دپوی 3.6 میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور

معاون امور گمرکی و فنی گمرک گفت: بندر امام با 2 میلیون و 600 هزار تن کالا در رتبه نخست قرار دارد.
به گزارش گمرک، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به وضعیت مناطق ویژه و بنادر در رابطه با موجودی کالا‌های اساسی، گفت: طبق آخرین آمار بالغ بر سه میلیون و 650 هزار تن کالای اساسی در این مناطق وجود دارد که بندر امام خمینی با 2 میلیون و 600 هزار تن رتبه نخست و پس از آن بندر امیرآباد، شهید رجایی و بندر انزلی قرار دارند.
وی با بیان اینکه بالغ بر 18 هزار تن گوشت منجمد نیز در این مناطق موجود است، تصریح کرد: بیش از 700 کانتینر گوشت منجمد در منطقه ویژه شهید رجایی بندر عباس وجود دارد.
جمال ارونقی در تشریح نحوه ترخیص محموله‌های گوشت از گمرکات گفت: اگر این محموله‌ها از گمرک رجایی اظهار شوند همه محموله‌ها در مسیر سبز تعریف شده و با حداقل زمان (حدود دو ساعت) خواهد بود کالا به شرط داشتن مجوز‌های لازم ترخیص خواهد شد. این نکته قابل ذکر است تا زمانی که کالایی به گمرک اظهار نشده باشد، مسئولیتی متوجه این سازمان نیست.


وی ادامه داد: برای ترخیص قطعی محموله‌های گوشت از گمرک شهید رجایی تشریفات سرویس ارزیابی حذف شده پس از دریافت حقوق ورودی اگر تمکن مالی برای پرداخت وجود داشته باشد، پروانه صادر و با اخذ مجوز دامپزشکی ترخیص آن قطعی خواهد شد.
این مقام مسئول افزود: در صورتی که امکان پرداخت وجود نداشته باشد و یا مجوز‌های لازم ازسوی صاحب کالا دریافت نشود، انجام تشریفات با تاخیر و ایستایی همراه خواهد شد؛ بنابراین گمرک اطمینان می‌دهد، در صورتی که مجوز‌های لازم از سازمان‌های همجوار بدون معطلی دریافت شود، در فرایند ترخیص بدون فوت وقت، کار انجام خواهد شد.
ارونقی با تاکید بر اینکه گمرک به صورت شبانه‌روزی محموله‌های گوشت را ترخیص می‌کند، گفت: در صورتی که محموله‌های گوشت از گمرکات مرزی به گمرکات داخلی ترانزیت شود، مسائلی را به دنبال خواهد داشت، چرا که در گمرک غرب تهران طبق قانون، سردخانه‌ای که تحت اختیار گمرک باشد، وجود ندارد و به همین علت مباحث مربوط به آن در ستاد تنظیم بازار مطرح و مصوباتی در رابطه با ترانزیت محموله‌های گوشت انجام شد.
این مصوبات به این شرح است:
1- فهرست سردخانه‌های مورد تایید وزارت جهاد کشاوری با اعلام سازمان دامپزشکی به عنوان سردخانه مرجع، زیرکلید گمرک قرار خواهد گرفت تا علاوه بر تسهیل واردات حمل یکسره ملاک اقدام گمرک قرار گیرد.
2- سردخانه‌های مورد تایید موظف شدند با گمرک همکاری لازم را داشته و دسترسی برای کنترل نظارت گمرک ایجاد کنند تا اگر نیاز به ارتباط میان سامانه و نظارت از طریق دوربین شد انجام شود.
3- گمرکات مرزی مانند بازرگانی یا شهید رجایی بندرعباس با حمل یکسره گوشت به مقصد گمرکات داخلی مانند گمرک غرب تهران با رعایت مقررات ترانزیت اقدام کنند.
