معلولان به استخدام دولت امید نبندند

سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته حسین نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور آب پاکی را روی دست معلولان ریخت و گفت: «معلولان خیلی به فکر استخدام دولتی نباشند و بر مهارت‌آموزی، کسب‌و‌کار‌های خرد و تدریس تکیه کنند، حتماً نیاز نیست که فرد پا داشته باشد تا بتواند روانشناس خوبی باشد.»
دستگاه‌های دولتی موظف هستند ۳ درصد از استخدام‌ها را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند. متأسفانه این امر از همان ابتدا در اجرا با مشکل مواجه شد، چون بیشتر وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی نه تنها قانون را اجرا نکردند بلکه یکسری سلیقه‌هایی در اجرای قانون اعمال کردند. به عنوان مثال آگهی استخدام منتشر می‌کردند که ۴۰هزار معلم استخدام می‌کنند، در حالی که در یکی از بند‌های آگهی موضوع سلامت کامل جسمی را نیز عنوان می‌کردند که این موضوع با قانون منافات داشت.
در واقع کسی که به عنوان نماینده معلولان در دولت است، انتظار می‌رود به طور شایسته از حقوق این افراد دفاع کند و وکالت معلولان را به نحو شایسته عهده‌دار باشد؛ نه اینکه خودش معلولان را از استخدام مأیوس کند.
اتفاق خوبی که سال گذشته رخ داد، این بود که سازمان اداری استخدامی کشور سهمیه معلولان را حفظ کرد. در حالی که قبلاً این سهمیه حفظ نمی‌شد، به این معنا که اگر شرایطی به وجود می‌آمد، معلول نمی‌توانست در آزمون شرکت کند و در مصاحبه رد می‌شد و سهمیه آن هم از بین می‌رفت.


اما در حال حاضر سهمیه حفظ می‌شود؛ یعنی اگر قرار است هزار سهمیه برای استخدام وجود داشته باشد، ۳۰ سهمیه برای معلولان است و برای آن‌ها می‌ماند، حتی اگر امسال نیز استفاده نشود به سر جمع سال آینده اضافه می‌شود. ضمن اینکه در حال حاضر با حضور نماینده سازمان بهزیستی آن آزمون‌ها برگزار می‌شود.
بهزیستی جایگاه محکم‌تری برای دفاع از معلولان پیدا کرده، اما به‌جای حمایت بیشتر از آن‌ها خودش از زیر بار مسئولیت فرار می‌کند. در سایر حوزه‌ها هم بهزیستی مدافع شایسته‌ای برای معلولان نبوده است.
یک نمونه ساده آن نظارت بهزیستی بر فعالیت‌های عمرانی شهرداری در راستای حقوق معلولان است (مانند ساخت معابر مناسب و سیستم حمل‌و‌نقل) که حتی در این زمینه هم کوتاهی کرده است.
طبق قانون باید ۳ درصد از استخدام‌ها برای معلولان در نظر گرفته شود، اما وقتی بند‌هایی را به آگهی‌ها اضافه می‌کنند، برای معلولان مشکل به وجود می‌آورند و در تضاد کامل با قانون هم هست، اما از همه بدتر سکوت بهزیستی در این موارد است.
جالب اینکه معلولان در رشته‌های فنی در مرحله آزمون پذیرفته می‌شوند، اما در نهایت در بخش مصاحبه به راحتی رد می‌شوند و این موضوع غالباً یک اعمال سلیقه شخصی است؛ چراکه فردی توانایی علمی برای پاسخگویی را داشته و توانایی اجرا را هم دارد، اما در نهایت از استخدام آن‌ها ممانعت به عمل می‌آید. عکس‌العمل بهزیستی هم تاکنون در این زمینه فقط سکوت بوده است.