چشم امید 130 کارگر به انتقال کارخانه

حدود 27 روز از پایان مهلت انتقال کارخانه تولید کاغذ پاژ وتعطیلی آن  به دلیل انتشار بوی نامطبوع ونارضایتی ساکنان شهرک مسکونی امام رضا (ع) شهر خرو می گذرد. این کارخانه طبق صورت جلسه  شورای پیشگیری ازوقوع جرم قرار بود دربازه زمانی دو ساله منتهی به 28 فروردین امسال  ازشهرک صنعتی خیام  در مجاورت شهر خرو به شهرک صنعتی بینالود منتقل شود اما تاپایان مهلت دو ساله این انتقال انجام نشد وکارخانه تعطیل شد و 130 نیروی کار نیز بیکار شدند. دراین گزارش درگفت وگو با مدیرکارخانه ومسئولان به دلایل انتقال نیافتن کارخانه در بازه زمانی مقرر می پردازیم .
دلایل انتقال نیافتن کارخانه به روایت مدیرعامل
امین ابراهیم زاده، مدیرعامل شرکت کاغذ پاژ در خصوص انتقال این کارخانه از شهرک صنعتی خیام  به  شهرک صنعتی بینالود گفت : انتقال این کارخانه به شهرک صنعتی بینالود  قبلا به حدود 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته است اما هم اکنون و  با توجه به تغییرات نرخ ارز به اعتباری حدود 400 میلیارد تومان نیاز دارد که این سهم باید با رضایت سرمایه گذار خارجی که  شریک  درکارخانه است، صورت گیرد که عملا تغییر مولفه های اقتصادی پروژه را از توجیه اقتصادی خارج کرده است. وی همچنین اظهار کرد: شرکت پردیس کاغذ پاژ قبل از  تعطیلی به تولید روزانه 200 تن انواع کاغذ بسته بندی مشغول بوده که این مقدار بخش مهمی از نیازهای صنایع بسته بندی کشور را تامین می کرده و این ظرفیت به یک باره از بازار حذف شده است. مدیرعامل شرکت پردیس کاغذ پاژ  خاطرنشان کرد: در شهرک صنعتی خیام بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی-تولیدی مشغول فعالیت هستند که در ۲۰ واحد از این کارخانجات اعم از تولید روغن، لبنیات، کاغذ و شانه تخم مرغ با درجات مختلف اثرگذاری فرایند تولید و سیستم های تصفیه پساب همراه با ایجاد بو در فضای شهرک صنعتی  خیام  و محیط اطراف است.
وی  تصریح  می کند :شرکت پردیس کاغذ پاژ یکی از چند کارخانه متعلق به گروه صنعتی پردیس است که پس از دریافت مجوز های قانونی در سال 90 با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در شهرک صنعتی خیام نیشابور به بهره برداری رسید. به گزارش  خراسان رضوی،  دربازدید میدانی از شهرک صنعتی خیام  کاملا مشخص است که کارشناسی لازم برای جانمایی این شهرک صورت نگرفته است چراکه فاصله این شهرک صنعتی در قسمتی از شهرک صنعتی به کمتر از50 متر  از ساختمان های مسکونی  مجاور می رسد وساختمان شورای اسلامی وشهرداری خرو تقریبا متصل به شهرک صنعتی خیام است. بوی ناشی از تولیدات موادغذایی وصنعتی به مشام می رسد چون در کارخانه پردیس کاغذ پاژ، کارگران مشغول جمع آوری وبارگیری مواد اولیه(ضایعات کاغذ) هستند.یکی از کارگران شرکت پردیس کاغذ پاژ مدعی شد:  دستاوردتعطیلی کارخانه بیکاری کارگران کارخانه است. وی افزود:اکنون با۳۵سال سن واین که اکثر ما تحصیلات پایین داریم درصورت برقراری بیمه بیکاری بعد از اتمام دوران بیمه بیکاری چه کسی برای ما اشتغال ایجاد خواهد کرد؟


2 سال زمان داده شد تا کارگران بیکار نشوند
دادستان زبرخان نیز درباره انتقال کارخانه گفت: این کارخانه واحد تولید کاغذ ازبازیافت است و این موضوع به  خاطر فرایندهای آن ذاتا ایجاد بوی نامطبوع می کند. همتی فر افزود: مردم شهر خرو از سال 91 نارضایتی های فراوانی ازاین موضوع داشته اند .وی ادامه داد: در پی نارضایتی های شدید از بوی بد این کارخانه و تجمعات مختلف دو سال قبل این موضوع را به شورای پیشگیری از وقوع جرم استان منتقل کردیم تا رسیدگی کنند و در جلسه ای که تمام مسئولان شهرستانی و استانی حضور داشتند با اصرار اعضای شورای شهر خرو با فرصت دو ساله به کارخانه برای جا به جایی موافقت کردند.
