نیمه شعبان در کنار سیل‌زدگان

فردا یکی از بزرگترین اعیادمان را برگزار می‌کنیم؛ عید تولد ناجی؛ جشن حضور امدادرسان به تمام آدمیان. قول مشهور درباره ولادت امام زمان(عج)، روز نیمه شعبان است. حافظ شیرازی در کنار کلمه برات، از تعبیر شب قدر برای نیمه شعبان استفاده کرده است که به قول استاد بهاءالدین خرمشاهی، منظور از برات در این بیت، شب نیمه شعبان است:
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی/  آن شب قدر که این تازه براتم دادند
اعتقاد به وجود منجی در آخرالزمان در همه ادیان الهی و غیر الهی وجود دارد و باوری همگانی است. این رهبر الهی رسالتی جهانی دارد و مهمترین ماموریت او، عدالت‌گستری روی زمین است. در ذات همه انسان‌ها جدا از قومیت و رنگ و نژاد و طبقه اجتماعی، میل درونی به عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری وجود دارد؛ وقتی این حس فردی درون نوع بشر وجود دارد، یعنی وجود خارجی برای تحقق این خواسته باطنی نیز وجود خواهد داشت. به اعتقاد ما، منجی همه ادیان یک نفر است. علت اختلاف اسامی منجی در ادیان مختلف به‌دلیل تفاوت‌های زبانی مردم در جای‌جای کره زمین و ادیان مختلف است، وگرنه با استناد به ویژگی‌هایی که برای منجی عنوان شده، می‌توان تأکید کرد که موعود آخرالزمان یک شخص است.
به نقل از استاد محمدرضا حکیمی، برخی از پیامبران، پیامبر و معلم و مصلحی را که از آن پس می‌آمده است، معرفی و ذهن جامعه را برای پذیرش پیامبر و مصلح بعدی آماده می‌کرده‌اند. موعود موسی (یعنی کسی که حضرت موسی(ع) آمدن او را خبر داده بود) حضرت عیسی(ع) است. موعود حضرت عیسی(ع)، حضرت محمّد ـ صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله ـ (احمد) است، چنانکه در قرآن مجید تصریح شده است و نیز اتفاق می‌افتاده است که پیامبران گذشته، به آمدن موعود آخرالزمان ـ یعنی مهدی موعود ـ اشاره می‌کرده‌اند.


شیعیان روز تولد امام زمان(عج) را یکی از مهمترین اعیاد می‌دانند و در شب و روز آن، به برگزاری جشن، چراغانی‌های گسترده، مولودی‌خوانی، قربانی‌کردن و غذا دادن به فقرا اقدام می‌کنند. امسال نیز با توجه به حوادث رخ‌داده و آسیب وارده به بسیاری از خانواده‌های ایرانی بر اثر وقوع سیل، در بسیاری از مراکز و نقاط کشور به همت مراکز خیریه و مذهبی و با همکاری شهرداری‌ها و هلال‌احمر جشن‌های بزرگ ولادت امام زمان (عج) در راستای مددرسانی به هموطنان برگزار و کلیه مخارج در این مسیر هدایت می‌شود. پویش‌هایی برای رساندن گوشت‌های قربانی و نذورات مردمی شکل گرفته و شور و هیجان این جشن دو چندان شده است. به‌ویژه این‌که بسیاری از برگزاری جشن در مناطق سیل‌زده سخن به میان آورده‌اند.
شادمانی این روز دو چندان خواهد شد، وقتی که مردم دردمند و حادثه‌دیده ما نیز کامشان شیرین شود. هنوز برای پیوستن به پویش‌ها وقت هست و می‌توان سامانه‌ای کلی‌تر را برای تمامی مناسبات مذهبی و ملی در نظر گرفت تا هزینه‌هایی که می‌خواهد صورت بگیرد، مستقیما به نیازمندان و دردمندان برسد و پیکار جامعه برای عدالت‌طلبی در مسیر واقعی و مناسب خود قرار بگیرد.