ثبت شرکت متناظر اینستکس اروپایی در ایران

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی در اواخر اسفند پارسال اعلام کرد: سازوکار متناسب با کانال معرفی شده از طرف سه کشور اروپایی با نام ساز وکار ویژه تأمین مالی و تجارت (STFI) به‌زودی در تهران ثبت می‌شود. وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا موسوم به اینستکس» (INSTEX) به ثبت رسمی رسیده است. این سازوکار در گام نخست تجارت کالا‌های اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.
در همین راستا، شرکت سهامی خاص سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا در تاریخ دوم اردیبهشت امسال به شماره ۵۴۰۲۴۰ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسه‌های غیرتجاری تهران به ثبت رسید.
به گزارش ایرنا، موضوع فعالیت این شرکت سهامی خاص، انجام همه معاملات تجاری مذکور در قانون تجارت از جمله خرید، فروش، صادرات و واردات اعلام شده است.
ارائه خدمات تسویه و پرداخت به همه صادرکنندگان و واردکنندگان اعم از حقیقی و حقوقی و همچنین به بانک‌های داخلی و خارجی و نهاد‌های دولتی، گشایش حساب اعتبار اسنادی، تسهیلات و اعتبارات ریالی و ارزی، ضمانتنامه‌ها و حواله‌ها، تأمین مالی کوتاه مدت و بلندمدت نزد بانک‌ها، مؤسسه‌های مالی و شرکت‌های داخلی و خارجی از دیگر وظایف این شرکت است.
از دیگر فعالیت‌های این شرکت، اخذ و اعطای نمایندگی به همه بانک‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی، اخذ وام و تسهیلات از همه بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری داخلی و خارجی به صورت ارزی و ریالی، تعامل با اینستکس اروپایی و سایر کانال‌های مالی و شرکت‌ها در کشور‌های دیگر اعلام شده است.