مهدویت؛ ترجمان نبوت

آیت پیمان- تفکر و دکترین مهدویت؛ ترجمانی گویا و بیِّن از ماهیت نبوت است. با دعوت، با ابلاغ و انذار، وبا تبیین حق و معرفی باطل  شروع می‏شود. این دکترین با « قل هذه سبیلی ادعو الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی » آغاز، و با پایبندی بر «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه » جریان می‏یابد، وبا « لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی » نه‏تنها منافاتی نخواهد داشت بلکه از وظایف محوری حضرتش « اکراه و اجبار زدایی از حوزه دینداری و زندگی انسانی» است.
اگر ما پذیرفتیم که خطابات قرآنی فرا زمانی و فرا مکانی است، دیگر نه‏تنها وجهی برای اکراه و اجبار دیگران در عصر ظهور نمی‏ماند، بلکه براساس « لا تقف مالیس لک به علم » هرگونه همراهی و موافقت عملی، متوقف بر معرفت و بصیرت موجه نظری خواهد بود. 
عصر ظهور، عصر اکراه و اجبار زدایی در حوزه دین و دینداری است تا در پرتو آن به مشی فکری و عملی مقتدای خود یعنی رسول‏اکرم(ص) که همان «لکم دینکم ولی دین» است جامه تحقق بپوشاند و چون او، آنان را به «کلمه سواء» می‏خواند و کلمه سواء را که همان کلمه حق است اگر از دهان منافق هم شنید می‏پذیرد و کلمه ناسواء را که همان حرف و کلام مفت و باطل است را به یقین از هیچ مسلمان و متدینی نمی‏پذیرد.
 این مشی و مشرب عملی انسان‏هایی بوده است که نه‏تنها حق، که به تعبیر پیامبر بزرگوار «یدور الحق حیث یدور» بوده‏اند. عظمت، بزرگی و سرآمدی اینان و اندیشه‏هایشان از رفتار و سلوکی از این جنس و عیار نشات می‏گیرد.  نه خداوند و نه انبیاء و ائمه به دنبال مسلوب‏الاراده کردن و پیرو و تابع‏ساختن انسان‏ها به هر قیمتی نبوده‏اند و نخواهند بود، چه اینکه جماعتی از این دست، نه درخور مسئولیت‏پذیری در دولت کریمه‏اند، و نه شایسته شهروندی چنان دولتی. نه مایه عزت اسلام و مسلمین‏اند، و نه یارای به ذلت کشاندن اهل نفاق، و نه شایستگی دعوت به طاعت رب‏العالمین، و نه از کسانی که سرفرازی دنیا وآخرت را به ارمغان آورند.
اسلام، انسان را  آزاد و با اراده و وارسته از غیر خدا می‏خواهد و امام زمان هم امام آزادگان است. اگر این تفکر دکترین را پذیرفته‏ایم، لازم است که در زمان حاضر در نوع خطابه‏های دینی و منبرها و سخنرانی‏ها و گفتمان‏هایمان که اغلب خارج از این مدار هستند، تجدیدنظری اساسی کنیم. والعاقبه للمتقین.
سایر اخبار این روزنامه
ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده کوهدشت لرستان در گفت‌وگو با «ابتکار» خبر داد محمدرضا ستاری آدرس غلط مبارزه با تروریسم نخست وزیر پاکستان وارد ایران شد الزامات و فرصت‌ها برای تحکیم همگرایی در نیمه دوم خرداد ماه ممکن است شرایط تغییر کند؟ دلار در کانال 13 هزار تومان بیش از 600 کشته و زخمی در هشت انفجار تروریستی مراسم عید پاک در سریلانکا به خاک و خون کشیده شد به مناسبت هفته ملی سلامت، نگاه مردم به امکانات و نیازهای این حوزه بررسی شد سلامتی در کنار هم آمار گردشگران ورودی و خروجی در سال ۹۷ اعلام شد عراق؛ محبوب‌ترین مقصد گردشگری ایرانیان بهروز غریب‌‌پور در گفت‌وگو با «ابتکار» به بهانه اجرای «اپرای عشق»: امسال اپرای عروسکی آران را به ثبت می‌رسانم با حکم فرمانده معظم کل قوا سردار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد در بازدید رئیس‌جمهوری از مناطق سیل‌زده مطرح شد برنامه‌های بازسازی؛ بر مبنای تکرار سیل بانوی پیشگام هنر مدرن ایران درگذشت مهدویت؛ ترجمان نبوت