ابعاد تخریب دیپلماسی از سوی مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بررسی شد جان بولتون؛ خطرناک‏ترین مرد جهان

گروه ایران و جهان- روزنامه گاردین چند روز قبل طی گزارشی تحلیلی به عملکرد خطرناک و قابل تامل جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ پرداخت و اشاره کرد که سیاست‌های وی به خصوص در طول یک سال گذشته به گونه‌ای رقم خورده که علاوه بر داخل آمریکا، جامعه جهانی را نیز به سبب به خطر افتادن صلح و امنیت بین‌المللی نگران کرده است. در این گزارش آمده است: تقابل میان ایران و آمریکا اکنون بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته، به‏طوری‏که می‌توان تصریح کرد، تنش‌های جاری از زمان بوش پسر نیز میان دو کشور تشدید شده است.
در این میان جان بولتون بیش از هر زمان دیگری مصمم به تشدید تنش‌هاست. شاید به این دلیل که فکر می‌کند دونالد ترامپ احتمالاً یک دوره بیشتر به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده در کاخ سفید نخواهد ماند. بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ می‌خواهد که کشورش را وارد جنگ با ایران کند. ما این را می‏دانیم، زیرا او دو دهه است که چنین موضوعی را مطرح می کند. در همین راستا، هر آنچه که دولت ترامپ در خصوص سیاست‌های خود بر علیه ایران اعمال کرده به خصوص از آوریل 2018 تاکنون که بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی وارد کاخ سفید شده است باید از درون چنین لنزی دنبال شود. مانند تمامی اقدامات نظامی نگران‏کننده‌ای که ایالات متحده در طول چند هفته گذشته در خاورمیانه صورت داده است.
بولتون تنها پس از یک ماه از ورودش به کاخ سفید توانست تاثیرات لازم را بر روی ترامپ به منظور خروج از توافق هسته‌ای اعمال کند. در این راستا، برجام، آن‏گونه که رسماً نامیده می‌شود، بزرگترین مانع تلاش و تمایل بولتون برای ایجاد جنگی به منظور تغییر در ساختار سیاسی ایران بود. زیرا این توافق بهانه اصلی و مهم که هفده سال قبل حمله به عراق را توجیه کرده بود، از بین برده است.
از بعد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، دولت ترامپ مدعی بود که با اعمال «فشار حداکثری» بر ایران، می‏تواند به یک «توافق بهتر» برسد. اینکه ایران را به شکلی تردستانه و سحرآمیز تبدیل به یک دمکراسی جفرسونی(اشاره به رویکرد سیاسی سومین رئیس‏جمهور آمریکا) کند که در برابر هر خواسته و تمایل آمریکا سر تعظیم فرود بیاورد. اما این همواره به عنوان یک شبه‏استدلال به منظور پنهان‏کردن قصد اصلی دولت آمریکا برای تغییر رژیم در ایران بوده که پوشش‌های لازم برای گام‌های تهدیدآمیز دیگر را در بر دارد.


در همین راستا، تحریم‌های همه‏جانبه، لفاظی خصمانه و مانورهای نظامی تحریک‏آمیز که حالا آمریکا را به یک درگیری با ایران نزدیک‏تر کرده، حد اقل از بعد از اواخر نیمه دوم دولت بوش، یا شاید در طول 4 دهه گذشته تا به امروز ادامه داشته است.
او می‌داند در حال انجام چه کاری است
در این میان، بولتون هیچ دلواپسی یا ابایی در مورد دستکاری، مخدوش کردن و بی‏توجهی آشکار نسبت به اطلاعات برای پیشبرد برنامه و اهدافش ندارد، و این چیزی است که دقیقاً هم اکنون در حال رخ‏دادن است.
بولتون در اظهاراتش در کاخ سفید، ده روز پیش، طی اقدامی برنامه‌ریزی شده اعلام کرد که ناو هواپیما‏بر و بمب‏افکن‌های آمریکا به منظور استقرار در خلیج‏فارس راهی خاورمیانه شده‌اند. وی به منظور توجیه این کار به مواردی اشاره کرد که از نظر کاخ سفید تهدید از سوی ایران تلقی می‌شود.
اما منابع گوناگون که به اطلاعات مشابه اشراف داشتند از همان زمان گفتند که بولتون و دولت ترامپ در ادعاهای خود اغراق می‏کنند و تهدید را چشمگیر و مهم‏تر از آنچه است ترسیم می‌کنند. حتی یک ژنرال انگلیسی فعال در منطقه در نقض ادعاهای دولت آمریکا، اظهار کرد که او هیچ نشانی از افزایش تهدید ایران نمی‌بیند. نگران‏کننده‏تر این است که بولتون می‌داند، در حال انجام چه کاری است. او مقامی است که در طول سال‌ها تجربه می‌داند که چگونه برای رسیده به خواسته‌هایش، از اعمال فشارهای حداکثری استفاده کند. بولتون همچنین سابقه طولانی در استفاده از این مهارت در تضعیف دیپلماسی آمریکا و اعمال نفوذ در جهت تخریب توافق‌های کنترل تسلیحاتی را دارد.
