اصلاح ایرادهای طرح مالیات برارزش افزوده با هدف کمک به رونق تولید


علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در پیامی به همتایان خود در مجالس کشورهای اسلامی فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفت. درمتن این پیام آمده است: «خرسندم صمیمانه‌ترین تبریکات اینجانب را به مناسبت فرارسیدن ماه پر برکت رمضان، ماه نزول قرآن و نیایش به درگاه خدای سبحان پذیرا باشید. امید است با بهره‌گیری از برکات و معارف عظیم این ماه، شاهد گشودن فصلی نوین در مناسبات برادرانه فیمابین و همچنین توسعه همدلی و همکاری جهان اسلام باشیم.»
جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی به صورت غیرعلنی آغاز شد. دستور این جلسه غیرعلنی در مورد «برجام» و خلف وعده اروپا و خروج آمریکا از برجام بوده است. لازم به یادآوری است که دفتر رئیس‌جمهور روز دوشنبه اعلام کرد که حجت‌الاسلام حسن روحانی به دنبال بدعهدی اروپایی‌ها روز چهارشنبه کاهش سطح تعهدات برجامی ایران را اعلام خواهد کرد.
درخواست نمایندگان برای جلسه غیرعلنی
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای را خطاب به رئیس‌مجلس برای برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی جهت بررسی علت گرانی‌ها تهیه کرده‌اند. وکلای ملت در این نامه تأکید کردند با توجه به مشکلات معیشتی و رشد شدید قیمت‌ها لازم است هر چه سریع‌تر جلسه غیرعلنی برای حل این مسئله برگزار شود.


پس از حدود نیم ساعت جلسه غیرعلنی، با حضور اکثریت نمایندگان جلسه علنی مجلس آغاز شد. برخی از دستور کارهای جلسه علنی به این شرح است:
ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی فرهنگی (یک فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 1396/6/6 به تصویب رسیده است.)
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده (در اجرای ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفت) و همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه تشکیل و خرید ساختمان‌ها و جذب نیرو و دادن وام توسط بانک شهر (در اجرای ماده ۲۱۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)
تخصیص 14میلیارد دلار
 برای کالاهای اساسی
بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی صبح دیروز، گفت: در این جلسه یک سری موضوعات محرمانه در صحن مجلس مطرح شد و همچنین مباحثی در مورد موضوعات منطقه‌ای و تحولات امنیتی منطقه صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه در این جلسه درباره موضوعات اقتصادی هم مباحثی مطرح شد، افزود: در این جلسه درباره بحث ۱۴ میلیارد دلاری که مجلس برای کالاهای اساسی تخصیص داده است، مسائلی مطرح شد که متأسفانه در این زمینه نارضایتی‌هایی وجود دارد و قرار شد که کمیسیون برنامه و بودجه این هفته با مسئولان دولت جلسه‌ای را برگزار کنند و این موضوع تعیین تکلیف شود و یا آنکه روش‌هایی را اتخاذ کنند تا این ۱۴ میلیارد دلار راحت‌تر به دست مردم برسد که راه‌های متعددی چون اعطای کالابرگ الکترونیکی و یا آنکه تخصیص آن به صورت نقدی و غیرنقدی وجود دارد که این موضوعات باید در کمیسیون پخته شود.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار است هفته آینده یک جلسه ۴ ساعته برای بررسی این موضوع برگزار شود و همچنین تحولات منطقه هم در آن جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
موافقت با کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده
در جلسه علنی نوبت عصر روز سه شنبه مجلس بررسی کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
به گزارش مهر؛ شادمهر کاظم زاده در موافقت با کلیات این طرح گفت: در قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده ایراداتی وجود داشت که در این لایحه رفع شده است. در حال حاضر تولید کنندگان مالیات مضاعف پرداخت می‌کنند که این امر موجب فشار بر تولید‌کننده و کاهش‌اشتغال است.
لاهوتی نیز در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: در صورت تصویب این لایحه، قیمت کالاهای اساسی و غیراساسی در کشور گران می‌شود و درآمد شهرداری‌ها به شدت کاهش می‌یابد.