همتی فر اظهار کرد: این شرکت بر مبنای توافق صورت گرفته باید با حمایت دولت به مجموعه شهرک صنعتی بینالود  این کارخانه را انتقال می دادند اما موفق نشدند کارخانه را در این دو سال انتقال دهند. خودشان اظهار می کردند که به خاطر تحریم ها موفق نشده اند ولی این ها فکر نمی کردند کارخانه تعطیل شود و گمان نمی کردند این مصوبات اجرایی شود.
دادستان بخش زبرخان شهرستان نیشابور بیان کرد: این فرصت دوساله 28 فروردین به اتمام رسید و کارخانه تعطیل شد، اگر ماهم اجرا نمی کردیم مردم خرو در آن جا تجمع می کردند.
مصوب شد کارگران را در سایر واحد های تولیدی زیر مجموعه شان به کار گیرند
وی خاطرنشان کرد: ما هیچ موقع نگفتیم تعطیل شود. همیشه گفته ایم باید انتقال یابد به همین دلیل دو سال فرصت دادیم تا از اشتغال حمایت کرده باشیم. در توافق صورت گرفته دو سال زمان داده شد تا کارگران بیکار نشوند ولی الان بهانه می آورند که آن جا راه نیفتاده است. در جلسه ای که در فرمانداری برگزار شد مصوب شد کارگران را در سایر واحد های تولیدی زیر مجموعه شان به کار گیرند اما این فرایند زمان برخواهد بود.همتی فر با بیان این که  دیگر واحدی را به خاطر بو در شهرک صنعتی تعطیل نخواهیم کرد، افزود: بر حریم های واحدهای صنعتی و واحد های مسکونی نظارت کاملی صورت خواهد گرفت. فرماندار نیشابور نیز در این خصوص گفت: با پیگیری های صورت گرفته پس از دو سال شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به دلیل تولید بوی نامطبوع حکم به تعطیلی این واحد داده است. سعید شیبانی افزود: با تعطیلی این واحد توسط دستگاه قضا و منتقل نکردن کارخانه در مهلت تعیین شده و عدم به کارگیری کارگران مطابق توافق اولیه کارگران بلاتکلیف مانده اند. وی بیان کرد: گرانی ارز دلیل ذکر شده برای این انتقال نیافتن بوده است. شیبانی با اشاره به تشکیل جلسه کارو کارگری شهرستان نیشابور با محوریت وضعیت کارخانه کاغذ پاژ با حضور مسئولان مربوط  گفت: در این جلسه ضمن استماع وارائه نظرات اعضا حاضر در جلسه برای به کارگیری 130کارگر این واحد تاکید شد و طبق اعلام مدیران این واحد تعدادی از این کارگران در محل فعلی برای اتمام اقدامات مربوط  و بقیه در سایر واحد های زیر مجموعه این گروه اقتصادی به کار گرفته خواهند شد.
در  خصوص کارخانه کاغذ پاژ با استاندار صحبت کردم
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس  نیز درباره تعطیلی کارخانه کاغذ پاژ گفت: عمده سرمایه گذار کارخانه کاغذ پاژ چینی ها هستند. هاجر چنارانی افزود: در یک زمانی این کارخانه احداث شده و در سه نوبت کار می کرده ولی مردم همه ناراحتی هایی داشتند.  وی ادامه داد:  ما کمک کردیم زمین و سایر امکانات را در بینالود گرفتند ولی الان برای انتقال دادن وخرید برخی تجهیزات دیگر با توجه به شرایط تحریم و جهش قیمت ها نیاز به مساعدت است که در حال پیگیری آن هستیم. وی ادامه داد: با شکایت مردم و ورود دستگاه قضایی این کارخانه پلمب شده و اکنون مشکل و دغدغه ما  بیکاری 130 کارگر آن مجموعه است.در این خصوص با استاندار صحبت کردم و به زودی جلسه  ای در این خصوص تشکیل خواهیم داد تا کارخانه تنها در یک نوبت و نه سه نوبت به فعالیت خود ادامه دهد.
نوربخش، رئیس اداره محیط زیست نیشابور گفت: یکی از مشکلاتی که از ابتدا این کارخانه داشت این بود که مجوزی از محیط زیست برای فعالیت آن صادر نشده بود. پس از این که کارخانه ساخته شد و در آستانه بهره برداری بود، صنعت و معدن از ما استعلام گرفت.
لزوم  حساسیت  بیشتر برای رفع موانع تولید
با توجه به شرایط سخت اقتصادی فعلی واهمیت ایجاداشتغال در مناطق کم برخوردار  ضروری است مسئولان  با حساسیت بیشتری در کمک به رفع موانع انتقال این واحد تولیدی  به شهرک صنعتی  بینالود که قبلا هم جزو واحدهای  موفق صنعتی بوده است اقدام کنند تا دراین زمینه مشکل 130 نفر از کارکنان بیکارشده این واحد صنعتی نیز رفع شود .