«ابتکار» دستاوردهای سفر محمدجواد ظریف به چهار کشور آسیایی را بررسی می‌کند دیپلماسی ایرانی؛ از آسیای مرکزی تا آسیای شرقی

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که هفته گذشته طی یک دوره سفر دیپلماتیک به ترکمنستان، هند، ژاپن و چین رفته بود، روز گذشته پس از رایزنی به مقامات ارشد چینی، پکن را به مقصد تهران ترک کرد. سفر دوره‌ای ظریف به این چهار کشور در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها میان ایران و آمریکا به شدت افزایش پیدا کرده و تحرکات نظامی ایالات متحده در منطقه، جامعه جهانی را نسبت به اقدامات احتمالی این کشور نگران کرده است.
در همین راستا ظریف در حالی هفته گذشته در ابتدا به عشق‌آباد ترکمنستان وارد شد که ضمن گفت‌و‌گو و رایزنی با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه این کشور، تاکید کرد: روابط ایران و ترکمنستان فراتر از روابط دو همسایه است. به گفته برخی از کارشناسان یکی از محورهای مهم این سفر بحث همکاری‌ها در حوزه انرژی بود؛ جایی که دو کشور در‌خصوص گاز تبادلات مشترکی را دنبال می‌کنند. به همین دلیل است که وزیر خارجه کشورمان تاکید داشته نتایج این سفر در آینده نزدیک باعث توسعه روابط میان تهران و عشق‌آباد خواهد شد.
تصمیم هند در مورد نفت ایران مورد تجدید نظر واقع می‌شود
از سوی دیگر ظریف در حالی پس از ترکمنستان به هند سفر کرده است که این کشور یکی از خریداران مهم نفت ایران بوده و سالانه مبلغ قابل توجهی مراودات تجاری و اقتصادی میان تهران و دهلی‌نو جریان دارد. در همین رابطه و در حالی که ایالات متحده آمریکا معافیت خریداران نفت ایران را تمدید نکرده و هند، ژاپن و چین از مهم‌ترین خریداران نفت ایران محسوب می‌شوند، سفر دیپلماتیک ظریف در این شرایط مورد توجه بسیاری از تحلیلگران قرار گرفت.


در همین راستا، ظریف در گفت‌و‌گو با ایرنا، با تاکید به اینکه «هند از شرکای بسیار مهم ایران است و ارتباط تجاری و ساز و کار مالی خوبی با دولت این کشور داریم»، خاطرنشان کرد: در این سفر، دلایل اقدامات ایران در چارچوب برجام را برای وزیر امور خارجه هند توضیح دادم که قابل درک بود.
وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت هند در حال انتقال است قرار شد تصمیمی که دهلی نو در مورد نخریدن موقت نفت ایران اخذ کرده است بعد از انتخابات مورد تجدید نظر قرار گیرد و تصمیم نهایی را بر اساس ضوابط خودشان که یکی از مهم‌ترین آنها امینت انرژی هند است و ایران نیز به عنوان یکی از شرکای اصلی و قابل اعتماد هند است، اتخاذ کنند.
راهکار خروج از وضعیت کنونی
مقصد بعدی تور دیپلماتیک ظریف به توکیو در حالی در دستور کار قرار گرفت که چندی قبل ژاپن اعلام کرده بود ضمن تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای، حاضر است برای کاستن از تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا میانجی‌گری کند.
ظریف با بیان اینکه سفر به ژاپن و دیدار و گفت‌وگو با «تاروکونو» وزیر خارجه این کشور به دعوت وی صورت گرفت، گفت: در این دیدار هم دیدگاه‌های ایران منتقل شد و هم راهکار خروج از وضعیت کنونی که یک راهکار اقدام عملی توسط شرکای ما و اعضای باقی مانده در برجام است، مطرح شد.
وزیر امور خارجه ایران، گفت‌وگویش با نخست وزیر ژاپن را «بسیار خوب» توصیف کرد و افزود: در سفر به ژاپن روابط تهران و توکیو مورد توجه ژاپنی‌ها قرار گرفت و در آینده می‌توان کار جدی‌تری در این زمینه داشته باشیم.
تهران-پکن همگرایی راهبردی
وزیر خارجه کشورمان همچنین در آخرین مقصد دیپماتیک خود در حالی با مقامات چینی وارد گفت‌و‌‌گو و مذاکره مستقیم شد که دو کشور علاوه بر مناسبات اقتصادی، دارای پیوندهای عمیق سیاسی نیز هستند. در همین راستا چین به عنوان یکی از شرکای مهم برجام در 1+4 می‌تواند نقشی مهم و اثرگذار در کاستن از یکجانبه‌گرایی‌های دونالد ترامپ در قبال ایران و برجام ایفا کند. از سوی دیگر از آنجا که پکن وارد یک جنگ تجاری همه‌جانبه با ایالات متحده شده است، به گفته کارشناسان فرصت مغتنمی پیش آمده که دو کشور بتوانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل از بار فشارهای اقتصادی و روانی آمریکا بکاهند. در همین رابطه ظریف از چین به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای سیاسی و اقتصادی ایران یاد کرد و گفت: با چین دارای روابط جامع راهبردی هستیم و در این سفر گفت‌و‌گوهای خوبی با طرف چینی داشتیم.
ظریف با بیان اینکه «‌در این سفر پاسخ پیام روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را از مقامات چینی دریافت کردیم»، خاطرنشان کرد: حمایتی هم که روز گذشته وزارت امور خارجه چین در مورد برجام اعلام کرد برای ما بسیار مهم بود. وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: در مجموع تحولات خوبی در این سفر صورت گرفت و امیدوارم نتایج آن برای مردم ایران و منطقه خیر و نیکی باشد.
سایر اخبار این روزنامه
دنا پلاس بدون سانروف و رینگ آلومینیومی به مشتریان تحویل داده می‌شود جای خالی آپشن‌ها در خودروهای داخلی جهانبخش‌محبی نیا همبستگی ملی در گرو واقع‌بینی کدخدایی: عدالت انتخاباتی با طرح استانی شدن انتخابات تامین نشده است توقف در ایستگاه شورای نگهبان ابعاد تخریب دیپلماسی از سوی مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بررسی شد جان بولتون؛ خطرناک‏ترین مرد جهان با رفتن پروانه‌های رنگین بانو تهران میزبان ملخ‌‌ها می‌شود؟ چرا برخی از خبرنگاران وارد حوزه روابط عمومی می‌شوند؟ مهاجرت شغلی نابودگر پنجم خردادماه انتخابات هیئت‏رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود ایستگاه پایانی مجلس دهم «ابتکار» دستاوردهای سفر محمدجواد ظریف به چهار کشور آسیایی را بررسی می‌کند دیپلماسی ایرانی؛ از آسیای مرکزی تا آسیای شرقی حسام‌الدین آشنا در نامه‌ای به اژه‌ای درخواست کرد تاثیرات سوء برخی تبلیغات خاص صدا و سیما بررسی شود ضرغامی باز هم زبان به اعتراض گشود روحانی به دلیل لج‌بازی جلسات را تشکیل نمی‌دهد فرمانده کل سپاه: نظام سیاسی آمریکا ترک برداشته است ظریف پس از پایان سفر منطقه‌ای: کمیسیون مشترک برجام به تعهداتش عمل کند