سخنان رئیس جمهور در خصوص همدلی و یکدستی در جامعه در گفت‌وگو با «عبد‌الله ناصری» بررسی می‌شود؛

وفاق ملی از گفتار تا رفتار
همدلی| گروه سیاسی- محسن فیض‌اللهی: حسن روحانی رئیس جمهوری دیروز در آیین نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم و در بخشی به شرایط سیاسی داخل کشور پرداخت. از مخالفت‌ها با برنامه هسته‌ای گرفته تا بحران امروز فروش نفت و مشکلات اقتصادی- معیشتی مردم در داخل کشور، محورهایی بود که روحانی در سخنان خود به آن پرداخت.
روحانی در بخشی از سخنانش به اختلاف افکنی آمریکایی‌ها در داخل کشور پرداخت و با این گفته این پرسش را مطرح کرد که آیا ریشه تمام اختلافات داخلی از ناحیه آمریکا است؟ فساد اداری، اختلاس و ناکارآمدی که منجر به بروز چنین وضعیت اسفباری از لحاظ معیشتی شده، همه زیر سر آمریکا است؟ آیا وقت آن نرسیده که این فرضیه «دایی‌جان ناپلئونی» را که همه چیز زیر سر دشمنان است، کنار بگذاریم؟ این که در جهان بدخواهانی داریم که به‌دنبال فرصت برای ضربه زدن به کیان کشور هستند، شکی نیست اما اینکه از اقدام‌های خارجی برای سرپوش گذاشتن بر اعمال مقصران داخلی استفاده کنیم، بحث دیگری است.
باید پذیرفت که برای رسیدن به فضای همدلی و وفاق ملی باید از حیطه کلام خارج و به حیطه عملگرایی رفت. در حالی‌که تجمع‌های معلمان، کارگران و سایر مطالبات صنفی هنوز با دستگیری همراه است و در چنین فضایی، به‌سوی همدلی و میثاق ملی رفتن سخت خواهد شد. با این همه رسیدن به آنچه رئیس جمهور گفت، با وجود دشواری‌ها، غیر ممکن نیست اگر به گفته‌های چندی پیش سیدمحمد خاتمی در مورد میثاق ملی که می‌توان از آن به عنوان منشوری به همین نام، استفاده کرد.


همدلی در همین خصوص با دکتر عبدالله ناصری، استاد دانشگاه و از مشاوران رئیس دولت اصلاحات، گفت‌وگویی کرده که در ادامه می‌خوانید:
نقطه آغاز همدلی، فقط آشتی ملی است نه چیز دیگر!
«عبدالله ناصری»، با اشاره به سخنان ریس جمهوری مبتنی بر ضرورت همدلی و وحدت در شرایط امروز کشور، گفت: «در مورد اینکه جامعه‌ کاملا ناهمگن و دور از همدلی است شکی وجود ندارد و از همه مهمتر اینکه در این یکی دوسال، این همدلی متصلب و سخت شده که علت آن نیز این است که یک، دو قطبی جدید و معنادار که ریشه آن نیز به دی ماه ۹۶ بر می‌گردد، شکل گرفته است. هر چقدر هم زمان به پیش رفت این دو قطبی قوی‌تر و منسجم‌تر شد و این دو قطبی، دو قطبی حاکمیت و جامعه مدنی است. ما تا به حال تقسیم بندی‌هایی درباره دو قطبی در جامعه داشته‌ایم؛ چه از نظر سیاسی، چه از نظر اجتماعی».
مدیر عامل پیشین ایرنا ادامه داد:‌ «اما به نظر می‌رسد لحظه‌ یا مقطع شکل گیری گویای این مطلب است که جامعه مدنی بسیاری از مطالباتش و طبیعتا ناامیدی‌اش را نیز، تقویت کرده که این ناشی از ثانویه شمرده شدن گرایشات سیاسی جامعه مدنی است، به این معنی که جامعه مدنی به عنوان یک قطب متصلب، امروز دیگر هر نوع وابستگی سیاسی خود به جناح یا تشکیلات را مساله‌ای ثانویه قلمداد می‌کند».
او افزود: «متاسفانه امروز شاهدیم که در درون احزاب سیاسی هر دو جناح کشور بخشی از اعضا، دغدغه‌های اصلی‌شان صرفا دغدغه‌های ذکر شده یا قید شده در مرامنامه یا اساسنامه حزبی که در آن فعالیت می‌کنند، نیست، بنابراین این دو قطبی متصلب در جامعه ما خیلی پیچیده و سخت، اقتضای این ناهمدلی را بیشتر کرده است».
این عضو بنیاد باران ضمن اشاره به هوشیاری مردم نسبت سخنان مدیران ارشد نظام، گفت: «جامعه تا حدود زیادی نسبت به واژه همدلی حساسیت پیدا کرده‌، به این معنی که هرکس در باره وحدت و همدلی صحبت ‌کند، مردم آن را به مثابه شوخی می‌پندارند و نشنیده می‌گیرند. چه مردم عادی و چه نخبگان درست فهمیده‌اند که نقطه آغاز یارگیری کجاست و یا باید گفت که مردم دقیقا می‌دانند که الزامات آن چیست.
