ترامپ: با بولتون باید در چند جای دنیا بجنگیم




فرحناز دهقی


خبرنگار
در کشاکش سیاست‎های دو پهلوی امریکا، ظاهراً میان رئیس‎جمهوری و حلقه نزدیکانش شکافی ایجاد شده که پوشاندنش دیگر ممکن نیست. در حالی که برخی اعضای دولت امریکا به جنگ‎افروزی و جنگ‎طلبی شهره‎اند، صدای اعتراض دونالد ترامپ هم بلند شده و از آنها خواسته بااحتیاط‎ بیشتری رفتار کنند. به گزارش سی‎ان‎ان، پس از آنکه انتظارات امریکا برای انتقال قدرت در ونزوئلا به بن‎بست رسید، دونالد ترامپ، رئیس‎جمهوری امریکا از مشاوران بلندپایه خود خواست که با احتیاط اقدام کنند و حتی از این‌که بعضی از آنها راه‎حل مداخله نظامی در این کشور را مطرح می‎کنند، نارضایتی‎اش را صراحتاً اعلام کرد. ترامپ پس از گفت‌و‌گوی تلفنی خود با همتای روسی‎اش، برخلاف چند نفر از مقام‎های دولت خود که می‎گویند مسکو به حکومت ونزوئلا کمک می‎کند تا پایه‎های خود را محکم کند، اهمیت و تأثیر مداخله روسیه در ونزوئلا را تقلیل داد و آن را کم‎اهمیت دانست. او در حالی که پمپئو روسیه را به دلیل حمایت از مادورو سرزنش می‎کند، پس از تماس تلفنی با پوتین گفت که فکر می‎کند روسیه در این کشور دخالتی نداشته است. او در مصاحبه با شبکه فاکس گفت: «پوتین به دنبال مداخله در ونزوئلا نیست برعکس او می‎خواهد ببیند اتفاق مثبتی در این کشور روی می‎دهد. خب من هم همینطور». او در حالی این سخنان رابلافاصله پس از تماس تلفنی با پوتین بیان کرد که در دو سال گذشته با اتهامات زیادی درمورد روابطش با روسیه در دوران انتخابات ریاست جمهوری 2016 مواجه بوده و بسیاری او را تحت تأثیر رئیس جمهوری روسیه می‌دانند.
شعله انتقادها تندتر می‌شود
ترامپ انتقاد از مواضع تیم تندرو خود را به مواضع آنان در قبال نقش روسیه در ونزوئلا منحصر نکرد و در جلسه‎ای که با جان بولتون مشاور امنیت ملی خود و چند تن از مقام‎هایش داشت به تمسخر گفت که اگر به میل و روش بولتون بود، اکنون امریکا در چند جای جهان مشغول جنگ بود. به این ترتیب او که تاکنون به بولتون در برابر اوضاع ونزوئلا آزادی عمل داده بود، این هفته احتیاط بیشتری به خرج داد و از نگرانی‎های خود درباره میزان ثبات برنامه‎های گوایدو برای تصاحب قدرت و کسب کردن حمایت نظامیان ونزوئلا گفت. برخی کارشناسان می‎گویند درست است که ترامپ در یک هفته گذشته بارها از اینکه مقام‎های کشورش اعلام کردند امریکا باید به انتقال قدرت در کاراکاس کمک کند، اظهار نارضایتی کرد اما سخنان اخیر اودرباره بولتون نشان دهنده شدت گرفتن این نارضایتی است. این در حالی است که پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس گفته بود که «اقدام نظامی علیه دولت کاراکاس ممکن است. اگر این همان چیزی است که ایالات متحده امریکا باید انجام بدهد، پس انجام می‎دهد». بولتون نیز در مصاحبه‎ای گفت هرجا که لازم باشد پنتاگون وارد عمل می‎شود و امریکا اجازه نمی‎دهد با گوایدو بدرفتاری شود.
با این حال گرت مارکوییس، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا از کارهای بولتون دفاع می‌کند. او در بیانیه‎ای مدعی شده است: «بولتون در حال اجرا کردن راهبردهای رئیس‎جمهوری برای اعمال فشار حداکثری به منظور انتقال صلح‎آمیز قدرت در راستای القای دموکراسی در ونزوئلا است. همان‌طور که خود رئیس‎جمهور ترامپ هم اشاره کرد، تمامی گزینه‎ها بر روی میز است».