متخصص تخریب توافق‌های بین‌المللی
او به عنوان یک مقام ارشد در دولت جورج بوش، نقش کلیدی در فرو‏پاشی چهارچوب توافق میان آمریکا و کره‌شمالی بر سر تولید پولوتونیوم این کشور در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون داشت؛ امری که باعث شد چهار سال بعد کره‌شمالی اولین بمب اتمی خود را آزمایش کند. بولتون همچنین برای خروج آمریکا از توافق بسیار مهم تسلیحات هسته‌ای با روسیه تلاش فراوانی کرد. چنین فردی اکنون یک مقام اجرایی ارشد در دولت ترامپ است.
در حالی که معلوم نیست بولتون چه مقدار نقش در تخریب مذاکره ترامپ با کیم یونگ اون در ویتنام در سال گذشته داشته است، با این وجود او آشکارا خواهان «مدل لیبی» برای کره‏شمالی شده است(به عبارت دیگر، تغییر رژیم با زور).
تنها چند ماه قبل از پیوستن به دولت ترامپ، او تلاش کرد، قانونی مبتنی بر جنگ پیشگیرانه با پیونگ یانگ را به تصویب برساند. با این حال اگر شما فکر می‏کنید که او اهمیتی به پیامدهای جنگ با کره می‏دهد، اشتباه می‌کنید. بنابر گزارش‌های متعدد، بولتون در زمان حضور در دولت بوش نسبت به ارائه پیامدهای ویران‏کننده یک چنین جنگی کاملاً بی‏احساس بود. در آن زمان او می‏گفت که من جنگ نمی‏کنم؛ من سیاست اعمال می‏کنم!
در همین رابطه، تا اینجا به نظر می‌رسد که بولتون در هدایت آمریکا به سوی تشدید فشارها علیه ایران موفق بوده است. حالا او قصد دارد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را نیز برای فرستادن 120 هزار نیروی نظامی به منطقه متقاعد کند.
با این حال خوشبختانه علائمی وجود دارد که می‌توان نسبت به پرهیز از جنگ امیدوار بود. همانگونه که مقامات آمریکایی و هم‏پیمانان اروپایی ما، ظاهراً در مورد رفتار و عملکرد نامتعارف بولتون هشدار داده‏اند، درمورد تحریف اطلاعات پیرامون ایران توسط دولت ترامپ نیز اعلام خطر کرده‌اند. اما بولتون مصصم است، زیرا ظاهراً از اینکه حضور ترامپ در کاخ سفید محدود است، آگاهی دارد.
در چنین شرایطی پرسش مهم این است که آیا ترامپ می‌تواند به خواست و تمایل خود مبنی بر پرهیز از جنگ پایبند باشد، یا اینکه جان بولتون بی‌فکر و لجوج رئیس‌جمهوری را به گوشه رینگ می‌کشاند و هیچ راهی برای بروز یک درگیری با ایران برایش باقی نمی‌گذارد؟
ترجمه و تنظیم: کورش الماسی
سایر اخبار این روزنامه
دنا پلاس بدون سانروف و رینگ آلومینیومی به مشتریان تحویل داده می‌شود جای خالی آپشن‌ها در خودروهای داخلی جهانبخش‌محبی نیا همبستگی ملی در گرو واقع‌بینی کدخدایی: عدالت انتخاباتی با طرح استانی شدن انتخابات تامین نشده است توقف در ایستگاه شورای نگهبان ابعاد تخریب دیپلماسی از سوی مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بررسی شد جان بولتون؛ خطرناک‏ترین مرد جهان با رفتن پروانه‌های رنگین بانو تهران میزبان ملخ‌‌ها می‌شود؟ چرا برخی از خبرنگاران وارد حوزه روابط عمومی می‌شوند؟ مهاجرت شغلی نابودگر پنجم خردادماه انتخابات هیئت‏رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود ایستگاه پایانی مجلس دهم «ابتکار» دستاوردهای سفر محمدجواد ظریف به چهار کشور آسیایی را بررسی می‌کند دیپلماسی ایرانی؛ از آسیای مرکزی تا آسیای شرقی حسام‌الدین آشنا در نامه‌ای به اژه‌ای درخواست کرد تاثیرات سوء برخی تبلیغات خاص صدا و سیما بررسی شود ضرغامی باز هم زبان به اعتراض گشود روحانی به دلیل لج‌بازی جلسات را تشکیل نمی‌دهد فرمانده کل سپاه: نظام سیاسی آمریکا ترک برداشته است ظریف پس از پایان سفر منطقه‌ای: کمیسیون مشترک برجام به تعهداتش عمل کند