عید پاک خونین

ندا آکیش
خبرنگار
مراسم عید پاک مسیحیان سریلانکا، کشوری کوچک در حاشیه شمالی اقیانوس هند، دیروز یکشنبه با 8 انفجار هولناک در سه کلیسا و 3 هتل و همچنین دو انفجار ضعیف‌تر رنگ خون گرفت. در این انفجارها دست کم 207 نفر کشته و بیش از 450 نفر دیگر زخمی شدند. این انفجارها و این میزان کشته و زخمی در سریلانکا در یک دهه اخیر و پس از پایان جنگ داخلی این کشور بی‌سابقه بود و باعث شد، مقام‌های امنیتی آن با اعلام حکومت نظامی برای روز دوشنبه در برقرار کردن امنیت تلاش کنند. همچنین برخی کشورها از جمله فرانسه و انگلیس به شهروندان خود در سریلانکا هشدارهای امنیتی دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کلیساهای «سنت آنتونیو»، «سنت سباستین» و «باتیکالووا» و هتل‌های مجلل «شانگری لا»، «کینگزبری» و «سینامون گرند» اهدافی بودند که دیروز یکشنبه و همزمان با برگزاری مراسم عید پاک در سریلانکا هدف 6 انفجار قرار گرفته و جان دست کم 207 نفر را گرفته و بیش از 450 نفر دیگر را زخمی کردند. در بحبوحه اخبار مربوط به این 6 انفجار که مدام از سوی رسانه‌ها به روز‌رسانی می‌شد، دو انفجار دیگر هم در این کشور رخ داد که به بزرگی 6 انفجار نخست نبودند و به گفته یکی از وزیران دولت این کشور، توسط متهمانی که می‌خواستند از دست پلیس فرار کنند، رخ داده و شدت کمتری داشتند. بنا بر گزارش رسانه‌ها، در انفجار هفتم که در هتل کوچکی در شهر «دهیوالا» رخ داد، دو نفر کشته و تعداد کمی زخمی شدند. از تعداد کشته و زخمی‌های احتمالی انفجار هشتم که در شهر «دماتاگودا» رخ داد، خبری منتشر نشده است. در گزارش‌های اولیه، منابع پلیس دیروز به خبرگزاری فرانسه گفتند، در میان قربانیان انفجارهای سریلانکا دست کم 35 توریست خارجی دیده می‌شود. سه هتل و کلیسای سنت آنتونیو که دیروز هدف حمله قرار گرفتند، در کلمبو، پایتخت سریلانکا واقع شده‌اند و کلیسای سنت سباستین، در شهر نگومبا در 30 کیلومتری پایتخت و کلیسای «باتیکالووا» در 250 کیلومتری شرق کلمبو واقع شده است.
شناسایی تمام عاملان انفجارها


اگرچه تا لحظه تنظیم گزارش هیچ گروهی مسئولیت حملات سریلانکا را برعهده نگرفته بود اما «روئان ویجی واردن»، وزیر دفاع سریلانکا با صدور بیانیه‌ای از شناسایی تمام عاملان این حملات خبر داد و بدون نام بردن از گروه خاصی ضمن «تروریستی» خواندن حملات گفت، افراط گراهای مذهبی عامل این حملات هستند و در اسرع وقت تمام عاملان دستگیر و محاکمه می‌شوند. بنا بر گزارش رویترز، دیروز در سریلانکا همچنین شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای پیام‌رسانی مسدود شد. خبرگزاری فرانسه نیز دیروز با استناد به اسناد و مدارکی که صحتش را تأیید می‌کند، نوشت، رئیس پلیس سریلانکا 10 روز قبل از وقوع انفجارها، به افسران ارشد این کشور هشدار اطلاعاتی داده و گفته بود که بمب گذارهای انتحاری قصد حمله به «کلیساهای مشهور» را دارند.
در این هشدار اطلاعاتی آمده بود: یک آژانس اطلاعاتی خارجی گزارش داده است که «ان تی جی» (جامعه توحید ملی) قصد دارد حملات انتحاری علیه کلیساهای مشهور و کمیسیون عالی هند در کلمبو انجام دهد. «ان تی جی» یک گروه تکفیری در سریلانکا است که سال گذشته در تخریب مجسمه‌ها و نمادهای بودایی سریلانکا دست داشتند.
سریلانکا تا سال 2009 درگیر جنگ داخلی با جدایی طلبان تامیل بود و تا آن سال وقوع انفجارهای گاه و بیگاه در این کشور به امری طبیعی تبدیل شده بود اما در یک دهه اخیر که جنگ داخلی در سریلانکا به پایان رسیده، این نخستین بار است که 6 انفجار در یک روز و با فاصله‌های زمانی کم در پایتخت سریلانکا و دو شهر دیگر این کشور، یکی در 30 کیلومتری   و دیگری در 250 کیلومتری پایتخت رخ می‌دهد.
نگرانی‌ها از افزایش افراطی گری
گروه‌های مسیحی می‌گویند در سال‌های اخیر از سوی راهبان بودایی مورد ارعاب فزاینده قرار می‌گیرند و سال گذشته میلادی درگیری‌هایی بین اکثریت بودایی و اقلیت مسلمان در سریلانکا رخ داد زیرا بودایی‌های تندرو مسلمانان را متهم می‌کردند که افراد را به زور به اسلام دعوت می‌کنند. یکی از کلیساهایی که دیروز در سریلانکا هدف انفجار قرار گرفت، کلیسای سنت آنتونیو واقع در کلمبو، پایتخت سریلانکا بود. این کلیسا یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم سریلانکا است. مسئولان این کلیسا با انتشار تصاویری از داخل آن در فیس بوک از میزان تخریب کلیسا و خون قربانیان که روی در و دیوار بود، از عموم مردم سریلانکا طلب کمک کردند.
اتحادیه ملی مسیحیان پروتستان سریلانکا که بیش از 200 کلیسا و سازمان‌های دیگر مسیحی در این کشور را نمایندگی می‌کند نیز دیروز در واکنش به انفجارها اعلام کرد، سال گذشته 86 مورد از ارعاب، تهدید و خشونت علیه مسیحیان در سریلانکا گزارش شد. سال‌جاری میلادی هم که تاکنون حدود 4 ماه آن سپری شده 26 مورد از این خشونت‌ها علیه مسیحیان در سریلانکا گزارش شده است. بنا بر سرشماری سال 2012، از جمعیت 22 میلیونی سریلانکا، 70 درصد بودایی، 12.6 درصد هندو، 9.7 درصد مسلمان و 7.6 درصد مسیحی هستند.
محکومیت‌های داخلی و جهانی
رئیس جمهوری سریلانکا دیروز در واکنش به این انفجارها گفت که شوکه شده است و از مردم کشورش تقاضا می‌کند، آرامش خود را حفظ کنند. نخست‌وزیر این کشور هم در توئیتر نوشت: بشدت این حملات وحشیانه به مردمم را محکوم می‌کنم. از تمام مردم سریلانکا می‌خواهم در این زمان تراژیک متحد قوی بمانند. لطفاً از انتشار گزارش‌های تأیید نشده خودداری کنید. دولت به سرعت گام‌های لازم را برای مدیریت اوضاع برمی دارد. سخنگوی مجلس سریلانکا هم این حملات را محکوم کرد و آن را «حمله به کل ملت سریلانکا که در کنار هم با دوستی و برادری زندگی می‌کنند»، دانست. کاردینال رانجیت، اسقف اعظم سریلانکا هم ضمن محکوم کردن این حملات، دیروز را «روز خیلی ناراحت کننده» توصیف کرد. شورای مسلمانان سریلانکا هم با صدور بیانیه‌ای «جان باختن بیگناهان به دست عناصر افراطی و خشونت طلب که قصد ایجاد شکاف در کشور دارند» را محکوم کرد.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس،  ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا و نخست‌وزیرهای دانمارک و فنلاند این حملات را محکوم کردند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این رویداد در صفحه توئیتر خود ضمن همدردی با عبادت‌کنندگان در روز عید پاک در سریلانکا نوشت: «تروریسم یک تهدید جهانی بدون دین است و باید به صورت جهانی محکوم شده و با آن مقابله شود.»