غیبت از جلسات
اما به نظر می‌رسد، انتقاد و یا تغییر موضع نسبی رئیس‎جمهوری امریکا پس از آن شعله کشید که خیزش نظامی‎ای که گوایدو و برخی مقام‎های دولت امریکا بر رویش حساب باز کرده بودند، به شکست انجامید و باعث شد ترامپ قابل اعتماد بودن سرویس جاسوسی امریکا را که مدعی شده بود حلقه نزدیکان مادورو آماده عقب‎نشینی هستند، زیر سؤال ببرد. به گزارش منابعی آگاه، ترامپ در نشست‎هایی در هفته پیش، دستیارانش را درباره قابل اعتماد بودن اطلاعات به دست آمده درباره گوایدو  و صحت تفسیر مقام‎ها از این اطلاعات تحت فشار قرار داده بود. روز چهارشنبه در کاخ سفید نشست کوتاهی برگزار شد که در آن درباره لزوم برداشتن گام‎های بیشتر در ونزوئلا صحبت شده بود، اما این نشست تنها 15 دقیقه دوام آورد زیرا بولتون در نشست شرکت کرده بود اما ترامپ در آن حضور نداشت. این فاکتورها بیش از قبل نشان می‌دهد شاید جان بولتون دارای نفوذ زیادی در کاخ سفید باشد. اما برای ترامپ در حد یک مشاور است و رئیس جمهوری امریکا فقط تا سطحی که خود تعیین کرده، از مشاوره او بهره می‌برد و چشم بسته حاضر به پیاده کردن سیاست‌های او نیست.
پیش از آنکه سیاست‎های مشاور امنیت ملی امریکا اعتراض ترامپ را هم در بر بگیرد، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس صراحتاً گفته بود گروه ب، که بولتون نیز عضوی از آن است، مصرانه در پی جنگ‎افروزی و از بین بردن صلح و ثبات کشورهاست. ظریف در این مصاحبه گفته بود، رئیس‎جمهوری امریکا طالب جنگ با ایران نیست اما گروه ب در تلاش است این دو کشور را ناچار به رویارویی کند.
روز جمعه، بولتون، پمپئو و میک مولوینی رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید به دیگر مقام‎های امنیت ملی پیوستند تا درباره زوایای دخالت پنتاگون در ونزوئلا با یکدیگر رایزنی کنند؛ نشستی که در نهایت امنیت برگزار شد تا درباره موضوعات بسیار حساس و مهم عملیات نظامی گفت‌و‌گو شود. پاتریک شاناهان وزیر دفاع این کشور درباره این نشست گفت: «آن جلسه یک بررسی واقعی بود که به ما نشان بدهد همه با هم توافق داریم. ما به یک مجموعه راه‎حل‎هایی رسیدیم که بتواند اوضاع کنونی را تغییر بدهد». منابع آگاه می‎گویند، با این وجود، اگرچه ترامپ بسیار مشتاق است که مادورو از قدرت کنار برود، اما برای مشاوران خود آشکار کرده که نمی‎خواهد درگیر مأموریتی شود که می‎تواند به مداخله‎ای وسیع بدون چشم‎انداز روشنی از عواقب منجر شود. ترامپ در مجالس خصوصی وضعیت ونزوئلا را به سیاست داخلی امریکا بویژه در فلوریدا مرتبط دانسته است. مشاوران سیاسی او اعتقاد دارند اگر مادورو از ونزوئلا برود، احتمالاً آرای بیشتری نصیب ترامپ خواهد شد. در این صورت رأی دهندگان ونزوئلایی‎تبار امریکا که بیشتر در فلوریدا ساکن هستند، از جمهوریخواهان و ترامپ حمایت خواهند کرد و امریکایی‎های کوبایی‎تبار نیز از ترامپ حمایت بیشتری خواهند کرد. این در حالی است که برخلاف تصور مقام‎های دولت ترامپ که هفته پیش می‎گفتند اعتراضات باعث می‎شود گوایدو مادورو را از قدرت کنار بزند، مادورو همچنان در قدرت است و شاید در قدرت باقی بماند.