بازگشت لایحه جنجالی به میز کارشناسان

21 فروردین ماه گزارشی از لایحه جنجالی شورا در خصوص پولی شدن تردد خودروها در اطراف حرم در همین صفحه منتشر شد و رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در گفت و گو با خبرنگار ما تاکید کرد که اگر اکثریت مطلق مردم با این لایحه مخالف باشند، طرح اجرا نمی شود. درست روز بعد از آن، کانال اخبار خراسان در یک نظرسنجی این لایحه را به رای مردم گذاشت که با شرکت بیش از 10 هزار نفر از شهروندان، 90 درصد مخالفت خود را با این لایحه اعلام کردند. البته مجتبی بهاروند این را هم گفته بود که این لایحه در اولین جلسات شورا در سال جدید مطرح خواهد شد اما با گذشت دو جلسه از جلسات شورا در سال جدید، این لایحه به صحن علنی نیامد و حال بهاروند در گفت و گویی با «خراسان رضوی» از بررسی این موضوع در جلسات متعدد با حضور کارشناسان و منتقدان و جمع بندی نهایی آن در پایان اردیبهشت خبر می دهد و می گوید: بعد از مصاحبه ای که با روزنامه خراسان رضوی داشتم، جلساتی را با کارشناسان و سمن های اجتماعی و شهرسازان در این زمینه برگزار کردیم تا طرح به نقد و بررسی گذاشته شود. بعد از نهایی شدن جلسات و جمع بندی و توضیح معایب و مزایای طرح به مردم، همزمان با کانال اخبار خراسان، شهرداری و یک نهاد معتبر، نظر سنجی را در این خصوص انجام می دهند، آن موقع در صورت مخالفت مردم، طرح اجرا نمی شود چرا که به هرحال ما تابع نظر مردم هستیم.
پولی شدن تردد خودروها در اطراف حرم در بوته نقد و بررسی
بهاروند با اشاره به این که طرح را به نقد و بررسی گذاشتیم، تصریح می کند: باید برای مردم تمام مزایا و معایب طرح را شرح دهیم. این لایحه را با گروه کارشناسان به نقد و بررسی گذاشته ایم و در همان زمان هم (21 فروردین) عرض بنده این بود که اگر این معایب و مزایا را در محیطی برای مردم توضیح دهیم و ذکر کنیم که وضعیت آینده مردم با این حجم از آلودگی و ترافیک چه خواهد شد، در آن موقع اگر مردم بگویند با طرح مخالف هستیم، اجرا نمی شود.
وی می افزاید: اکنون بسیاری از مردم از مشکلات و مسائل اطراف حرم اطلاعی ندارند، اگر برای مردم توضیحی ندهیم، معمولا مخالف هستند و من هم دوست دارم مسیری را بروم که پولی پرداخت نکنم و محدودیتی هم نداشته باشم.


رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد، با تاکید بر این که براساس نتایج یک نظر سنجی عمل نمی کنیم، اظهار می کند: نظر سنجی ها متفاوت است. دوستان شهرداری هم می گویند ما نظرسنجی گذاشته ایم و 49 درصد موافق و 51 درصد مخالف این طرح بوده اند که فاصله نزدیک تعداد موافقان و مخالفان را نشان می دهد. بهاروند می افزاید: در این طرح باید وسایل حمل و نقل عمومی را زیاد کنیم و اتوبوس و مترو را حداقل با 50 درصد تخفیف در اختیار شهروندان قرار دهیم، اگر با وجود این، اکثریت مطلق بگویند ما با طرح مخالفیم، اجرا نمی شود.
شاید لایحه در صحن علنی رای نیاورد
بهاروند با اشاره به این که طرح هنوز به صحن علنی نرفته است، تصریح می کند: شاید این لایحه در صحن علنی رای نیاورد و من به عنوان عضو کمیسیون با آن موافق باشم و دیگر اعضا مخالف باشند. در هر حال سعی می کنیم طی یکی، دو هفته آینده به جمع بندی برسیم. می خواهیم قبل از این که لایحه به صحن علنی بیاید چکش کاری لازم انجام شود و باید ادله لازم را داشته باشیم. اگر طرح را کنار  بگذاریم باز یک عده منتقد هستند که باید جواب آن ها را هم بدهیم. در مجموع سعی می کنیم تا پایان اردیبهشت ماه موضوع را به اتمام برسانیم.