4- بعد از وصول گوشت به گمرکات داخلی مقرر شد، گمرک نسبت به انتقال محموله همراه مامور بدرقه به مقصد سردخانه اقدام کند.
5- سردخانه‌ها موظف شدند جهت خروج محموله‌های گوشت تاییدیه پرداخت حقوق و عوارض گمرکی را اخذ و پس از آن نسبت به خروج کالا از سردخانه اقدام کنند؛ همچنین فک پملب سردخانه با حضور نماینده گمرک انجام خواهد شد.
ارونقی ادامه داد: مقرر شد سازمان دامپزشکی همزمان با انتقال محموله‌های گوشت به سردخانه نمونه‌گیری از کالا را انجام دهد تا همزمان با انجام تشریفات مجوز لازم صادر و در ترخیص محموله‌های گوشت تسریع صورت بگیرد.
معاون گمرک گفت: در هفته اخیر محموله گوشت 40 دستگاه تریلر یخچالی از گمرک غرب تهران ترخیص و درحال حاضر نیز 742 تن گوشت منجمد توسط 33 دستگاه تریلر یخچالی به این گمرک ترانزیت شد.
رشد 85 درصدی ورود کشتی‌های حامل کالای اساسی به بندر امام
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان نیز با بیان رشد 85 درصدی ورود کشتی‌های کالای اساسی به بندر امام در 2 ماه اخیر گفت: درحال حاضر 180 هزار تن روغن و 103 هزار تن شکر در بندر امام خمینی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از روند عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) و اسکله‌های متعدد این بندر و همچنین پهلوگیری کشتی‌های مختلف برای تخلیه و بارگیری گفت: 80 درصد از کالای اساسی از بندر امام خمینی(ره) وارد کشور می‌شود و این بندر در تامین امنیت غذایی مردم موثر است.
عادل دریس اضافه کرد: بندر امام وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی را در سطح کشور دارد و 11 هزار هکتار وسعت دارد که 1300 هکتار آن کاملا عملیاتی است و از این رقم 600 هکتار به شرکت‌های خدمات لجستیک در راستای فعالیت‌های بندر اختصاص یافته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: به دلیل استقبال مناسب سرمایه‌گذاران ما امروز در بندر امام فضایی برای اختصاص سرمایه‌گذاران دیگر نداریم.
دریس با بیان اینکه در راستای ایجاد شهر لجستیکی غلات در بندر امام فعالیت‌ها پیگیری شود، گفت: درحال حاضر 3 میلیون تن ظرفیت درجا برای غلات ایجاد شده است.
وی ادامه داد: 18 میلیون تن ظرفیت برای نگهداری کالای اساسی و با احتساب سیلوها 21 میلیون تن ظرفیت برای نگهداری غلات وکالای اساسی در بندر امام وجود دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد:‌همچنین 400 هزار تن ظرفیت مخازن برای نگهداری روغن خوراکی و 300 هزار تن ظرفیت مخازن برای نگهداری مواد نفتی در این بندر است.
دریس با بیان اینکه 100 کیلومتر ریل در کنار جاده داریم، گفت: 11 سکوی ریل در بندر امام فعال است.
دریس بیان کرد: در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تعداد کشتی‌های تخلیه شده در زمینه کالای اساسی در بندر امام 85 درصد داشته است.
وی افزود: در این مدت وزن کالای اساسی تخلیه شده بیش از 90 درصد رشد داشته است ضمن آنکه موجودی کالا در انبارها و محوطه بندر 60 درصد رشد داشته استت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:‌ امسال 63 کشتی حامل کالای اساسی تاکنون در بندر امام پهلوگیری کرده است که این رقم در سال قبل 34 درصد بود و شاهد رشد 85 درصدی در این حوزه هستیم.
دریس افزود: امسال تاکنون سه میلیون تن کالای اساسی و پارسال در این مدت زمان 1.6 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده بود.
