دوچرخه سواری بانوان منع قانونی ندارد

گروه اجتماعی- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: دوچرخه سواری بانوان به موجب قانون اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد، منعی ندارد و آن چه در این زمینه از قول دادستان اصفهان نقل شد، یک برداشت ناقص از نظر و نامه دادستان اصفهان بود. به گزارش خراسان، طی روزهای گذشته در خبرها و فضای مجازی آمد که دادستان اصفهان در بخشنامه ای به پلیس اصفهان دستور داده است با دوچرخه سواری بانوان برخورد شود.
اظهارات دادستان اصفهان به نقل از ایرنا
علی اصفهانی  دادستان عمومی و انقلاب اصفهان، به خبرنگار ایرنا گفت: « طبق فتوای علما و همچنین براساس قانون، دوچرخه سواری بانوان در فضای عمومی فعل حرام است. علاوه بر این، مدت زیادی بود که ائمه جمعه، جماعات و خانواده شهدا به دوچرخه سواری بانوان در اماکن عمومی معترض بودند و همچنین تعرضات و مزاحمت هایی برای این بانوان ایجاد شده بود. وی اظهارکرد: بر این اساس، به نیروی انتظامی اعلام شد اگر مواردی از دوچرخه سواری بانوان در شهر دیده شد در نوبت اول خیلی محترمانه تذکر بدهند و اگر فرد مدارک هویتی دارد از او بگیرند، در غیر این صورت دوچرخه فرد را توقیف کنند. در این زمینه افراد باید به پلیس امنیت مراجعه کنند و پلیس نیز برای بار اول از آن ها تعهد می گیرد و بدون مجازات مدارک یا دوچرخه آن ها را باز می گرداند. » (خبرگزاری ایرنا،24 اردیبهشت98)
سخنگو: از اظهارات دادستان اصفهان برداشت اشتباه شده است


  انتشار این خبر، به ویژه در فضای مجازی با واکنش های متعددی همراه شد تا این که روز گذشته سخنگوی دستگاه قضا در این زمینه بنابرخبر میزان چنین گفت: آن چه از قول دادستان اصفهان نقل شد، یک برداشت ناقص از نظر و نامه دادستان بود. آن چه وی در این نامه اعلام کرده، این نیست که دوچرخه سواری توسط بانوان مطلقا ممنوع است. موضوع آن دستور پیشگیری و برخورد با مظاهری از بدحجابی یا بی حجابی و تشویق دیگران به فساد و فحشاست. ای کاش کسانی که در فضای مجازی به اظهارنظر پرداختند، ذیل این دستور را می‌دیدند، در ذیل دستور اعلام کرده که شهرداری لازم است محل‌هایی را برای دوچرخه سواری بانوان تعبیه کند. دوچرخه سواری بانوان به موجب قانون اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد، منعی ندارد.