سهمیه‌بندی بنزین فعلا متوقف شد

گروه اقتصادی: جلسه علنی روز گذشته مجلس صحنه انتقاد از عملکرد غیرمسؤولانه دولت در قبال سهمیه‌بندی بنزین و نحوه اطلاع‌رسانی غلط آن بود. به گزارش «وطن‌امروز»، نمایندگان مجلس به طرح دولت برای افزایش قیمت بنزین بشدت اعتراض کردند و در نهایت سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرد موضوع سهمیه‌‌‌بندی بنزین فعلا منتفی شده است. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس دیروز در این باره گفت: «موضوع سهمیه‌بندی بنزین فعلاً متوقف شده و قرار است این موضوع در جلسه مشترک مجلس و دولت مورد بررسی قرار گیرد». به گزارش تسنیم، بهروز نعمتی با بیان این مطلب گفت: این نشست به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.
عباسعلی پوربافرانی، نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس نیز با انتقاد از تصمیمات اخیر دولت مبنی بر سهمیه‌بندی بنزین گفت: ما در شرایط فعلی هیچ پاسخی برای مردم نداریم، بیایید یک بار بر اساس مقتضیات زمان تصمیم‌گیری کنیم و فشار را از دوش مردم برداریم. از سران قوا درخواست می‌کنم در شرایط فعلی تدبیری بیندیشند و اجازه اتفاقاتی همچون سهمیه‌بندی بنزین را صادر نکنند. اگر مجلس به جایی مجوز داده است که تصمیمات موقت اتخاذ کند برای مسأله سهمیه‌بندی بنزین نبوده است. وی با بیان اینکه ما در شرایط عادی کار مردم را سخت می‌کنیم و نباید در شرایط سخت کار را بر مردم سخت‌تر کنیم، ادامه داد: متأسفانه امروز با تصمیمی که منجر به قطع یارانه آرد صنعتی شد، شاهد هستیم که مردم حتی برای تهیه ماکارونی نیز دچار مشکل شده‌اند، چقدر ما در بودجه 98 داد زدیم که آرد یارانه‌ای برای صنعت حذف نشود.
دولت با چه قانونی دنبال گرانی بنزین است؟
در همین حال عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با طرح این پرسش که دولت با چه مرجع قانونی به دنبال افزایش قیمت بنزین است، گفت: دولت مجوز قانونی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. امیر خجسته افزود: دولت مجوز قانونی برای افزایش قیمت بنزین ندارد، چرا با انتشار این اخبار التهاب به جامعه تزریق کرده و اذهان عمومی را تشویش می‌کند؟


وی اظهار کرد: با اعلام گران شدن بنزین نظام اقتصادی کشور تحت تأثیر قرار گرفت و این حرکت مشکوک است. مطرح کردن بحث افزایش قیمت بنزین امر غیرمعقولانه‌ای بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، با توجه به شرایط جامعه و گرانی‌های موجود نباید این موضوع دوباره تکرار شود.
 شایعه گرانی باعث تشویش افکار عمومی شد
حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل نیز در نطقی گفت: جماعتی بدون مدنظر قرار دادن شرایط، شایعه گرانی بنزین را در جامعه راه انداختند و موجب تشویش افکار عمومی شدند که خلاف قانون بود و قصد داشتند عامدانه مردم را نسبت به مسؤولان بدبین کنند که باید با منشأ این شایعات برخورد شود. محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه‌اشرفیه نیز گفت: در این شرایط نابسامان اقتصادی کشور که دغدغه مردم معیشت است، افزایش قیمت بنزین به هیچ‌وجه به صلاح نیست. بارها از زبان آقایان شنیده شده است که در سال 98 قیمت بنزین هیچگونه افزایشی ندارد و مجلس نیز در بودجه سال 98 چنین مجوزی را نداده است، بنابراین چگونه یک‌شبه شایعه گرانی آن پخش می‌شود؟ چرا با مجلس در این‌باره مشورت نشده؟ چه دست‌‌‌هایی در کار است که می‌خواهد برای کشور هزینه‌زا شود؟ رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر با انتقاد از افزایش قیمت بنزین یادآور شد: این اقدام به صلاح مملکت نبوده و وزیر نفت باید خودداری کند، چرا که در شرایط فعلی افزایش قیمت بنزین محلی از اعراب ندارد.
افزایش قیمت بنزین غیرقانونی است
علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن باید سیر قانونی خود را طی کند، گفت: افزایش قیمت بنزین غیرقانونی است و این مسأله باید حتماً سیر قانونی خود را طی کند؛ نحوه اعلام و تکذیب سهمیه‌بندی بنزین باعث بر باد رفتن اعتماد عمومی مردم می‌شود. ادامه قایم باشک ‌بازی دولت در مورد سهمیه‌بندی؛ چرا سخنگوی پالایش و پخش بازداشت شد؟
مسؤول روابط عمومی و سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که مقام مسؤول در اطلاع‌رسانی سهمیه‌بندی سوخت است، پس از بازداشت در شنبه گذشته، ظهر دیروز با قید وثیقه آزاد شد. به گزارش فارس، زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران شنبه گذشته در ارتباط با پروژه سهمیه‌بندی بنزین توسط دادستانی بازداشت شد. پیش از این دولت از 2 خبرگزاری فارس و تسنیم به خاطر انتشار خبر آغاز سهمیه‌بندی بنزین شکایت کرده بود که با ارائه مستندات این 2 خبرگزاری معلوم شد خبر توسط خود وزارت نفت اعلام شده است. گفتنی است برخی افراد و رسانه‌های همسو با وزارت نفت تلاش کردند اقدام این مسؤول وزارت نفت را خودسرانه اعلام کنند اما فارس شواهدی در دست دارد که این ادعاها را رد می‌کند.
زنگنه: جرم اثبات شود برخورد می‌کنیم
وزیر نفت درباره خبر دستگیری زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ارتباط با اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین به خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، گفت: علاوه بر وی، چندین نفر در این‌باره بازداشت شده‌اند. بیژن زنگنه در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به اینکه آیا اقدام اخیر سخنگو درباره خبر سهمیه‌بندی بنزین اقدامی خودسرانه بوده است، گفت: نمی‌دانم اصلا علت بازداشت ایشان چه بوده است. وی در واکنش به اینکه برخی‌‌ رسانه‌ها معتقدند علت بازداشت اسماعیلی، مصاحبه با تسنیم و فارس و درخواست از این دو خبرگزاری برای انتشار خبر رسمی سهمیه‌بندی بنزین بوده، تصریح کرد: سهمیه‌بندی بنزین اصلا رسمیت‌ نداشته و به طور کلی در وزارت نفت تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.  زنگنه تصریح کرد: اگر اثبات شود وی خبر سهمیه‌بندی بنزین را به خبرگزاری‌ها داده، برخورد می‌کنیم.