تأیید و تکذیب‌های متعدد دولتی‌ها درباره سهمیه‌بندی بنزین ادامه دارد

در حالی که برخی منابع خبری از آغاز سهمیه بندی بنزین از امشب خبر می‌دادند، وزیر نفت این خبر را دروغ دانست.
سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم ضمن تکذیب این موضوع به ایسنا گفت: مردم به شایعات و فضاسازی‌ها مخصوصاً در فضای مجازی توجه نکنند. به گفته زیبا اسماعیلی، اخبار منتشر شده درباره نرخ بنزین و جزئیات سهمیه‌بندی صحت ندارد و صرفاً گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها است.
این اظهارات در حالی مطرح شده که وزیر اقتصاد دو روز قبل اعلام کرد: تصمیم بنزینی دولت در آستانه نهایی‌شدن است.
گفتنی است این روزها نرخ‌های جدید بنزین براساس گمانه‌زنی رسانه‌ها منتشر شده و مدتی بعد از سوی مسئولان تکذیب می‌گردد که تکرار این وضعیت روان مردم را آشفته نموده است.


بنزین همواره در کشور ما یک کالامحصول تعیین‌کننده بوده و تغییرات قیمتی آن، علاوه‌بر ایجاد تورم واقعی به تورم انتظاری هم دامن می‌زند. همین موضوع باعث می‌شود در زمان اعلام خبر افزایش نرخ این فرآورده نفتی، قیمت سایر کالاها افزایش یابد.
به همین علت، اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اعلام زمان سهمیه‌بندی بنزین و قیمت‌های جدید بنزین از چند روز اخیر سبب شده که صف‌های طولانی خودرو در مقابل بسیاری از جایگاه‌های سوخت ایجاد شود.
آشفتگی در نظام تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی دولت منحصر به قیمت بنزین نیست و موارد مشابه دیگری نیز هرازگاهی رخ می‌دهد.
به عنوان نمونه، دیروز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در واکنش به خبر افزایش قیمت گاز، گفت: تاکنون تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت گاز به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ نشده است.
حسن منتظر تربتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، به جای تأیید یا تکذیب قطعی این خبر، با اظهاراتی دو پهلو اظهار کرد: تاکنون چیزی از سوی دولت به شرکت ملی گاز مبنی بر افزایش قیمت گاز اعلام نشده است.
این شیوه مواجهه مسئولان با افکار عمومی، از یک سو روح و روان مردمی را که در تنگنای معیشتی به سر می‌برند آزرده می‌کند و از دیگر سو، باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت خواهد شد.
دولت باید با ساماندهی یک نظام تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی منسجم، هر تصمیم کارشناسی خود را به روشنی بیان کند و با مدیریت فضای عمومی، اجازه بهره‌برداری به فرصت‌طلبان ندهد.