ضرورت تجدید نظر در روش‌ها و سیستم‌های آموزش عالی کشور

وزیر علوم بر ضرورت تجدید نظر و تغییر روش و سیستم در مراکز آموزش عالی کشور تاکید کرد و گفت: تمامی آموزش‌ها در دانشگاه‌های کشور باید متناسب با دانش و نیاز روز جامعه اتفاق بیفتند و این امر نیازمند تجدید نظر در روش‌های فعلی آموزشی است. به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در مراسم تکریم استاد که در ساختمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، امکان ادامه تحصیل برای تمامی علاقمندان در همه نقاط کشور را یکی از مهمترین مأموریت‌های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: براین اساس تمامی کسانی که در مناطق مختلف کشور _که البته اغلب نیز شاغل بودند _می‌توانند ادامه تحصیل دهند. به همین جهت سال ۶۸ دانشگاه پیام نور با هدف و مأموریت آموزش‌های غیر حضوری و البته تکیه بر آموزش‌های مجازی تشکیل شد و در برنامه ششم توسعه نیز این دانشگاه سردمدار آموزش مجازی در کشور قرار گرفت.
وی در ادامه با تاکید بر این که نیازمندیم تجدید نظر و تغییر روش و سیستم در تمامی دانشگاه‌های کشور هستیم، گفت: تکیه بر این تحول و همراه شدن با تغییر و تحولاتی که در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد موجب خواهد شد که دانشگاه‌ها کار خود را براساس دانش و نیاز جامعه پیش ببرند. ضمن این که این فعالیت‌ها نیز باید براساس فناوری‌های موجود فعلی و جهانی اتفاق بیفتد.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه پیام نور برنامه راهبردی خود را تنظیم نموده و این برنامه می‌تواند بر سیاست‌های فعلی دانشگاه نظم ببخشد. ضمن این که باید برنامه‌ها به گونه‌ای باشند که قابل اصلاح بوده و براساس شرایط موجود و نیازهایی که ایجاد می‌شوند مجدداً تنظیم شوند.
دکتر غلامی ساماندهی آموزش عالی را یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم در راستای مأموریت‌مداری دانشگاه‌ها توصیف کرد و گفت: در شرایط فعلی کشور این برنامه به عنوان تکلیف قانونی مراحل نهایی تدوین خود را طی می‌کند و قرار است براساس این ساماندهی اداره مراکز آموزش عالی با تحولی جدید پیش برود. در واقع طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی یک طرح پشتیبان تمام مراکز آموزش کشور به حساب می‌آید و براساس آن دانشگاه‌ها در قالب برنامه‌های خاص و مأموریت محور حرکت کنند. دکتر غلامی ادامه داد: ما خوشبختانه در بیست سال اول پیروزی انقلاب اسلامی با تربیت فارغ التحصیلان توانمند توانستیم نیروی انسانی و کارشناسی مورد نیاز بخشهای مختلف کشور را تأمین کنیم اما در حال حاضر نیازمند این هستیم که با پشتیبانی همین نیروهای توانمند آموزش‌های متناسب با علم و فناوری روز ارائه دهیم. وزیر علوم با تاکید بر این که اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی به معنای نقض آموزش‌های دیگر در دانشگاه پیام نور نیست گفت: محور مأموریت اصلی این دانشگاه توجه به آموزش‌های مجازی و نیمه حضوری است که البته تاکید بر این مأموریت نیز به معنی نفی مأموریت‌های دیگر در دانشگاه نیست.