گرانی دولتی‌ها را به مجلس کشاند

اسدالله خسروی: نمایندگان مجلس فردا جلسه غیرعلنی برای بررسی علل گرانی کالاهای اساسی برگزار خواهند کرد و دولتی‌ها برای ادای توضیحات درباره علل آشفتگی‌ها در بازار به پارلمان احضار شده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، گرانی بیش از حد کالاهای اساسی شرایط کم‌سابقه‌ای را در اقتصاد به وجود آورده و در این بین نقش بی‌تدبیری‌های دولت بسیار پررنگ بوده است؛ از تصمیم‌گیری‌های اشتباه درباره ارز گرفته تا سیستم توزیع ناقص کالاها و خدمات و حذف ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی که موجب شده دلالان و سودجویان و کاسبان تحریم بیش از پیش درآمد داشته باشند.
یکی از طرح‌های نمایندگان این است که دولت 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد تا جلوی گرانی‌ها گرفته شود.
 احتمال اصلاح مصوبه مجلس درباره اختصاص ۱۴میلیارد دلار به کالاهای اساسی
حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به مصوبه قوه مقننه درباره اختصاص 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی، گفت: در زمان تصویب بودجه سال 98، مجلس بدون اینکه مشخص کند جامعه هدف این 14 میلیارد چه‌کسانی هستند یا چگونه این پول هزینه خواهد شد یا اصلاً این کالاهای اساسی به چه کالاهایی گفته می‌شود، چک سفیدامضا به دولت داد. نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه مشکل اولیه اختصاص 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی از مجلس آغاز شد، ادامه داد: همان زمان هم نمایندگان اعتراضی نسبت به اینکه مجلس در جریان امور توزیع این مبلغ قرار نخواهد گرفت، داشتند که همین‌گونه هم شد. رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اعلام اینکه 2 ماه از سال 98 گذشته و دولت اقدامی برای اجرایی کردن این مصوبه مجلس نداشته است، اضافه کرد: در چند روز گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور یافته و توضیحاتی درباره هزینه‌کرد این 14 میلیارد دلار به اعضای کمیسیون ارائه کرد که توضیحات قانع‌کننده‌ای نبود. وی با تأکید بر اینکه دولت تاکنون گزارش قانع‌کننده‌ای درباره عملکرد خود از این مصوبه مجلس به نمایندگان ارائه نکرده است و هیچ نماینده‌ای نمی‌داند دولت در این‌باره چه اقدامی انجام داده است، اظهار داشت: باید برای عبور از مشکل پیش‌آمده اصلاحیه‌ای از سوی مجلس برای اختصاص این 14 میلیارد دلار تصویب شود.


احضار دولتی‌ها به مجلس
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با  «وطن‌‌امروز» درباره پیگیری‌های این کمیسیون درباره سازوکار دولت در چگونگی استفاده از این ۱۴میلیارد دلار گفت: نتیجه این طرح باید در سفره مردم دیده شود اما دولت باید پاسخگوی نحوه استفاده از منابع باشد. غلامرضا تاجگردون گفت: از آنجایی که مجلس پیگیر این موضوع است، از مسؤولان دولتی خواسته‌ایم در جلسه‌ای غیرعلنی، راهبردهای اصلی و برنامه‌های اجرایی برای چگونگی استفاده از منابع و مصارف ارز یارانه‌ای را با توجه به تکانه‌های اقتصادی کشور مشخص و در قالب گزارشی به مجلس اعلام کنند. وی افزود: با توجه به اینکه در قانون بودجه، نحوه منابع و مصارف ارز یارانه‌ای، باید صرف واردات کالاهای اساسی در قالب ارائه کارت‌های یارانه‌ای و کالابرگ به مردم شود، بنابراین اصرار مجلس این است تا این منابع مستقیما به مردم برسد یا آثار آن در زندگی همه نمایان شود. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس، دولت را مکلف به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح پرداخت بخشی از یارانه ارزی به مردم، به شیوه‌های خاص کرده است، گفت: دولت مدعی است که ماموریت تامین زیرساخت‌های این طرح را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده است و این وزارتخانه طی یکی، دو هفته آینده گزارشی از چگونگی اجرای این طرح را به مجلس ارائه می‌کند اما به نظر می‌رسد دولت تاکنون نتوانسته است همه زیرساخت این طرح را ایجاد و اصلاح کند.  وی با بیان اینکه قرار بود هفته گذشته نشست غیرعلنی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با نمایندگان دولت در این باره برگزار شود، گفت: گویا کمیسیون مربوطه با انجام بررسی‌های لازم، برگزاری این نشست را به روز دوشنبه موکول کرده است.
دوشنبه؛ جلسه غیرعلنی مجلس درباره گرانی کالاهای اساسی
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی با اشاره به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره وضعیت گرانی کالاهای اساسی گفت: قرار است مجلس روز دوشنبه هفته جاری جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزرای دولت درباره این موضوع برگزار کند. اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با تسنیم افزود: با توجه به اینکه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره علل گرانی کالاهای اساسی تهیه شده، قرار است این گزارش در یکی از جلسات علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد. وی همچنین از جلسه غیرعلنی پارلمان با وزرای اقتصادی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در روز دوشنبه (فردا) خبر داد و افزود: قرار است در این جلسه، دولت ضمن اینکه گزارشی از برنامه‌هایش برای تأمین کالاهای اساسی در سال جاری ارائه می‌کند، گزارشی نیز از علل گرانی کالاهای اساسی به نمایندگان مجلس ارائه کند. قرار است در جلسه غیرعلنی روز دوشنبه مجلس، نمایندگان و برخی رؤسای کمیسیون‌ها نیز دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را مطرح کنند. رنجبرزاده ادامه داد: باید مشخص شود دولت مجوزی را که از مجلس برای تأمین کالاهای اساسی از منابع ارزی دریافت کرده، چگونه اجرا کرده است.