چرا آمریکا با ایران وارد جنگ نمی‌شود

گروه سیاسی: دکتر سیدمحمد مرندی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز» با تاکید بر اینکه احتمال جنگ آمریکا با ایران بسیار کم است، ایجاد بحران جهانی اقتصاد، درگیر شدن آمریکایی‌ها در سراسر منطقه، سرازیر شدن میلیون‌ها پناهنده و آواره احتمالی از منطقه به سمت غرب و وجود متحدان منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را دلایل گزاره عدم وقوع جنگ می‌داند. به اعتقاد کارشناس مسائل سیاسی، به خاطر عوامل متعدد بازدارندگی ایران، آمریکا نیز به این باور رسیده که در صورت حمله به ایران با مصیبت عظیمی مواجه خواهد شد.
استاد دانشگاه اظهار داشت: بحث جنگ آمریکا با ایران بحثی جدی‌ نیست به این خاطر که نیروهای مسلح آمریکا می‌دانند تمام چاه‌‌های نفتی و گازی منطقه آسیب‌پذیر است و در صورتی که جنگی در بگیرد، اینها با خسارت‌‌های هولناکی مواجه خواهند شد. به نظرم در صورت جنگ، صادرات نفت از منطقه به صورت کلی قطع خواهد شد. حتی خارج از منطقه خلیج‌فارس، در مناطق دیگر نیز بحث صادرات نفت با چالش جدی مواجه خواهد شد. از طرفی هم به‌واسطه حضور آمریکایی‌ها در عراق و کشورهای دیگر منطقه، جان آنها به خطر خواهد افتاد، بنابراین فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها به طور جدی به جنگ با ایران فکر کنند.
وی افزود: به نظر من در حاکمیت آمریکا  اجماع هست بر این موضوع که به صلاح نیست با ایران وارد جنگ شوند، چون یک بحران جهانی در اقتصاد ایجاد خواهد شد و اقتصاد آمریکا هم با بحران مواجه می‌شود. آمریکایی‌ها قطعا این موضوع را می‌دانند و به نظر من احتمال جنگ با ایران بسیار کم است، چون خود حاکمیت آمریکا می‌داند جنگ با ایران چه عواقبی دارد. آمریکایی‌ها می‌دانند جنگ با ایران، جنگ با ویتنام، جنگ با عراق و جنگ با سوریه نیست. اینجا 2 تا مسأله مطرح است؛ نکته اول خلیج‌فارس است و نفت و گاز خلیج‌فارس که در صورت جنگ صادرات آن به صورت کلی متوقف می‌شود. نکته بعدی هم حضور نیروهای آمریکایی در منطقه است که قطعا در آن صورت آمریکا از عراق بیرون رانده خواهد شد. همچنین در صورت جنگ میلیون‌ها نفر از مردم منطقه پناهنده خواهند شد. از عربستان گرفته تا مردم مناطق دیگر و این به نفع آمریکا و به نفع غربی‌ها نخواهد بود.
دکتر مرندی در ادامه خاطرنشان کرد: قطعا در صورت جنگ، عربستان و امارات بیشتر از چند روز دوام نخواهند آورد. به همین خاطر معتقدم آمریکا در صورت جنگ با ایران وارد یک منجلاب عمیق می‌شود و مجبور خواهد شد تمام توان و نیروهای خود را برای نجات نیروهای حامی خود در آن سوی خلیج فارس متمرکز کند. به همین خاطر معتقدم آمریکا دست به این اقدام نخواهد زد. وی در همین رابطه افزود: نکته بعدی این است که بازدارندگی ایران در نقطه حساسی واقع شده است. ایران در حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان از زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، دارد سرمایه‌‌گذاری می‌کند و تاکنون توانسته با تاسیسات مختلف زیرزمینی و روزمینی، انواع و اقسام موشک‌های خود را تقویت کند. در نتیجه آمریکا به این باور رسیده که در صورت حمله به ایران با مصیبت عظیمی مواجه خواهد شد. این موضوع به‌خاطر بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است.  عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: علاوه بر اینها باید به حضور متحدان منطقه‌ای ایران هم در بازدارندگی آمریکا در حمله به ایران اشاره شود، چرا که اگر درگیری میان 2 طرف شکل بگیرد، متحدان منطقه‌ای ایران نیز قطعا وارد عمل خواهند شد و آمریکا هزینه خارق‌العاده‌ای از آن جهت پرداخت خواهد کرد.
دکتر مرندی در پایان تاکید کرد: بنابراین بحران اقتصادی، درگیر شدن آمریکایی‌ها در سراسر منطقه و همچنین میلیون‌ها آواره و پناهنده احتمالی موجب بازدارندگی آمریکا در موضوع حمله به ایران خواهد بود. قطعا هیچ عاقلی دنبال این وضعیت نخواهد بود.