وی گفت:‌ موجودی انبارها تاکنون 2.8 میلیون تن در سال جاری بوده است که پارسال 1.8 میلیون تن در دو ماه ابتدایی سال بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: امکان پهلوگیری همزمان 9 تا 10 فروند کشتی در بندر امام فراهم است، معمولا برای هر کشتی 70 هزار تنی به طور متوسط روزانه 7 تا 8 هزار تن تخلیه انجام می‌گیرد و البته رکورد تخلیه 31 هزار تن را هم در روز در بندر امام داشته‌ایم.
دریس افزود: بسیاری از کالاهای اساسی نظیر جو، ذرت، سویا، کنجاله سویا، کود شیمیایی وغیره عمدتا از این بندر وارد کشور می‌شود و کاغذ و دارو فقط از این بندر وارد کشور نمی‌شود.
وی افزود: ‌در بحث کانتیری کالاهای مورد نیاز پتروشیمی در این بندر تخلیه و بارگیری داریم و در این بخش اغلب صادرات مواد شیمیایی داریم.مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:‌در دو ماه گذشته 5 هزار TEU کانتینر تخلیه و 10 هزار TEU کانتینر بارگیری شده است.
دریس افزود: به طور متوسط 45 روز زمان لازم است تا کالای اساسی در کشتی 70 هزار تنی تخلیه شود و سپس صاحب کالا، کارهای اسنادی خود را با سازمان‌های بهداشت و قرنطینه انجام شود تا کالا تخلیه شود و این روند در کل حدود 2 ماه زمان لازم دارد.
وی اضافه کرد:‌در دو ماه ابتدایی امسال 13 هزار و 700 راس دام زنده از طریق بندر امام وارد کشور شد. همچنین کشتی با ظرفیت 27 هزار تن برنج امسال تخلیه کردیم.
وی توجه به کاپوتاژ داخلی ازسوی سازمان بنادر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این موضوع از منظر پدافند غیرعامل و کاهش قیمت تمام شده کالا موثر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:‌امسال 43 هزار تن کاپوتاژ گندم از بندر امام به چابهار داشته‌ایم.
دریس ادامه داد: درحال حاضر 89 هزار تن شکر فله و 180 هزار تن روغن در بندر امام (ره) موجود است ضمن آنکه 14 هزار تن شکر درحال تخلیه است.
سایر اخبار این روزنامه
دپوی 3.6 میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور تقدیر دکتر روحانی از برگزیدگان دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر مسجد جامع و مزار شهدای خرمشهر غبارروبی و عطر افشانی شد ترزا می‌از نخست وزیری انگلیس و ریاست حزبش استعفا کرد انتقاد مطهری از یک رویه غلط در برابر تذکرات رهبری کاردار آمریکا: عراق از تحریم واردات برق و گاز ایران معاف است وزیر خارجه کشورمان: تحریم‌های آمریکا نظم جهانی را نشانه گرفته است انتخابات هیات رئیسه مجلس فردا برگزار می‌شود ترامپ: تیلرسون احمق است فرودگاه نجران عربستان برای سومین بار هدف حمله پهپادی یمن قرار گرفت مرگ یک کودک مهاجر دیگر در بازداشت آمریکا افشا شد 60 درصد از آمریکایی‌ها ترامپ را شایسته انتخاب مجدد نمی‌دانند رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانشجویان بیان کردند؛ جوانان مطالبه گری کنند اما با سخن منطقی دومینوی نا امنی کل منطقه را تهدید می‌کند همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر مسجد جامع و مزار شهدای خرمشهر غبارروبی و عطر افشانی شد این زمان بگذار تا وقت دگر تقدیر دکتر روحانی از برگزیدگان دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران تقدیر دکتر روحانی از برگزیدگان دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران تقدیر دکتر روحانی از برگزیدگان دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران تقدیر دکتر روحانی از برگزیدگان دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران تقدیر دکتر روحانی از برگزیدگان دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران