بانوی پیشگام هنر مدرن ایران درگذشت

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، هنرمند نقاش، شامگاه گذشته در سن ۹۷ سالگی دارِ فانی را وداع گفت. به گزارش ایسنا، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، هنرمند نقاش و از پیشگامان هنر مدرن ایران شنبه (۳۱ فرودین‏ماه) به دلیل کهولت سن در منزل شخصی خود درگذشت.
زنده‌یاد فرمانفرمائیان که در سال ۱۳۰۱ خورشیدی در شهر قزوین متولد شده بود، از هنرمندان تاثیرگذار عرصه هنرهای تجسمی بود و آثار هنری ماندگاری را دوران حیات، از خود به جای گذاشت.
سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای درگذشت منیر شاهرودی فرمانفرمائیان نوشته است: «منیر شاهرودی فرمانفرمائیان هنرمندی است که در آثارش هنرهای سنتی و اصالت‌های هنر ایران را با بیان نوین و مدرن پیوند داده است و هنر او بر پایه نقوش تزئینی و آینه قرار دارد. هندسه، محور آثار فرمانفرماییان است و چنانکه خودش گفته است هندسه او را به مشاهداتش از زیبایی برآمده از مرزوبوم ایران بازگردانده است. آثار فرمانفرماییان در یک خط سیر چند دهه حرکت مداوم و مستمری را با تکیه بر اشکال منظم و نقوش هنرهای سنتی و رویکردهای مدرنیستی طی کرده است. محوریت هنرهای سنتی و بومی و بیان مدرن و امروزی موجب شده است تا آثار منیر شاهرودی فرمانفرمائیان جایگاهی در موزه‌ها و مجموعه‌های معتبر دنیا کسب کند و بستری برای معرفی مشخصه‌های فرهنگ و هنر ایران فراهم شود.
فرمانفرمائیان هنرمندی است که دغدغه اجتماعی و روحیه انسان‌دوستی داشت و این دغدغه بارها در زندگی او تجلی یافت، چنانکه سال گذشته اثری را برای کمک به کودکان مبتلا به سرطان اهدا کرد. فرمانفرمائیان در انتخاب و رفتاری پسندیده و برای اینکه آثارش برای همیشه برای دوستداران هنر و هموطنانش باقی بماند و با توجه به سنت وقف که بسیاری از داشته‌های فرهنگی و هنری ما با وقف به یادگار مانده است، ۵۰ اثر خود را وقف دانشگاه تهران کرد که در تالاری به نام این هنرمند در باغ نگارستان به نمایش گذاشته شده است. درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری و دوستداران هنر تسلیت می‌گویم. روحش شاد و یادش گرامی».


یکی از آشنایان این بانوی هنرمند به ایسنا اعلام کرد که پیکر زنده‌یاد منیر فرمانفرمائیان، هنرمند نقاش، ظهر روز یکشنبه (اول اردیبهشت‏ماه) در بهشت فاطمه شهر قزوین و در جمع نزدیکانش به خاک سپرده شد.
بر اساس گفته‌های نزدیکان فرمانفرمائیان، علت برگزاری مراسم تشییع به شکل خصوصی درخواست خود هنرمند بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده کوهدشت لرستان در گفت‌وگو با «ابتکار» خبر داد محمدرضا ستاری آدرس غلط مبارزه با تروریسم نخست وزیر پاکستان وارد ایران شد الزامات و فرصت‌ها برای تحکیم همگرایی در نیمه دوم خرداد ماه ممکن است شرایط تغییر کند؟ دلار در کانال 13 هزار تومان بیش از 600 کشته و زخمی در هشت انفجار تروریستی مراسم عید پاک در سریلانکا به خاک و خون کشیده شد به مناسبت هفته ملی سلامت، نگاه مردم به امکانات و نیازهای این حوزه بررسی شد سلامتی در کنار هم آمار گردشگران ورودی و خروجی در سال ۹۷ اعلام شد عراق؛ محبوب‌ترین مقصد گردشگری ایرانیان بهروز غریب‌‌پور در گفت‌وگو با «ابتکار» به بهانه اجرای «اپرای عشق»: امسال اپرای عروسکی آران را به ثبت می‌رسانم با حکم فرمانده معظم کل قوا سردار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد در بازدید رئیس‌جمهوری از مناطق سیل‌زده مطرح شد برنامه‌های بازسازی؛ بر مبنای تکرار سیل بانوی پیشگام هنر مدرن ایران درگذشت مهدویت؛ ترجمان نبوت