در اولین روز هفته سلامت و با حضور وزیر بهداشت پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور به بهره‌برداری رسید

همزمان با اولین روز از هفته سلامت، کارخانه جدید تولید داروهای جامد اکتوور (اکتوور2) به عنوان پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور جامد در شهرک صنعتی بهارستان کرج با حضور وزیر بهداشت به بهره‌برداری رسید.
کارخانه داروسازی اکتوور2 دارای بیش از 10 هزار متر مربع زیربنا، 4200 مترمربع کلین روم (اتاق تمیز) و شامل سه خط گرانولاسیون، 6 خط تولید قرص و کپسول و 5 خط بسته‌بندی پرسرعت است.
این کارخانه که به‌رغم موانع و محدودیت‌های تحریم با مشارکت کمپانی Merck آلمان احداث شده، از ظرفیت تولید سالانه 6 میلیارد عدد قرص و کپسول برخوردار است و می‌تواند نیاز ایران و منطقه به داروهای این کمپانی را تامین کند.
ویژگی منحصر به فرد کارخانه اکتوور2، سیستم کاملا بسته و کنترل شده انتقال مواد و تولید آن است که تمامی پارمترهای محیطی از قبیل اختلاف فشار، دما و... در آن با پیشرفته‌ترین تجهیزات و سیستم‌های روز دنیا کنترل می‌شود.


این کارخانه به جدیدترین و پرسرعت‌ترین دستگاه‌های پرس قرص و بسته‌بندی مجهز است و تولید آزمایشی آن از اواخر سال گذشته آغاز شده است.
در این سایت داروسازی بیش از 190 قلم دارو در 14 حوزه درمانی بیماران قلب و عروق، سرطانی، پیوند،‌ام اس، اعصاب، داخلی، زنان و بیماری‌های خاص تامین می‌شود و از ظرفیت تولید بیش از 7 میلیارد عدد قرص و کپسول و حدود 100 میلیون آمپول، سرنگ از پیش پر شده، ویال تزریقی و لیو فیلیزه برخوردار است و در سه سال گذشته موفق به احداث، تجهیز و بهره‌برداری از بیش از 30 هزار متر مربع فضای تولیدی جدید شده است.
* وزیر بهداشت:داروخانه‌ها در عرضه داروهای داخلی کم لطفی می‌کنند
وزیر بهداشت با تاکید بر حمایت از تولید محصولات داخلی گفت: داروخانه‌های کشور در عرضه داروهای ساخت داخل کم لطفی می‌کنند.
دکتر سعید نمکی در مراسم گشایش این کارخانه دارو اظهار داشت: برخی کارشناسان داروخانه‌ها با تبلیغ برای داروهای خارجی به صنعت داروسازی کشور آسیب وارد می‌کنند.
وی با بیان اینکه 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: اگر صنعت داروسازی کشور آسیب ببیند، داروخانه‌ها هم دچار خسارت خواهند شد.
وزیر بهداشت افزود: اگر صنعت داخلی فروپاشید با واردات نمی‌توان داروخانه‌ها را پر کرد و ازسوی دیگر منابع دولتی نمی‌تواند تامین‌کننده داروهای کشور باشد.
وی در عین حال گفت: امروز صنعت دارویی کشور نیازمند یک رویکرد جدید است زیرا این بخش با چالش‌هایی مواجه می‌باشد.
وزیر بهداشت با اشاره به برنامه‌های کاری خود در این وزارتخانه گفت: نخستین گام برای اصلاح امور در بخش صنعت داروسازی در زمینه منابع ارزی بود که در این بخش تصمیماتی اتخاذ شده است.
نمکی افزود: امروز رسالت ما در وزارت بهداشت و درمان دفاع از مرزهای اخلاقی است و باید چالش‌ها را برطرف کرد.
وی بیان داشت: اکنون در نظام دارویی سه مشکل داریم که اولین مشکل خود ما هستیم یعنی دولت و سازمان غذا و دارو باید رویکردی جدیدی اتخاذ کنند.
وزیر بهداشت گفت: باید صنعت داخلی را تقویت کرد و جلوی واردات را گرفت که البته کارهایی شروع شده است.
وی در عین حال افزود: هرچند اقدامات موثری در این بخش آغاز شده، اما راضی‌کننده نیست و هنوز امضاهای طلایی داریم و برخی‌ها می‌توانند از رانت استفاده کنند.
نمکی اظهار داشت: باید از شبکه پوسیده رانت در بخش غذا و دارو جلوگیری شود و من به عنوان وزیر بهداشت، رانت خواری در مجموعه دارو را با تمام وجود جمع خواهم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به دارو سازان گفت: نخواهم گذاشت دارویی که در داخل است وارد شود و نخواهم گذاشت دارویی که کیفیت ندارد به دست مردم برسد.
وی افزود: نباید در کشور داروی بی‌کیفیت به داروخانه برود، اگر رفت، کارخانه باید تعطیل شود، تولید کنندگان دارو باید استانداردهای ملی را رعایت کنند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: تولید داخل باید خودش را بالا ببرد و از ایجاد مانع برای یکدیگر در این بخش پرهیز کرد.
نمکی خطاب به داروسازان گفت: رقابت سالم کنید و رقابت به نیت حذف یکدیگر نباشد.
وی افزود: از صنعت دارو سازی انتظار می‌رود که که قیمت تمام شده تولید را کم و از هزینه‌های سربار بکاهد.
وزیر بهداشت بیان داشت: البته ما باید راه‌هایی را برای تولید کنندگان دارو باز کنیم و زمینه صادرات را فراهم نمائیم.
سایر اخبار این روزنامه
در اولین روز هفته سلامت و با حضور وزیر بهداشت پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور به بهره‌برداری رسید رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند با حکم فرمانده کل قوا؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد ایران اسلامی غرق در شادی جشن‌های نیمه شعبان وزیر نفت: گردش مالی 150 میلیارد دلاری نفت زمینه ساز فساد است سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران و زیارت حرم امام رضا(ع) غفلت از واقعیت‌ها چرا؟ 600 کشته و زخمی در انفجارهای سریلانکا واکنش دکتر ظریف به حادثه تروریستی سریلانکا: تروریسم یک تهدید جهانی بدون دین است؛ باید با آن مقابله شود معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور: فولاد مبارکه اقدامات مداوم و موثری برای حفظ محیط‌زیست انجام داده است تذکری به شورای شهر تهران عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: حمایت شورای شهر از برنامه‌های تاکسیرانی برای ارائه خدمات الکترونیک به مسافران معاون بنیاد شهید: مطالبات سال 96 خانواده‌های ایثارگران باقی مانده است کتاب «تمام نهج‌البلاغه» در درون محراب امیرالمومنین حضرت على‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام در مسجد کوفه شورای ملی تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی تشکیل می‌شود رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند