پولیتیک کره‌شمالی

کره شمالی برای ادامه مذاکرات با ترامپ یک شرط گذاشته و آن اینکه پامپئو وزیر خارجه آمریکا دراین مذاکرات نباشد. موضوعی که البته واکنش پامپئو را به دنبال داشته است. او اظهار کرده مذاکرات با کره شمالی همچنان با مسئولیت من پیش می‌رود . اکنون این سوال مطرح است که از چه روی این چنین شرطی از سوی کره شمالی مطرح شده است؟ آیا این مسئله را می‌توان به عنوان پایان کار مذاکرات کره و آمریکا ارزیابی کرد؟ یا آمریکا چنین شرطی را می‌پذیرد؟ یا کره به دنبال مقصود خاصی است؟ مذاکرات آمریکا و کره شمالی مذاکراتی است که چه قبل از مذاکره، چه حین مذاکره، چه بعد از مذاکره در آن قراردادن شرط و شروط برای مذاکره‌کنندگان ادامه خواهد داشت.
همیشه قبل از مذاکره دو طرف می‌خواهند زمینه را طوری بچینند که نشان دهند ابتکار گفت‌و‌گوها به دست آن‌هاست. مطرح کردن اینکه پمپئو نباید در مذاکرات حاضر باشد نیز در همین راستاست. چنین شرطی هم به لحاظ فضای رسانه‌ای دست بالا را به کره‌شمالی می‌دهد و هم اینکه بیانگر اختلاف نظر در جبهه آمریکایی‌هاست. کره تلاش دارد تا نوک تیز حمله خود را متوجه پمپئو کند تا از جناح تندروی آمریکا تبری بجوید و آن‌ها را عامل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات معرفی کند. این موضوع می‌تواند از دید کره، شکافی در خود آمریکایی‌ها نیز ایجاد کند چرا که کره با این شرط هم، خود را راغب به مذاکره با آمریکا نشان می‌دهد هم گروهی از جناح تندروی آمریکا ونه خود آمریکا و دولتش را مانع تداوم این مذاکرات معرفی می‌کند. کمااینکه در دور دوم مذاکرات هم این پمپئو بود که عامل کلیدی در به ثمر نرسیدن نتیجه مذاکرات معرفی شد.
در حقیقت مقامات پیونگ یانگ چندان هم به دنبال تحقق واقعی این خواسته یعنی نبودن پمپئو در مذاکرات نیستند بلکه با نفس مطرح کردن آن می‌خواهند ابتکار عمل را در قبل از مذاکرات به دست بیاورند تا نشان دهند که کره‌شمالی است که شرایط را تعیین می‌کند، حتی اگر آن شرط این باشد که وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات حضور نداشته باشد.
پیشاپیش می‌توان گفت که مخالفت آمریکا با این خواسته مشخص است و کره ای‌ها نیز این موضوع را می‌دانند اما همینقدر که بتوانند با این شرط زمان بیشتری را تا قبل از شروع مذاکرات بخرند و هم اینکه ما به‌ازای این خواسته بزرگ یعنی نبودن پمپئو در مذاکرات، به خواسته‌های کوچکتر دیگر برسند برای آن‌ها کافی است. با مروری براین گفته‌ها اینگونه می‌توان جمع بندی کرد که کره‌شمالی از مطرح کردن شرط عدم حضور پمپئو در مذاکره به دنبال موارد زیر است:1- خرید زمان 2- ایجاد اختلاف نظر در میان دولتمردان آمریکا 3- بیان علاقه اش به مذاکره ولی با نمایش ابتکار عمل 4- به دست آوردن امتیازات و خواسته‌های کوچکتر و تحقق آنها در ازای کنار گذاشتن شرط عدم‌حضور پمپئو.