ناوِ یو.اس.اس بولتون در نزدیکی نبرد!

علی آهنگر- صبح روز دوشنبه‏ای که قرار بود روز اول ماه رمضان باشد با خبر دیگری آغاز شد. بیانیه صبحگاهی تند و آتشین جان بولتون خبر از اعزام ناو هواپیمابر یو.اس.اس لینکلن به مقصد خاورمیانه داشت. جان بولتون علت اعزام ناو جنگجوی آبراهام لینکلن را مقابله با تحرکات ایران دانست. موضع احتیاط‏آمیز ایران در مقابل این خبر جای تحسین داشت. حسین موسویان، تحلیلگر آمریکانشین اما خروج ایران از ان.پی.تی یا برجام را پاسخ درخور اعلام کرد. معلوم نیست تحلیلگر بی‏مایه چرا نسخه خروج را دوای درد می‏داند. اما بر دانندگان و آگاهان روشن است که نه خروج از برجام و نه زیر پا نهادن ان.پی.تی هیچ‏کدام چاره کار فروبسته این زمان نیست. چنین نسخه‏هایی را بی‏مایگان، جنگ‏طلبان و فرومایگان می‏پیچند.
هرمیداس باوند که تحلیلگری خردگرا و اهل تعامل است اعلام کرد آمریکا منتظر خروج ایران از برجام است. او که به زیر و بم برجام و حقوق بین‏الملل آگاه است نیک می‏داند که ایران امروز در سایه برجام و ان.پی.تی نشسته است. با خروج ایران از برجام بی‏درنگ قطعنامه‏های هفتگانه احمدی‏نژاد بازمی‏گردد و ایران با قرار گرفتن در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل، یکبار دیگر و این بار با جدیتی هرچه‏بیشتر در معرض جنگ و خشونت قرار می‏گیرد.
اکنون آمریکا بیش از هر زمانی خود را مهیای جنگ ساخته است. مقامات آمریکایی حالا دیگر هر گونه تعارف دیپلماتیک را کنار گذاشته و تندترین جملات و تعبیرات را در مورد ایران به کار می‏برند. حتی یکی از سناتورهای جمهوری‏خواه در تعبیری نابه‏جا و سخیف ایران را غده سرطانی در دنیا نامید. سخافت بیان این سناتور جای تکرار ندارد اما هدف از آوردن گفتار او در این مقال این است که بدانیم چگونه افکار عمومی منطقه و جهان در حال آماده‏سازی برای یک رویارویی خشماگین با ایران است.
در چنین شرایطی جنگ‏افروزان داخلی نیز بیکار نیستند. آنها نیز با تحلیل‏های ناصحیح خود از توان رزمی دو طرف و تنیده در اوهام و تمنیات ذهنی بر کوس جنگ می‏کوبند.


حال ببینیم اگر جنگی درافتد پایان آن چه خواهد بود؟
برافروزنده جنگ، یعنی آمریکا، خود در آن سوی کره زمین واقع است. بنابراین نه شکست می‏خورد و نه آسیبی متوجه شهروندانش می‏شود. چند ناو جنگی و نیروهای مستقر در منطقه نیز ماموریتی به‏جز جنگ ندارند.
از سوی دیگر، با برافروخته شدن آتش جنگ، ممکن است شعله‏های آتش دامن حامیان منطقه‏ای آمریکا در خلیج فارس را هم بگیرد. خوشبینانه‏ترین حالت این است که حامیان آمریکا در منطقه دست و پا بسته بوده و در آتشِ جنگ نیست و نابود شوند. نتیجه این می‏شود که دو کشور اسلامی دیگر هم نابود شده‏اند. در این میان دیگر توانی هم برای تداوم جنگ برای ما باقی نمی‏ماند و ناچار به رفتن پای میز صلح و مذاکره هستیم. مذاکره با دشمنی که در طول جنگ مفروض کمترین آسیبی به کشور و مملکت او نرسیده و در حالی که معلوم نیست از زیرساخت‏ها و هستی کشور ما چه مانده باشد.
پس اگر پایان جنگی ناپیداکران چنین است، بهتر نیست پیش از درغلتیدن به شعله‏های آتشین آن، راه خرد و اندیشه را در پیش بگیریم؟! از جنگ بپرهیزیم و راه آشتی و تعامل را پیشه خود سازیم.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس‌جمهوری: سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز با سرعت راه‌اندازی و تکمیل شوند محمدرضا ستاری هنر ممکن‏کردن ناممکن‌ها یک سال پس از خروج آمریکا از برجام رقم می‌خورد نخستین پاسخ برجامی ایران به بدعهدی‌ها روند الکترونیکی شدن انتخابات بررسی شد چالش‌های الکترونیکی شدن انتخابات «ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره تحرکات امنیتی اخیر آمریکا در منطقه گزارش می‌دهد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی در مجلس به شور گذاشته شد قانون در برابر تخریبگران میراث آموزش و پرورش به دنبال متخلفان پخش آهنگ خواننده زیرزمینی در چند مدرسه می‌گردد واسه همه پیگیری‌هاتون مرسی! آیا در رده «مشاغل سخت ‌و زیان‌آور» بودن خبرنگاری به نفع خبرنگاران است؟ هیاهو برای هیچ نامه رئیس‌جمهوری به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ظریف پیش از عزیمت به مسکو: ادامه حضور ایران در برجام به رفتار اروپایی‌ها بستگی دارد نامه رئیس‌جمهوری به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه رئیس قوه قضائیه ماموریت داد تهیه لایحه جامع احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بقاء مشروط در برجام ناوِ یو.اس.اس بولتون در نزدیکی نبرد!