عرصه را برای کارآفرینی باز کنید

فرشته بهروزی‌نیک ‪-‬ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تازه‌ترین اظها نظر خود گفته است:«تجربه تحریم به ما نشان داد تحریم کالا، تکنولوژی، نفت و خیلی چیزها ممکن است، اما ورود و خروج آدم‌ها از کشور و مهارت تحریم‌پذیر نیست؛ تلاش می‌کنیم برای نخبگان مهارتی به جای سربازی امریه را جایگزین کنیم.» صحبت‌های محمد شریعتمداری را می‌توان از چند منظر بررسی کرد؛ اول آنکه، نگاهی هرچند گذرا به آمارها و شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد اقتصاد ایران در خصوص حمایت از نخبگان و کارآفرینان جوان حتی در مسیر آزمون و خطا نیز قرار نگرفته است. سال‌ها ولع جوانان برای استخدام در وزارتخانه‌ها و نیز سازمان‌های دولتی، حکایت از آینده نا‌روشن کارآفرینی در ایران دارد. بر اساس اعلام سازمان امور استخدامی و اداری در سال 96، رقمی در حدود 30 تا 40 هزار نفر از طریق آزمون‌های استخدامی جذب بخش‌های دولتی شده‌اند. اگر چه چند سالی می‌شود که فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف از کندی روند استخدام‌های دولتی، بخصوص در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، گلایه دارند، اما آسیب‌شناسی دلایل این اتفاق هدف این نوشتار نیست و باید در موقعیت دیگری مورد بررسی قرار گیرد.
نکته‌ دیگری که بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی نیز روی آن اتفاق نظر دارند، آن است که سیستم «حقوق‌بگیری»، به آفتی برای اقتصاد و اشتغال کشور تبدیل شده است. سیستمی که بدون شک عامل اصلی شکل‌گیری آن شکست سیاست‌های ایجاد اشتغال پایدار است که محصول بی‌توجهی دولت‌ها به ایده‌های توسعه صنعتی در کشور است. موضوع قابل تامل این است که در واکاوی دلایل تداوم این روند، انگشت اتهام به سوی بهره‌گیری نادرست از درآمدهای نفتی است.
طی ادوار گذشته تاکنون ایران در سایه اقتصاد نفتی، روزهای بیم و امید زیادی را تجریه کرده است. شاید بتوان ماجرای درآمدهای نفتی در ایران را این طور تعریف کرد که طی سال‌ها اقتصاد ایران از نفت پول توی جیبی می‌گرفت بدون آنکه در اندیشه توسعه بخش‌های دیگری از اقتصاد باشد. به همین دلیل سال‌هاست نفت بالاترین سهم را در درآمدهای ارزی کشور دارد، این در حالی‌ است که سهم صنعت در این باره حتی از خدمات نیز کمتر است.
بدون شک در اقتصادی که برای توسعه صنعتی آن هیچ‌گونه استراتژی مشخص و قابل قبولی وجود نداشته باشد، خواب زمستانی تولید، رویای پیشرفت اقتصاد کشور را آشفته می‌کند. سال‌هاست به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، ناشی از اجرای طرح‌های غیر کارشناسی از جمله هدفمندی یارانه‌ها، مدیریت ناصحیح منابع مالی در کشور و نیز بی‌توجهی به هشدارهای صاحب‌نظران اقتصادی، وضعیتی چنان بحرانی برای صنعت در کشور به وجود آورده که نه تنها تولیدکنندگان شده‌اند، مجالی عرض اندام از کارآفرینان نوپا نیز گرفته شده است.
با این اوصاف شاید بتوان گفت دیگر وقت آن رسیده، سیاست‌گذاران اقتصادی کشور به راستی تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کرده و یک بار برای همیشه تاریخ، چاره‌ای برای آفت اقتصاد تک محصولی ایران بیندیشند. بی‌تعارف باید بدانیم دست‌یابی به این هدف به پروسه‌ای طولانی نیاز دارد و باید با برنامه‌های بلندمدت مورد بررسی قرار گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
چین، دومین نشست پروژه «کمربند و جاده» را برگزار کرد وعده‌های شی درآرزوی جاده ابریشم «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان راهکارهای ورود 20 میلیارد دلار ارز خانگی به اقتصاد را ارزیابی کرد به مناسبت 8 اردیبهشت سالروز تولد دکتر سیمین دانشور بانویی سرشار از دانشوری «همدلی» تحلیل روزنامه واشنگتن‌پست درباره بلا‌تکلیفی دولت آمریکادر خصوص تحریم‌های ایران را در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند «همدلی» موضوع اصلاحات آیین نامه انضباطی دانشجویان که اجازه رصد کردن دانشجویان در فضای مجازی را به دانشگاه می‌دهد، بررسی می‌کند بعد از لغو مجوز اکران فیلم پرفروش اکران نوروزی، شیوه انتقال فیلم‌ها به سالن‌های سینما تغییر کرد ولی‌الله شجاع‌پوریان رویکرد اصلاح‌طلبانه شهرداری تهران با رسانه‌ها عرصه را برای کارآفرینی باز کنید موسوی:هیچ درخواستی برای مذاکره با آمریکا در کار نیست پوتین: تحریم نفت ایران بازار انرژی را غیرقابل پیش بینی کرد سردار پاکپور مطرح کرد؛ امدادرسانی خودروهای کانکس‌دار نیروی زمینی سپاه در مناطق نهبندان و سربیشه