مدیرکل صندوق بازنشستگی خراسان رضوی: وظیفه بنده نیست

جامعه چند صدهزارنفری بازنشستگان استان به دلیل غفلت نهادمربوط  در تعیین شبکه توزیع اقلام و کالاهای اساسی بی‌سامان مانده است و متولیان هنوز درگیر تعیین یک فروشگاه مشخص هستند که آیا بشود یا نشود.به گزارش خراسان رضوی، یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاست‌های تنظیم بازار در استان شبکه توزیع کالاست. طی چند سال اخیر دولت هزینه‌های زیادی برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری مانند گوشت، برنج، حبوبات، شکر و حتی روغن باقیمت دولتی کرده، اما هنگام توزیع این کالاها، نواقص جدی در شبکه‌های توزیع و همه‌گیر نبودن این توزیع و رعایت نشدن قیمت‌های مصوب در برخی موارد و سوءاستفاده‌های انجام‌شده تا حد زیادی این سیستم تنظیم بازار را با مشکل مواجه کرده است. حتی توزیع کالا بر اساس شماره ملی هم نتوانست نواقص شبکه توزیع کالاهای اساسی را  برطرف کند. به تازگی کمیسیون تنظیم بازار استان برای رفع این مشکلات در شبکه توزیع، راهکار توزیع کالا بر اساس کد ملی سرپرست خانوار را مطرح کرده است تا بتواند کالا را باقیمت تعیین‌شده به دست مصرف‌کننده برساند.
مشکلات شبکه توزیع کالای اساسی
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به‌عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار استان در گفت وگو با خراسان رضوی در این باره توضیح داد: طی چند سال اخیر، به ویژه سال گذشته و امسال بعد از نوسانات اقتصادی، دولت برای تنظیم بازار تصمیم به توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم از طریق شبکه‌های توزیع مانند صنوف، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها گرفت اما متأسفانه به دلیل برخی کاستی‌ها گاهی خانواده‌ها موفق به تهیه کالای تنظیم بازاری نمی‌شدند.علی غفوری مقدم افزود: در همین زمینه با تصویب کمیسیون تنظیم بازار استان سامانه‌ای بر اساس کد ملی سرپرست خانوار تهیه و تنظیم شد که هدف اصلی آن مدیریت شبکه توزیع کالای اساسی و تنظیم بازاری در استان است. در نهایت با طرح موضوع و حمایت دستگاه قضا، شبکه بانکی و استانداری قرار است نرم افزار تلفن همراه طراحی شود که از طریق آن، سرپرستان خانوارها در استان بتوانند برای دریافت اقلام و کالاهای اساسی ثبت‌نام و برای دریافت آن‌ها اقدام کنند.وی ادامه داد: هدف اساسی این سامانه و نرم افزار سامان دهی شبکه توزیع کالاهای اساسی و جلوگیری از ازدحام خانواده‌ها جلوی فروشگاه‌ها و صنوف برای دریافت برخی اقلام است. از سوی دیگر برخی نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد استان در خصوص تعیین شبکه توزیع کالا بین افراد تحت پوشش خود همکاری خوبی با ستاد تنظیم بازار استان داشته اند.  برای نواحی حاشیه شهر نیز اتاق اصناف مشهد، فروشگاه‌های امین در نواحی حاشیه شهر را به ستاد تنظیم بازار معرفی کرده است تا از آن طریق، کالاهای اساسی در نواحی حاشیه شهر مشهد نیز توزیع شود.
هنوز موفق به تعیین شبکه توزیع برای بازنشستگان نشده ایم


معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان اظهار کرد: یکی از کانون‌های هدف ستاد تنظیم بازار استان برای توزیع کالاهای اساسی، جمعیت بازنشستگان استان است. این قشر درواقع نیازمند داشتن شبکه توزیع خاص هستند. طی دو ماه اخیر مکاتبات زیاد و تماس‌های متعددی از سوی مدیریت سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان و دبیرخانه تنظیم بازار استان با کانون بازنشستگان استان انجام‌شده است تا بتوان با همکاری این کانون شبکه‌ای خاص برای توزیع کالاهای اساسی بین بازنشستگان تعریف کرد. وی افزود: متأسفانه تاکنون موفق به تعیین این شبکه خاص برای بازنشستگان استان نشده ایم. زیرا کانون مدعی است که سازوکار موردنیاز برای تهیه شبکه توزیع کالا بین بازنشستگان را ندارد و در حال تهیه آن است. درخواست ما از کانون بازنشستگان این است که برای تکریم بازنشستگان فروشگاه‌هایی را به منظور توزیع کالاهای اساسی برای بازنشستگان استان مشخص کند تا از طریق این سامانه، این افراد به فروشگاه‌های مخصوص بازنشستگان هدایت شوند؛ اما هنوز موفق به تعیین این شبکه از سوی کانون بازنشستگان استان نشده ایم.