وی این را هم می گوید که روزی 300 خودرو در مشهد پلاک گذاری می شود و می افزاید: هیچ خودروی فرسوده ای تقریبا از این چرخه خارج نمی شود. در هسته مرکزی شهر، امکان تعریض خیابان ها وجود ندارد. اکثریت مردم هم دوست دارند با خودروی شخصی تردد کنند. از طرف دیگر در ترافیک گرفتار می شوند و می گویند چرا شهرداری فکری برای این مشکل نمی کند؟ به نظر شما با این حجم از خودروها و تقاضای مردم که برای خرید خودرو وجود دارد و همچنین با وجود سوخت ارزان قیمت، با هسته مرکزی و آلودگی هوا چه کاری می توان کرد؟ راه دیگری به جز محدودیت ها نداریم. بنده 10، 15 کشور دنیا رفتم و در آن جا هم همین طرح را پیاده می کنند. علاوه بر این، استفاده از خودروی شخصی به دلایلی مانند قیمت سوخت، محدود شده و برایشان نمی صرفد که با خودروی شخصی تردد کنند. اما در کشور ما بنزین از آب خوردن ارزان تر است، مردم مگر نمی خواهند مشکل ترافیک حل شود؟ پس باید محدودیت اعمال شود. وی تاکید می کند: مشهد به عنوان دومین کلان شهر دارای بار آلودگی زیادی است که هر روز هم این معضل شدت می گیرد. در تهران آلودگی سیر نزولی دارد اما در مشهد هرروز آلودگی هوا بیشتر می شود.
پیاده راه کردن مسیرهای منتهی به حرم امکان پذیر نیست
بهاروند همچنین در خصوص طرح پیاده راه کردن خیابان های منتهی به حرم نیز می گوید: این که بگوییم همه مسیرها پیاده راه شود و هیچ خودرویی تردد نکند که امکان پذیر نیست. پیاده راه را می توان در محدوده ای اجرا کرد اما این که چند کیلومتر را پیاده راه کنیم که هیچ خودرویی تردد نکند، امکان پذیر نیست. ضمن این که در این طرح، دو یا سه خیابان پیاده محور را در نظر داریم که حتما هم اجرا می شود.
وی می افزاید: باید قبول کنید طی این سال ها به اندازه ای فرهنگ استفاده از خودرو جا افتاده است که گاه افراد برای رفتن به فروشگاه نزدیک منزل شان هم از خودرو استفاده می کنند و زمان می برد تا این فرهنگ تغییر کند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در پاسخ به این که با اجرای این طرح در نظر دارید بار ترافیک و آلودگی را در هسته اصلی شهر کاهش دهید اما به طور قطع، خودروها به دیگر مناطق شهر کشیده می شوند و همان بار آلودگی و ترافیک را در منطقه ای دیگر از شهر به دنبال خواهند داشت، می گوید: در هسته مرکزی شهر تردد بسیار بالاست و طبق پیش بینی ما به حداکثر 35 هزار خودرو، مجوز تردد می دهیم در حالی که اکنون طبق آمار موجود روزانه 100 هزار تردد در اطراف حرم را شاهد هستیم. از این رو باید از ترددهای بی مورد در هسته مرکزی شهر جلوگیری شود. با نگاهی ساده می توان فهمید برای مثال از 10 خودرو در اطراف حرم، هشت مورد آن تک سرنشین است و بسیاری از ترددها در شهر اصلا ضروری نیست. اما اگر شهروندان بابت تردد هزینه پرداخت کنند، از آوردن وسیله نقلیه خودداری می کنند.
وی می افزاید: بیشتر فعالیت های اصلی در هسته مرکزی شهر انجام می شود. اگر محدودیت عبور و مرور لحاظ شود، شهروندان از خودروی شخصی استفاده نمی کنند. این قضیه که در هسته مرکزی امکان ایجاد تقاطع به دلیل نوع بافت، وجود ندارد، انکار ناپذیر است، از این رو چاره ای جز پولی کردن تردد نداریم.
از او می پرسیم اگر این طرح بار آلودگی را کاهش نداد، آن موقع تکلیف چیست؟ پاسخ می دهد: قطعا این که روزانه تعداد 100 هزار خودرو را به 35 هزار خودرو کاهش دهیم، از میزان آلودگی می کاهد. مسلما بار آلودگی که در اطراف حرم داریم، در بولوار وکیل آباد نداریم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در این طرح با درنظر گرفتن محدودیت ها، زیرساخت هایی نظیر پارکینگ در ورودی محل هایی که دارای محدودیت می شود، در نظر گرفته اید؟ می گوید: یکی از دلایل رغبت تردد در هسته مرکزی، وجود پارکینگ است و در خیلی از شهرها در هسته مرکزی، پارکینگ احداث نمی شود. درست است یک اتوبوس جای چند خودرو را می گیرد اما در عوض آن، چندین مسافر را جابه جا می کند.
وی می افزاید: برای این طرح مشوق هایی در نظر گرفته ایم و درآمد ناشی از طرح را به چند مقوله اختصاص می دهیم. شهرداری را موظف کردیم که کرایه براساس کیلومتر باشد و کسی که برای یک مسافت کوتاه از اتوبوس استفاده می کند نسبت به کسی که از ابتدا تا انتهای خط را استفاده می کند، کرایه کمتری را پرداخت کند. همچنین کسی که در این محدوده از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند 50 درصد تخفیف بگیرد. البته بحث پارکینگ را هم در نظر گرفته ایم و صرف این که فقط پول دریافت کنیم، نیست.