قوامی نماینده مردم اسفراین در موافقت با کلیات این لایحه گفت: در صورتی که این لایحه به تصویب نرسد باید قانون آزمایشی اجرا شود. این قانون طبق اعلام دولت ۳۵ ایراد مهم دارد و موجب اخذ مالیات مضاعف از تولید کنندگان و ورشکستگی بنگاههای اقتصادی می‌شود.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: این لایحه به صورت ماده به ماده در کمیسیون اقتصادی بررسی نشده و گویا کمیته‌ای سه نفره آن را بررسی کرده‌اند. در صورت تصویب نهایی این لایحه اختیارات شوراهای روستاها و شهر و شهرداری‌ها گرفته شده و به دستگاه‌های دولتی واگذار می‌شود.
در ادامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با کلیات این لایحه گفت: این لایحه 2/5 سال قبل از سوی دولت به مجلس ارائه شده است.
پورابراهیمی: شفافیت مالی از تبعات این طرح
وی در تشریح نقاط قوت این لاحیه نیز گفت: شفافیت اقتصادی با اجرای نظام جامع مالیاتی، اصلاح فرایند دادرسی پرونده‌های مالیاتی، کمک به وصول عادلانه مالیات، استرداد مالیاتی و حمایت از تولید از ویژگی‌های مهم این لایحه است. معاون پارلمانی شهرداری تهران در جریان بررسی این لایحه در کمیسیون حضور داشت و مصوبات کمیسیون با مشورت ایشان بود.
در پایان محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و رئیس‌کمیته بررسی این لایحه گفت: باید قانون مالیات بر ارزش افزوده از مسیر اصلاح قانون مدیریت شود. این لایحه انقلابی در نظام مالیاتی کشور است. شبهه‌ای که در مورد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مطرح می‌شود‌اشتباه است. سهم دولت از درآمدهای مالیاتی به خزانه واریز می‌شود و سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حسابی متمرکز واریز می‌گردد. بنابراین شهرداری‌ها لازم نیست که برای دریافت درآمد خود به دولت التماس کنند. همچنین سهم دولت از مالیات بر ارزش افزوده کاهش یافته و سهم شهرداری‌ها افزایش یافته که این امر موجب افزایش درآمد شهرداری‌ها می‌شود.
در پایان، نمایندگان با اکثریت آرا کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساندند. نایب‌رئیس‌مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت اعلام کرد: این لایحه به صورت دو شوری بررسی خواهد شد. بر این اساس جزئیات لایحه به کمیسیون بازمی گردد و پس از اصلاحات مجدداً در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.
حمایت از مرمت بناهای تاریخی
نمایندگان در مصوبه‌ای مقرر کردند که تسهیلات بافت‌های فرسوده به بافت‌های فرهنگی و تاریخی که در حریم بافت‌های فرسوده قرار دارند، اختصاص یابد. براساس ماده ۷ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی– فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی– فرهنگی را به تصویب رساندند که براساس آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف هستند اسناد مالکیت مربوط به بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی را که مالکیت آنها قابل انتقال باشد به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات مرمت و احیا بپذیرند.
همچنین وکلای ملت ماده ۸ این طرح را تصویب کردند که براساس آن در مواردی که حریم بناها و محدوده بافت‌های تاریخی فرهنگی موضوع این قانون در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع «قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» قرار داشته باشد، به نسبت سهم مساحت این بناها و بافت‌ها از کل مساحت بافت‌های فرسوده اعتبارات، تسهیلات و امتیازات موضوع قانون مذکور، با رعایت ضوابط حفاظت از بافت‌های تاریخی- فرهنگی به حریم بناها و محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی نیز اختصاص می‌یابد.
آموزش استادکاران مرمت بناهای تاریخی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز، چند ماده از طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی را تصویب کردند.
بر اساس ماده ۴ این طرح، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مکلف است از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای با استفاده از امکانات موجود و با مشارکت سازمان میراث فرهنگی نسبت به آموزش و تربیت استادکاران و کاردان‌های تجربی در زمینه‌های حفاظت و احیای بناها و اماکن تاریخی فرهنگی اقدام کند.
همچنین در تبصره این ماده آمده است که سازمان میراث فرهنگی موظف است ساز و کار طراحی و اجرای فعالیت‌های مرتبط را به گونه‌ای برنامه‌ریزی، تنظیم و تدوین کند که استفاده از نیروهای موضوع این ماده در اولویت قرار گیرند.
مطابق با ماده ۵ وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش مکلف هستند با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، سرفصل، محتوای دروس و شیوه آموزش رشته‌های مرتبط با حفاظت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی فرهنگی با رویکرد «مهارت آموزی» در این تخصص‌ها را اصلاح و یا تکمیل کنند.