مردم به خوبی می‌دانند که نقطه آغاز همدلی، آشتی ملی است که آن هم پس از گفت‌وگوی ملی شکل خواهد گرفت. این آشتی ملی اگر به‌طور جدی یا به عبارتی دیگر در معنای دقیق کلمه شکل بگیرد، آن دو قطبی متصلب جامعه مدنی و حاکمیت را روز به روز کوچکتر و ضعیف‌تر خواهد کرد و از سوی دیگر می‌تواند همدلی و یکدلی در بین جامعه را تقویت می‌کند».
ناصری افزود: «در اینجا باید گفت که چه سخنان رئیس جمهوری یا هر شخص بلند مرتبه‌ای یا پایین مرتبه‌ای در حاکمیت نمی‌تواند با گفتار درمانی یا از همدلی سخن گفتن، همدلی و اتحاد در بین جامعه ایجاد کند. متاسفانه امروز پراکندگی و به تعبیری ناهمدلی در بین جامعه بی‌سابقه است. آنگونه که به چشم می‌خورد، ناهمدلی حتی در نواحی مختلف در درون خانه، عشیره و اقوام و خویشاوندان نیز حاکم است و رواج دارد».
نخستین گام موثر برای رسیدن به وفاق ملی، رفع حصر است
عبدالله ناصری در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت‌هایی که شد، آیا به نظر شما این همدلی به وجود خواهد آمد؟، گفت: «به نظر من هیچ همدلی صورت نخواهد گرفت مگر اینکه آشتی ملی از بالاترین مقام تا پایین ترین مقام به وجود بیاید؛ برای مثال حصر باید برداشته شود، زندانیان سیاسی، حقوق بشری و محیط زیستی باید آزاد شوند و شرایط باید به گونه‌ای باشد که جامعه پس از آن احساس کند که در تمام ظرفیت‌های موجود امکان برخورداری اولیه را دارد».
او در ادامه گفت: «طبیعتا اگر بخواهد چنین اتفاقی رخ دهد، نظام سیاسی نیز باید مشکلات بین المللی‌اش را حل کند. این در حالی است که به جای اینکه کانون‌های قدرت تمام توجه خود را درگیر همدلی و آشتی ملی کنند، درگیر مسایل بین‌المللی هستند و بدون شک تا این تمرکز به وجود نیاید هیچ همدلی به‌وجود نخواهد آمد».
رئیس جمهوری: جنگ امروز آمریکا جنگ با امید است
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری با تاکید بر این که امروز دعواها و فحاشی‌های داخلی نباید خریدار داشته باشد، گفت: راهی جز مقاومت و اتحاد و امید به آینده نداریم. جنگ امروز آمریکا جنگ با امید است.
«حسن روحانی» صبح دیروز شنبه در آیین نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم گفت: بسیار خوشحالم که هفته معلم در آستانه ماه رحمت و مغفرت و برکت الهی قرار دارد. ماه رمضان علاوه بر فضلیت های ذاتی، یکی از دلایل عظمتش نزول قرآن در این ماه است. 
رئیس جمهوری بیان کرد: ما امروز در برابر آمریکایی که عهد و پیمان خود را زیر پا گذاشته و بر خلاف تمام مقررات بین المللی به شرکت ها و بانک ها فشار می آورد که با ایران کار نکند و نفت ایران نخرند. 
وی با بیان اینکه «اساس انقلاب اسلامی برای استقلال و اینکه بر مبنای رای مردم و نه بافشار و تهدید دیگر کشور اداره شود، است» گفت: آمریکایی برای مقابله با این آرمان می خواهد ارز ما را کاهش دهد، ریال و ارز و پول خارجی که ما در اختیار داریم را می خواهد کاهش بدهد. تعاملات ارزی ما را با مشکل مواجه کند چون ارز بر روی قیمت کالاها تاثیر گذار است.
وی اضافه کرد: آمریکایی ها برای زمین زدن ایران به‌دنبال اختلاف‌افکنی درون کشور ما هستند تا چند دسته بشویم و رو به روی هم بایستیم و با هم بجنگیم و دعوا کرده و بر ضد هم پرونده سازی کنیم؛ البته در مقابله با این توطئه آنها مقداری بهتر شده‌ایم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.
روحانی تاکید کرد: اساتید و معلمان جامعه و سروران دانش‌آموزان همه ما وظیفه بزرگی بر دوش دارند و منت بزرگی هم بر ما دارند امروز دشمنی و دعواها و فحاشی داخلی نباید خریدار داشته باشد. 
وی افزود: ما اگر متحد باشیم و اگر آمریکا بفهمد از طریق اختلاف افکنی به اهداف خود نمی رسد و ما را به زمین بزند این بازی ها را رها می کند؛ تردید نکنید.
رئیس جمهوری تاکید کرد: ما اکنون در وسط جنگ هستیم تنها راه ما مقاومت، ایستادگی و اتحاد و امید به آینده است. جنگ امروز ما با آمریکا جنگ در امید است آنها می خواهند امید ما را بشکنند. ما هم باید امید آنها را بشکنیم آنها امیدوارند نظام و ایران ما را از بین ببرند ما باید امید آنها را از بین ببریم و آنها را مایوس کنیم.