ره‌آوردهای معنوی سیل

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم
از خسارت‌های سیل در یکماه گذشته بسیار گفته شده و در زمینه ضرورت بازسازی مدیریت در سطوح مختلف و بازبینی چگونگی عملکردها به‌ویژه در بخش ساخت‌وسازها در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها نیز مطالب زیادی گفته و نوشته شده است. حتی درباره منافع مادی این پدیده طبیعی نیز گزارش‌های زیادی در رسانه‌های مکتوب و مجازی و دیداری و شنیداری منتشر شد که همگی در جای خود لازم و مفیدند. از اینها مهم‌تر ره‌آوردهای معنوی سیل امسال است که باید درباره آن مطالب بیشتری گفته و نوشته شود.
سال‌ها بود که با تشکیل همایش‌ها و با نوشتن مقالات و ایراد سخنرانی‌ها همواره از وحدت مذاهب و اقوام سخن‌ها گفته و نوشته می‌شد. قطعاً این اقدامات، مفید و موثر بودند ولی آثار ملموسی نداشتند. با جاری شدن سیل در مناطق مختلف کشورمان که محل سکونت پیروان مذاهب مختلف و اقوام گوناگون هستند، تحرکات و اقداماتی دیده شد که در عمل از ده‌ها سال سخنرانی کردن و نوشتن و صدها همایش برگزار کردن تاثیرگذارتر بود. هنگامی که در آق‌قلا و گمیشان سیل جاری شد، مردم سایر نقاط کشور که عموماً شیعه و ترک و فارس و مازنی و گیلک و کرد و لر و عرب هستند به یاری برادران و خواهران سنی و ترکمن خود شتافتند. ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، هلال‌احمر و سایر نیروهای دولتی و مردمی بدون آنکه به اموری از قبیل تفاوت مذهب و قومیت بنگرند، با تمام وجود برای یاری رساندن به مردم سیل‌زده شتافتند و هرچه از دستشان برمی‌آمد انجام دادند.
لرستان و خوزستان و ایلام نیز به تجلیگاه همیاری تبدیل شدند و نیروهای مردمی و نظامی و دولتی در کنار همدیگر به یاری اقوام لر و کرد و عرب و ایلامی و فارس شتافتند و ذره‌ای تفاوت میان اقوام و مذاهب قائل نشدند. مردم ایران در این همیاری بزرگ ملی، به فرمان خدا و پیامبر که مسلمانان را به وحدت و همدلی و یاری رساندن به همدیگر توصیه کرده‌اند عمل و مناطق سیل زده کشور را به تجلیگاه وحدت تبدیل کردند. اینکه یک سرهنگ ارتش، زانو به زمین بزند و بدن خود را به پله‌ای برای آسان ساختن سوار شدن مردان و زنان سالخورده و کودکان سیل‌زده به کامیون تبدیل کند، جلوه‌ای زیبا و عملی از همدلی ارتش با مردم است. اینکه یک روحانی جوان شیعه با بر دوش گرفتن یک روحانی کهنسال اهل سنت او را از سیل نجات دهد، زیباترین جلوه وحدت پیروان مذاهب اسلامی است. اینکه مردان و زنان استان‌های دیگر داوطلبانه به استان‌های سیل‌زده بروند و با تهیه غذا، با بردن لوازم زندگی، با تقدیم کمک‌های نقدی و با تخلیه آب و گل و لای از خانه‌ها و کوچه‌ها و خیابان‌های هموطنان خود به آنها کمک نمایند، بهترین نشانه رشد گرایش‌های معنوی در وجود مردم است.
این ره‌آوردهای معنوی که بدون تحمیل هزینه‌ مادی بر بیت‌المال و صرفاً با ایثار و فداکاری مردمی متجلی شده، توانسته است بیش از ده‌ها سال شعار وحدت دادن و صدها همایش برگزار کردن و هزاران مقاله نوشتن و سخنرانی‌کردن درباره وحدت و همدلی و نوع‌دوستی، تاثیرگذار باشد و قلب‌های پیروان مذاهب و اقوام را به همدیگر متوجه کند و پیوندها را مستحکم نماید. همه باید قدردان این ره‌آوردهای معنوی باشیم و برای تقویت آن و استمرار و تجلی بیشتر آن در شرایط عادی بکوشیم. با این ره‌آورد معنوی بسیار مهم می‌توان صفوف ملت را فشرده‌تر کرد و در مقابل توطئه‌ها ایستاد و بر دشمنان ملت و کشور در تمام عرصه‌ها پیروز شد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اقتصاد اعلام کرد: آمادگی ایران برای جذب 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی نایب رئیس بنیاد گندمکاران: خودکفایی در تولید گندم امسال هم تکرار می شود پیام تسلیت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی درپی جنایت عربستان: اعدام مسلمانان مظلوم عربستان برای جوامع بین‌المللی و حقوق بشری ننگ و ذلت است مردم امریکا از رژیم صهیونیستی متنفرند برگزاری مراسم گرامیداشت سی و نهمین سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس مفتی لیبی: هیچ نقطه‌ای از کره زمین از فساد رژیم سعودی خالی نیست تاکید ژاپن و اتحادیه اروپا بر تداوم حمایت از برجام دعوت امارات از رژیم صهیونیستی برای حضور در نمایشگاه «اکسپو دبی» ره‌آوردهای معنوی سیل نقشه شوم امارات برای گسترش هرج و مرج در تعز دعوت امارات از رژیم صهیونیستی برای حضور در نمایشگاه «اکسپو دبی» «عمر البشیر» با ادعای وخامت حال به خارج از زندان منتقل شد رسانه ملی و سواد دینی نایب رئیس بنیاد گندمکاران: خودکفایی در تولید گندم امسال هم تکرار می شود نایب رئیس بنیاد گندمکاران: خودکفایی در تولید گندم امسال هم تکرار می شود نایب رئیس بنیاد گندمکاران: خودکفایی در تولید گندم امسال هم تکرار می شود نایب رئیس بنیاد گندمکاران: خودکفایی در تولید گندم امسال هم تکرار می شود نایب رئیس بنیاد گندمکاران: خودکفایی در تولید گندم امسال هم تکرار می شود