خیمه‌شب‌بازی جدید ملک سلمان

پادشاه عربستان از رهبران شورای همکاری خلیج فارس و رهبران عربی خواست دو نشست فوق‌العاده در پایان ماه مه در مکه برگزار کنند. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از یک منبع در وزارت خارجه عربستان گزارش داد، این دعوت به برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و نشست سران عرب را ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در چارچوب تاکید ریاض بر رایزنی و هماهنگی با کشورهای برادر در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب به منظور تقویت امنیت و ثبات منطقه مطرح کرده است.
این منبع افزود: این درخواست در سایه حادثه خرابکاری علیه کشتی‌های تجاری در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای امارات و حمله شبه نظامیان حوثی به دو ایستگاه پمپاژ نفت عربستان مطرح شده است.
به گفته این منبع، با توجه به پیامدهای خطرناک این دو اتفاق بر امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی و تاثیر آن بر انتقال نفت به بازارهای جهانی، ملک سلمان از برادران در شورای همکاری و اتحادیه عرب خواست دو نشست فوق‌العاده سران را در ۳۰ ماه مه (۹ خرداد) برای بررسی پیامدهای این حملات و اتفاقات بر منطقه برگزار کنند.
در همین حال،  «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجی بامداد یکشنبه با حضور در یک نشست خبری در شهر ریاض بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد.


به نوشته پایگاه خبری شبکه «اسکای نیوز» عربی، او در این نشست خبری که در نیمه شب برگزار شد، با تکرار اتهامات همیشگی عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله حمایت از تروریسم و دخالت در امور کشورهای عربی، مدعی شد که ریاض به دنبال «جنگ در منطقه» نیست.
الجبیر مدعی شد: «عربستان سعودی خواهان جنگ در منطقه نیست و آن را دنبال نمی‌کند، اما اگر طرف دیگر جنگ را انتخاب کند، پادشاهی سعودی با تمام قدرت و قاطعیت واکنش نشان می‌دهد و از خود و منافعش دفاع می‌کند.»
وی با بیان این ادعا که عربستان سعودی همواره به دنبال «صلح» است، افزود: «عربستان سعودی روند تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را که به واسطه اقدامات نظام ایران و عوامل تهاجمی آن در منطقه تنش‌بار شده، با نگرانی عمیق دنبال می‌کند... نظام ایران به دنبال امنیت و ثبات در این منطقه نیست.»
این مقام ارشد سعودی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «به ایران اجازه نمی‌دهیم به ستیزه‌جویی علیه پادشاهی سعودی ادامه دهد... ما خواهان امنیت در منطقه هستیم، اما در برابر حملات بیکار نمی‌ایستیم.»
الجبیر در مورد حوادث اخیر در خلیج فارس نیز، حمله به تأسیسات نفتی سعودی را به جنبش انصارالله نسبت داد و مدعی شد که ایران از این گروه حمایت تسلیحاتی می‌کند. او درباره حادثه فجیره هم گفت که تحقیقات در این مورد در جریان است و فعلا نمی‌خواهد در مورد نتیجه این تحقیقات اظهار نظر کند.
اتهامات وزیرخارجه عربستان علیه ایران تنها ساعاتی پس از آن عنوان شد که پادشاه عربستان سعودی از سران کشورهای عرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس دعوت کرد تا دو هفته دیگر در نشستی با موضوع حوادث اخیر در تأسیسات نفتی عربستان سعودی و بندر «فجیره» امارات شرکت کنند.
در بخشی از بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی به نقل از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی آمده است: «این دو نشست به دنبال مشورت و هماهنگی با کشورهای برادر برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه است.»
این بیانیه می‌افزاید: «حملاتی که دو پایگاه نفتی در پادشاهی سعودی و کشتی‌های تجاری در آب‌های سرزمینی امارات عربی متحده را هدف قرار داد، برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تبعاتی جدی به همراه دارد.»
براساس این گزارش، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی پیش از این اظهارات عادل الجبیر، گفت‌وگویی تلفنی با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا داشت که در این تماس تلفنی آن‌ها درباره وضعیت منطقه و «تلاش مشترک برای بهبود امنیت و ثبات» گفت‌وگو کردند. ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی نیز در این میان از سران کشورهای عربی درخواست کرده است تا روز ۳۰ ماه مه [۹ خرداد] نشستی اضطراری در مکه داشته باشند تا درباره «حمله‌های» اخیر که علیه منطقه نفتی رخ داده است و مدارک کمی نیز در این باره به ایران نسبت داده شده‌، گفت‌وگو کنند. به گزارش ایسنا، اظهارات جبیر در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره اعلام کرده آغاز کننده هیچ جنگی نخواهد بود و این تیم ب است که برای جنگ افروزی در منطقه تلاش می‌کند.
ادعای دست داشتن ایران در حمله های اخیر نفتی نیز در حالی مطرح می‌شود که کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی اخیرا در گفت‌وگویی تاکید کرد که که ایران هرگز دخالتی در این ماجرا نداشته است و ارتباطی با آنچه اتفاق افتاد ندارد و باید تحقیق شود تا عناصر دخیل در این حادثه معلوم شوند.