صندوق تعهدی به توزیع کالاهای اساسی ندارد اما خودمان درخواست دادیم
اما مدیرکل صندوق بازنشستگی استان در واکنش به سخنان معاون سازمان صمت استان با بیان این که صندوق بازنشستگی کشور هیچ تعهدی به توزیع کالاهای اساسی ندارد، به خراسان رضوی گفت: در مذاکرات با سازمان صمت استان نیز این موضوع مطرح شده که توزیع کالاهای ضروری و اساسی نیازمند سامانه‌ای هوشمند و دقیق است که تبعات امنیتی و سیاسی نداشته باشد.علیرضا کریمدادی افزود: اولین مکاتبه درباره توزیع کالاهای اساسی بین جامعه بازنشستگان را صندوق بازنشستگان استان انجام داد و خواستار آن شدیم که در استان خراسان رضوی به‌عنوان استان پایلوت توزیع کالاهای اساسی بین بازنشستگان سامان دهی شود.وی ادامه داد: در همین زمینه با چندین فروشگاه و واحد صنفی مذاکراتی را انجام دادیم اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. درنهایت با یکی از فروشگاه‌ ها
 مذاکرات مثبتی انجام شد و این موضوع را به مدیریت حقوقی صندوق بازنشستگان کشوری منعکس و اعلام کردیم که اگر این تعامل با فروشگاه مربوط به سرانجام برسد، توزیع کالاهای اساسی بین بازنشستگان را
 بر عهده خواهیم گرفت. اما این موضوع به این شرط است که فروشگاه مدنظر ضمن تقبل این تعامل با صندوق بازنشستگان امکانات و شبکه موردنیاز را در اختیار قرار بدهد.مدیرکل صندوق بازنشستگان استان گفت: منتظر پاسخ صندوق بازنشستگی کشور در این زمینه هستیم. باید توجه داشت که این کار سختی است و درصورتی‌که تهران با درخواست ما موافقت کند، سامانه هوشمندی را طراحی خواهیم کرد که بر اساس شماره ملی افراد بازنشسته در کل استان، کالاهای اساسی به دست مصرف‌کننده اصلی یعنی خود بازنشستگان می رسد.وی درباره همکاری و استفاده از سامانه طراحی‌شده توسط سازمان صمت استان برای توزیع کالاهای اساسی نیز گفت: در درجه اول سعی می‌کنیم که سامانه مخصوص خود را داشته باشیم؛ اما اگر سامانه‌ای که  سازمان صمت تهیه‌کرده، مورد تایید دادگستری بوده و حمایت می‌شود، آماده همکاری هستیم.
فروشگاه همکاری نکند سراغ بعدی می‌رویم
کریمدادی تعداد افراد بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگان استان را 111 هزار و 500 نفر بیان کرد و افزود: با این که تهیه سازوکار توزیع کالای اساسی در چارچوب وظایف سازمانی بنده و اصلا در شان وظایف بنده نیست    اما به‌هرحال با توجه به این که جامعه بازنشستگان استان نیازمند آن هستند که از سبد توزیع کالاهای اساسی بهره ببرند اعلام آمادگی کردیم؛ اما این موضوع برای بنده تعهدی ایجاد نخواهد کرد. لذا باید منتظر تصمیم صندوق بازنشستگان کشوری و نحوه همکاری با فروشگاه مدنظر باشیم و درصورتی‌که این فروشگاه حاضر به همکاری نشد، با توجه به این که صندوق بازنشستگان هیچ سازوکار و شبکه‌ای برای توزیع کالا ندارد، ناچار هستیم سراغ فروشگاه‌های دیگر برویم.
همکاری مضاعف لازم است
فارغ از این که صندوق بازنشستگان فروشگاه یا شبکه توزیع مخصوص خود را ندارد و به قول مدیرکل این صندوق، تعهد کاری وجود ندارد؛ اما جامعه چند صدهزارنفری بازنشستگان استان بدون شک یکی از مستحق‌ترین قشرهای جامعه برای دریافت کالای اساسی است و با توجه به این که اغلب این افراد به دلیل کهولت سن توانایی ایستادن در صف‌های طولانی برای دریافت کالا را ندارند و شأن و منزلت آن‌ها باید حفظ شود، لازم است که صندوق بازنشستگان و سازمان صمت استان همکاری خود را برای تعیین شبکه توزیع کالای اساسی بازنشستگان استان مضاعف کنند.