ظرفیت رهاشده بازارهای همسایه در تجارت خارجی ایران

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمار تجارت 12 ماه منتهی به اسفند سال 97 کشورمان نشان می‌دهد که از حدود 44 میلیارد و 309 میلیون دلار صادراتی که در سال 97 انجام شد، حدود 24 میلیارد و 132 میلیون دلار به 15 کشور همسایه انجام شده و این یعنی بیش از 54 درصد صادرات کشورمان به‌مقصد کشورهای همسایه بوده است.
بر اساس این آمارها، در سال 97 صادرات ایران به هفت کشور عراق، افغانستان، پاکستان، عمان، آذربایجان، کویت و بحرین افزایشی در بازه یک تا 36 درصدی را تجربه کرده و در مقابل صادرات ایران به هشت کشور امارات، ترکیه، ترکمنستان، روسیه، قطر، ارمنستان، قزاقستان و تاجیکستان کاهش یافته است.
همچنین با توجه به واردات 12 ماه سال گذشته، از مجموع 42 میلیارد و 612 میلیون دلار کل واردات کشور، 11 میلیارد و 541 میلیون دلار کالا از مبدأ کشورهای همسایه وارد خاک ایران شده است و این یعنی 27 درصد واردات ایران در سال گذشته از کشورهای همسایه انجام گرفته است.
بر اساس این گزارش، در سال 97، واردات ایران از 10 کشور امارات، ترکیه، پاکستان، عراق، ارمنستان، آذربایجان، کویت، افغانستان، ترکمنستان و قطر، از 12 تا بیش از سه هزار و 400 درصد به‌نسبت سال 96 کاهش یافته و در مقابل واردات ما از چهار کشور روسیه، عمان، قزاقستان و تاجیکستان افزایش یافته است.


اما در این میان تراز تجاری تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه هم قابل توجه است و تجارت ایران و عراق با مثبت هشت هزار و 902 میلیارد دلار و تراز تجاری مثبت دو هزار و 917 با افغانستان، بالاترین تراز تجاری در تجارت ایران و همسایگان را در سال 97 رقم زد و در مقابل تراز تجاری ایران و فدراسیون روسیه با منفی یک هزار و 63 میلیارد دلار کمترین تراز تجاری با همسایگان ما بوده است.
گفتنی است بهتر شدن روابط تجاری ایران و همسایگان باعث شده روند تبادلات مالی با همسایگان نیز تسهیل گردد.
در همین رابطه، معاون توزیع شرکت توانیر در پاسخ به این سؤال که آیا مطالبات برقی ایران از عراق بابت صادرات برق به این کشور روند بهتری به خود گرفته است یا خیر، گفت: حدود ۹۰ درصد از مطالبات صادرات برق ایران از عراق دریافت شده است.
محمودرضا حقی‌فام در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: روال دریافت پول برق صادراتی از عراق بسیار منطقی و دقیق شده است.