سخنی با کشورهای همسایه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
طرح جدید آمریکا برای تلاش در جهت به صفر رساندن صادرات نفت ایران از امروز رسماً کلید خورد. ولی بعید به نظر می‌رسد تلاش ناکام و شکست خورده ترامپ برای اعمال فشار حداکثری به نتایج دلخواهش برسد. آنچه در این میان اهمیت مضاعفی پیدا کرده، اوج‌گیری دشمنی آمریکا علیه مردم ایران دقیقاً در مقطع زمانی خاصی است که مردم ایران در برابر یک بلای طبیعی قرار گرفته‌اند و 26 استان کشور در معرض سیل قرار دارند و اصرار کینه‌توزانه دار و دسته ترامپ برای دشمنی با یک ملت در چنین شرایطی بسیار ضدانسانی به نظر می‌آید.
کوبیدن بر طبل دشمنی با ملت ایران در چنین موقعیتی، البته واکنشهای خاصی را با خود به همراه داشته و باعث به‌وجود‌ آمدن یک تحرک عظیم و همگانی در راه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان شده که تصویری به یاد ماندنی از وحدت، یکپارچگی و اراده ملت را به نمایش گذاشته است.
در این میان، عملکرد سیاه و کینه‌توزانه ترامپ برای دیگران هم درسهای زیادی را به همراه دارد و نشان می‌دهد که اگر روزی آنها هم که امروزه جزء متحدین واشنگتن محسوب می‌شوند، حاضر به پذیرش سیاستهای ضدانسانی آمریکا نباشند، با همین دشمنی‌ها و ددمنشی‌ها و بلکه بدتر از آن مواجه خواهند شد. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که تا پیش از انقلاب اسلامی، رژیم ستم‌شاهی نزدیکترین و بزرگترین متحد آمریکا در منطقه بود ولی امروزه واشنگتن از هیچ شرارتی علیه ایران فروگذار نمی‌کند.


بعلاوه طی ماههای گذشته رفتار خصمانه ترامپ علیه ترکیه را شاهد بودیم که باعث فروپاشی اقتصاد برنامه‌ریزی شده ترکیه و سقوط ارزش لیر شد و نهایتاً با تمکین آنکارا، مسئله موقتاً خاتمه یافت. اکنون ترامپ با همین روش خواستار تجدیدنظر اردوغان در خرید نفت ایران شده و به اعمال فشار حداکثری به ترکیه پرداخته است. این برای متحدین آمریکا یک هشدار است که باید دنباله‌رو سیاستهای واشنگتن باشند و کوچکترین اراده و اختیاری برای اعمال سیاستهای دلخواه خود را نیز فاقدند. روزهای قبل هم ترامپ با ادبیات مشابهی با نخست‌وزیر ژاپن مذاکره کرد و به نتیجه دلخواه خودش رسید. ولی نکته اینست که تمکین به سیاستهای واشنگتن برای سایر دولتها و کشورها به منزله سلب هرگونه اراده سیاسی است. صرفنظر از دیگران در پهنه سیاست جهانی، این پدیده برای همسایگان ما معنی و مفهوم دیگری نیز دارد و آن اینکه ترامپ و ‌دار و دسته‌اش از قدرت کنار خواهند رفت ولی همسایگان ما تا ابد همسایه ایران باقی خواهند ماند و لازم است با آینده‌نگری به پردازش عملکرد امروز و فردای خود اقدام کنند تا آنکه رفتارشان با منافع ملی و مصالح منطقه سازگار باشد.
ملتها و دولتهای منطقه فراموش نکنند آن کشوری که در جنگ‌های اول و دوم آمریکا و متحدانش علیه عراق به کمک مردم این کشور شتافت ایران بود. کشوری که آوارگان کویتی را در آغوش گرفت و به آنها پناه داد، ایران بود. کشوری که در اوج تقابل وحشیانه عربستان و متحدانش علیه قطر به کمک قطر شتافت، ایران بود. کشوری که در طول چهاردهه با آغوش باز از مهاجرین افغانی استقبال کرد و میلیونها نفر را پناه داد، ایران بود. آن دستی که در اوج سالهای پس از فروپاشی اتحاد شوروی به کمک همسایگان شمالی دراز شد، از ایران بود. ایران هیچگاه نه‌تنها بدخواه همسایگانش نبود، بلکه به آنهائی که دیروز مرتکب ظلم نیز شده بودند، یاری رساند و دلسوز آنها بود. کشوری که پرونده تروریسم وحشی مورد حمایت آمریکا و مزدورانش در عراق و سوریه و لبنان را بست و تروریست‌ها را تار و مار کرد، ایران بود. این ایران بود که نگذاشت طرح وقیحانه‌ آمریکا برای مسلط کردن تروریستها در سوریه و عراق به فرجام دلخواه آمریکا و اسرائیل منجر شود. ملتها و کشورهای منطقه نباید این حقایق عینی و ملموس را فراموش کنند و با طناب پوسیده آمریکا به چاه حوادث بروند. شالوده محاسبات و مناسبات فردای منطقه در همین روزها شکل می‌گیرد و مشخص می‌شود که دوست و دشمن کیست.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل مدیریت شبکه برق: بارندگی‌ها مشکل تامین برق تابستان را برطرف کرد مدیر اینستکس: آماده اولین تبادل تجاری با ایران هستیم بیش از نیمی از آمریکایی‌ها در انتخابات آتی به ترامپ رای نمی‌دهند سندرز: پمپئو مردم آمریکا را درباره جنگ یمن فریب می‌دهد وزیر خارجه سوئد: افتخار می‌کنم که فلسطین را به رسمیت شناختیم 120نماینده عراقی خواستار مقابله با ماجراجویی آمریکا شدند کودتای امریکایی در ونزوئلا شکست خورد آکی هیتو در 85 سالگی از امپراتوری ژاپن کناره‌گیری کرد الاخبار گزارش داد: پیشنهاد 10 میلیارد دلاری بن سلمان به محمود عباس برای پذیرش معامله قرن رئیس جمهور در سی امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه: کارگران در خط مقدم مقابله با تحریم‌های آمریکا هستند جهانگیری در جلسه هم اندیشی تبیین راهکارهای مشارکت مناطق آزاد: آمریکایی‌ها بدانند طرح آن‌ها برای فلج کردن اقتصاد ایران محکوم به شکست است با حکم رهبر انقلاب اسلامی انجام شد؛ انتصاب نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و امام‌جمعه اهواز سخنی با کشورهای همسایه دکتر روحانی قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان «سازمان تروریستی» توسط آمریکا را ابلاغ کرد به منظور پاسداشت روز ملی خلیج فارس انجام شد تشکیل زنجیره انسانی در ساحل خلیج فارس همزمان با روز ملی خلیج فارس؛ پرچم ایران بر روی «رزم ناو سهند» برافراشته شد خطر تعطیلی فرهنگ مکتوب