفت و همچون سال های گذشته قربانیان زیادی گرفت اما تکاپوهای صورت گرفته این امید را در مردم استان و رسانه ها به وجود آورد که امسال سال حذف مرگبارترین محور جاده ای استان باشد. البته وعده پرداخت 30 میلیارد تومان اعتبار در پایان سال گذشته از محل بند موسوم به «ه» هنوز عملیاتی نشده است. مسئولان سازمان برنامه و بودجه هم به «قربانی» رئیس مجمع نمایندگان استان وعده پرداخت 100 میلیارد تومان از این محل را داده بودند. سال گذشته در لایحه بودجه برای محور قوچان تا ساری و محور بجنورد- گلستان به عنوان بخشی از این پروژه 45 میلیارد تومان برای تصویب پیشنهاد داده شد که به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی این مبلغ به 37 میلیارد تومان تقلیل یافت و تاکنون 30 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
البته به گفته  «پارسی پور» 7 میلیارد تومانی را که آخر سال گذشته به عنوان بخشی از وعده مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از محل اعتبارات این شرکت پرداخت شد  باید به عنوان بخشی از اعتبار پرداخت شده از محل لایحه بودجه در نظر گرفت. شما می توانیدمشروح این گزارش را در شماره امروز روزنامه «خراسان شمالی»یا در سایت khorasannews.comبخوانید.