همدلی از ماجرای مرگ همسر شهردار سابق تهران گزارش می‌دهد اعتراف محمدعلی نجفی به قتل همسرش

همدلی| گروه اجتماعی- بعد از ظهر دیروز «سه شنبه» خبر قتل یک زن در منطقه سعادت آباد تهران منتشر شد. پس از شناسایی جسد، مشخص شد میترا استاد (نجفی) همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران در منزلش به ضرب چند گلوله کشته شده است. این خبر بر خلاف پیش بینی‌ها به شدت مورد توجه محافل خبری داخلی و خارجی قرار گرفت.
به گزارش منابع آگاه وقوع قتل همسر دوم محمد‌علی نجفی ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه سه‌شنبه ۷ خرداد، به پلیس ۱۱۰ اعلام شد. بررسی‌های اولیه نشان داد قتل میترا استاد در طبقه هفتم برج معروف آرمیتا در سعادت‌آباد به‌وقوع پیوسته و جسد مقتول در اتاق خواب و در حالی‌که به ضرب چند گلوله به قتل رسیده، توسط پسر 13 ساله‌اش کشف شده است. پسر وی پس از آنکه از مدرسه به خانه برمی‌گردد با جسد مادرش روبه‌رو شده و پلیس را خبر می‌کند.
 شهریاری سرپرست دادسرای امور تهران صبح روز سه شنبه هفتم خرداد از قتل همسر دوم نجفی شهردار اسبق تهران را تایید کرد. به گفته شهریاری میترا استاد به ضربه گلوله در سعادت آباد تهران کشته شد. در همان ساعات اولیه جنایت، برخی از منابع خبری مانند فارس مدعی شدند که محمد علی نجفی به عنوان مظنون به قتل همسر دوم خود تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.
 از همان ابتدا تیم جنایی و تشخیص هویت تحقیق از همسایه‌ها را آغاز کرد و با بازبینی دوربین‌های مدار بسته، پلیس آگاهی در جستجوی سرنخ‌هایی برای راز گشایی از این جنایت را آغاز کرد.


درگیری قاتل و مقتول
یک مقام آگاه در ارتباط با خبر جنایت در برج میترا که منجر به کشته شدن همسر دوم نجفی شهردار سابق تهران به خبر نگار سایت الف گفته بود: یکی از همسایگان که در طبقه ششم ساختمان میترا ساکن است به قاضی شهریاری گفته دقایقی پیش از جنایت او صدای فریاد و درگیری مقتول با قاتل را در محل جنایت شنیده و سپس با آمدن صدای شلیک چند گلوله این درگیری خاتمه یافته است .
شهردار اسبق اولین مظنون جنایت
بعد از انتشار خبر قتل همسر دوم شهردار سابق تهران، بازار شایعات داغ شد و گمانه زنی‌های مختلفی از سوی رسانه‌ها مطرح شد. با گزارش حادثه قتل میترا استاد به دادستان تهران و قرار گرفتن نام شهردار تهران به عنوان اولین مظنون حادثه جلسه برای تحقیق از همسر مقتول (نجفی ) شهردار سابق تهران آغاز شد و یک تیم عملیاتی از ماموران پلیس آگاهی به محل سکونت نجفی و محل هایی که احتمال می رفت اعزام شد
دربررسی ها‌ی جنایی در همان ساعات ابتدایی مشخص شد که نجفی در خانه دخترش واقع در ولنجک است و همین کافی بود تا دادستان جنایی تهران به همراه بازپرس ویژه قتل و ماموران اداره ۱۰ پلیس آگاهی از محل قتل به سمت ولنجک حرکت کنند تا او را دستگیر کنند. اما زمانی ماموران و تیم جنایی وارد خانه دختر نجفی شدند، دریافتند نجفی قبل از حضور آن‌ها با برجای گذاشتن یادداشتی گریخته است. یک مقام آگاه در این باره به الف گفته بود: در صورتی که نجفی به عنوان مظنون این جنایت خود را معرفی نکند حکم جلب وی صادر خواهد شد.
خبر متواری شدن نجفی واکنش رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت را به دنبال داشت. وی ضمن تکذیب متواری شدن نجفی گفت: چنین چیزی نیست، فرضیات بسیاری در این زمینه مطرح شده است و فعلا تحقیقات پرونده در بخش مقدماتی است.
اعتراف به قتل همسر
هنوز دقایقی از تکذیب متواری شدن نجفی نگذشته بود که خبرگزاری فارس از دستگیر شهردار سابق تهران خبر داد. شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس خبر داده بود که محمد علی نجفی به پلیس آگاهی تهران مراجعه کرده و خود را تسلیم ماموران کرد.
وی گفت: نجفی با اعتراف به قتل همسرش انگیزه خود را از ارتکاب جنایت، اختلافات خانوادگی مطرح کرده است.سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: دست‌نوشته‌ای از جانب نجفی کشف شده است که در آن به ارتکاب جنایت و همچنین علت و انگیزه خود اعتراف کرده است.
همچنین سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگهی تهران در این خصوص گفت: محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به اتهام قتل همسر دومش میترا استاد در منطقه خیابان وحدت اسلامی دستگیر شد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون این فرد تحت بازجویی قرار دارد، این فرد در اظهارات خود مدعی شده بود که قصد داشته تا خود را به پلیس آگهی معرفی کند و شاید به همین دلیل به محدوده خیابان وحدت اسلامی آمده بود که دستگیر شده است. 
زبان سرخ سرسبز را به باد می‌دهد
قتل همسر دوم نجفی شهردار سابق تهران در خانه‌اش آن هم با شلیک گلوله خاص به نظر می رسد و پشت پرده هایی دارد. ادعای یک خبرنگار به این گمانه‌ زنی‌ها رنگ واقعیت می‌بخشد، یک خبرنگار که برخی آن را خبرنگار سایت انصاف نیوز می‌دانند، ادعا کرده میترا نجفی در همان روزی که به قتل رسیده با او قرار مصاحبه داشته است اما قبل از انجام مصاحبه کشته شده است. موضوع عجیب این‌ است که این زن خودش با خبرنگار مربوطه تماس گرفته بود و داوطلبانه خواستار مصاحبه شده بود، شاید ناگفته هایی داشت که نباید فاش می شد. ناگفته‌هایی که به قیمت جانش تمام شد.
میترا استاد کیست؟
محمد علی نجفی از شهریور تا اسفند ۱۳۹۶ بر کرسی شهرداری تهران نشست اما در واپسین روزهای این سال علیرغم مخالفت‌های شورای شهر به بهانه بیماری از سمت خود استعفا کرد. او که پیش از این نیز به دلیل بیماری و ناتوانی جسمی از سمت‌های قبلی اش هم استعفا کرده بود، این بار استعفایش با حواشی و جنجال‌های خانوادگی همراه شد. جنجال‌هایی که از ازدواج مجدد او حکایت داشت.
در حالی که تصور می شد محمد علی نجفی به دلیل بیماری، مدتی از رسانه ها غایب خواهد بود و به معالجه بیماری می پردازد، ناگهان بحث همسر دوم او به رسانه ها کشیده شد و پس از آن بازار شایعات و تایید و تکذیب‌ها داغ شد تا میترا استاد به عنوان «همسر عقدی» شهردار سابق تهران، پرده از حواشی برداشت و با یک رسانه گفت و گو کرد و خبر ازدواج‌اش را با شهردار مستعفی رسانه‌ای کرد.
انتظار برای واکنش محمد علی نجفی به درازا نکشید چون با انتشار تصویری صمیمانه و خلاف عرف مقامات کشور (حتی مقام سابق!) با شعری از حافظ به شایعات پاسخ داد و عملاً تایید خبر ازدواج خود با میترا استاد بود که دیگر با عنوان میترا نجفی مصاحبه می کرد.
هر چند خبر این ازدواج تایید شد ولی انتساب این صفحه و مطالب مندرج در آن به نجفی تکذیب شد همان زمان، میترا استاد نیز گفت و گویی با سایت امید مردم انجام داد و گفت: هر فردی می تواند عاشق شود و ازدواج کند، همه انسان ها تا زمانی که جان دارند حس دوست داشتن در وجودشان است.
وی افزود: هر انسانی یک زندگی خصوصی دارد؛ چه آقای دکتر نجفی و چه هر شخصیت دیگری؛ درست نیست با کسی که واقعاً اینقدر برای کشور و نظام زحمت کشیده است، اینطور رفتار کنند؛ با تمسخر صحبت کنند که ایشان چرا ازدواج کرده است. یک عده می گویند اینها طلاق می گیرند و اختلاف سنی دارند، این حرف ها چیست؟ این سخنان را می گویند تا به زعم خود برای تخریب دکتر نجفی نظرها را جلب کنند، متاسفانه به من تهمت زدند که من زن صیغه ای دکتر نجفی هستم در حالیکه من عقدنامه دارم و حتی اگر صیغه هم باشد هیچ مشکلی نداشت.
وی با اشاره به نحوه ازدواجش با دکتر نجفی تاکید کرد: آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم و این زندگی سر گرفت. وی در زمان ازدواج ۳۵ سال داشت. آنها در سال ۹۷ ازدواج کرده بودند.
خبر ازدواج دوم محمدعلی نجفی واکنش برخی از اصلاح طلب‌ها را نیز به همراه داشت. فاطمه دانشور عضو اصلاح طلب شورای پنچم در واکنش به مصاحبه میترا نجفی گفت: متاسفانه این مصاحبه هرچند در دفاع از ازدواج رسمی و قانونی خانم و آقای نجفی در رسانه های اجتماعی منعکس شده و دفاع از این پیوند حق ایشان است؛ اما ظاهراً خانم نجفی دو نکته را فراموش کرده اند: اول؛ یادشان رفته که به ترویج تعدد زوجات و قبح زدایی از آن پرداخته اند که در فرهنگ حاکم بر جامعه ما علی رغم عدم اشکال شرعی و قانونی، چندان پذیرفته نیست.
دوم؛ از تکریم و یاد کردن از همسر اول دکتر نجفی غافل شده اند و ظاهراً می خواهند خانه خوشبختی شان را که حقشان هست بر روی ویرانه های زندگی زنی دیگر از جنس خودشان بسازند و این عین بی اخلاقی است!
وی همچنین در واکنش به استعفا و ازدواج مجدد محمدعلی نجفی خطاب به وی گفت: «آقای دکتر! کار خوبی کردید که استعفا کردید! چون مردی که پای عهد با همسری که یک عمر به پایش نشسته نایستد پای عهدش با مردم و شهروندان شهرش هرگز نمی‌ایستد...»