محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران عصر دیروز به قتل میترا استاد همسر دومش اعتراف کرد

پایان خونین «استاد»
گروه حوادث: خبر کوتاه بود و صد البته شوک‌آور؛ ماجرا از ظهر دیروز شروع شد. زمانی که خروجی خبرگزاری‌ها، خبر قتل میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی را مخابره کردند. گمانه‌زنی‌ها و احتمالات متعدد خبری و رسانه‌ای تا عصر ادامه داشت. شوک اصلی اما ساعت 7 و 30 دقیقه بعدازظهر وارد شد. لحظه‌ای که شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها خبر از دستگیری و اعتراف به قتل محمدعلی نجفی داد.
شهریاری گفته بود: «‌لحظاتی قبل محمد‌علی نجفی به پلیس آگاهی تهران مراجعه کرده و خود را تسلیم ماموران کرد.» وی ادامه داده: «‌نجفی با اعتراف به قتل همسرش، انگیزه خود را از ارتکاب جنایت، اختلافات خانوادگی مطرح کرده است. دست‌نوشته‌ای از جانب نجفی کشف شده است که در آن به ارتکاب جنایت و همچنین علت و انگیزه خود اعتراف کرده است.»
از سوی دیگر، رئیس پلیس آگاهی تهران هم اعلام کرده بود: «‌دقایقی پیش محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به اتهام قتل همسر دومش میترا استاد در منطقه خیابان وحدت اسلامی دستگیر شد. هم‌اکنون این فرد تحت بازجویی قرار دارد. این فرد در اظهارات خود مدعی شده که قصد داشته تا خود را به پلیس آگهی معرفی کند و شاید به همین دلیل به محدوده خیابان وحدت اسلامی آمده بود که دستگیر شده است.»


اما داستان محمدعلی نجفی و میترا استاد که پایانی خونین در‌پی داشت، نقطه آغاز و عزیمتی دیگر را به نام خود ثبت کرده است. کمی بیش از یک سال پیش بود که محمدعلی نجفی به دلیل آنچه مشکلات جسمانی مطرح شد، برای همیشه از ساختمان بهشت خداحافظی کرد و مرد منتخب شورای شهر تهران عطای شهرداری را به لقای آن بخشید. اندکی از استعفای نجفی گذشته بود که خبرهایی از ارتباط او با یک خانم جوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. خبرهایی که با بازنشر تصویر و تصاویری، یکی پس از دیگری رنگ واقعیت به خود می‌گرفت.
خبرهایی که نخست شکل شایعه پیدا کرده بودند، رفته‌رفته تا آنجا پیش رفتند که برخی تحلیلگران دلیل استعفای نجفی را نه مشکلات جسمانی، بلکه ماجرای عاشقانه او با همسر دومش عنوان کردند.
این گروه از تحلیلگران ازدواج با میترا استاد را عامل اصلی جدایی نجفی از بهشت می‌دانستند.
حالا درست یک سال بعد از آن ماجراها، نام نجفی و همسر جوانش از دیروز یک بار دیگر به صدر اخبار برگشته است؛ اخباری که البته نه سیاسی و اجتماعی، بلکه شکل حوادث‌ جنایی به خود گرفت.
لحظه وقوع ماجرا به ظهر دیروز بازمی‌گردد. زمانی که محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، در گفت‌وگو با چند رسانه خبر داد که میترا استاد، همسر محمدعلی نجفی، با شلیک گلوله در خانه‌اش واقع در منطقه شهرک غرب یا به قولی سعادت‌آباد تهران به قتل رسیده است. بنا بر اخبار همان زمان، حوالی ساعت ۱۳ دیروز، خبری در مورد مرگ زنی معروف به «میترا» به مقامات قضائی و انتظامی اطلاع داده شد. دقایقی بعد ماموران پلیس و قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در محل حاضر شدند. شهریاری اعلام کرده که بر اساس اطلاعات موجود، زن جوان همسر دوم محمدعلی نجفی - شهردار اسبق تهران - بوده که در خانه مسکونی خود بر اثر اصابت گلوله به قتل رسیده است. این خانه، واقع در طبقه هفتم برجی معروف در شهرک غرب تهران و متعلق به نجفی است.
از همان لحظه اخبار ضدونقیض فراوانی روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت. مثلا ایسنا گزارش داد که نجفی شخصا در محل وقوع جنایت حاضر نشده است. از سوی دیگر، برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر بازداشت نجفی هم منتشر می‌کردند؛ اخباری که البته یکی پس از دیگری تکذیب می‌شدند. جالب آنکه در همان جنجال‌های خبری ابتدایی، شهردار اسبق تهران در گفت‌وگویی با فارس درباره قتل همسرش توضیحاتی مختصر ارائه داده بود. وی با بیان اینکه «این پرونده در حال بررسی است»، در خصوص اینکه آیا ایشان با فرد یا افرادی درگیری داشته است یا شما به فردی مظنون هستید، گفته بود: اجازه بدهید تحقیقات انجام شود. شهردار اسبق تهران درخصوص اینکه شما آخرین‏بار چه زمانی همسرتان را دیدید، گفته بود: من الان مشغول کاری هستم و نمی‌توانم صحبت کنم.
حوالی ساعت 3 بعدازظهر بود که سایت الف نیز در گزارشی نوشت: «با حضور سرپرست دادسرای جنایی در محل، تحقیق در خصوص مرگ میترا نجفی همسر دوم شهردار سابق تهران که با اصابت 5 گلوله به سینه جان باخته است آغاز شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد عامل یا عاملان این جنایت پس از اطلاع از تنها بودن مقتول در خانه، وارد محل سکونت او در سعادت‌آباد شده و او را به قتل رسانده‌اند.
در این ارتباط تیم جنایی و تشخیص هویت، تحقیق از نجفی شهردار سابق و همسایه‌ها را آغاز کرده و پلیس آگاهی با بازبینی دوربین‌های مدار‏بسته، جست‌وجوی سرنخ‌هایی برای رازگشایی از این جنایت که احتمال می‌رفت به انگیزه انتقام صورت گرفته را آغاز کرده است. یک مقام آگاه در ارتباط با این جنایت به خبرنگار الف گفت: در حال حاضر قاضی ویژه قتل تهران به همراه تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی در محل جنایت سرنخ‌های مربوط به این جنایت را جمع‌آوری کرده و برخی از تحقیقات نیز نشان از ردپای قاتل دارد».
البته شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران در جمع خبرنگاران گفته بود: زمان وقوع جنایت ساعت 9 و نیم تا 10 صبح بوده است، اما جسد مقتول هنگام ظهر و توسط فرزند 13 ساله وی که از مدرسه بر‏می‌گشته است کشف شده است. شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رفت که گمانه‌زنی‌ها کماکان ادامه داشت. تا جایی که به گفته برخی، مقتول در حمام خانه به قتل رسیده بود. به گفته همسایگان، میترا استاد و فرزندش از ازدواج اولش، اخیرا برای زندگی به این محل اسباب‌کشی کرده بودند
خبرگزاری‌ فارس نخستین رسانه‌ای بود که از مطرح شدن نام محمدعلی نجفی به عنوان مظنون اصلی قتل میترا استاد و صدور قرار بازداشت برای وی پرده برداشت. در عین حال و کمی بعد از خبرگزاری فارس، سایت رکنا نیز نوشت که نجفی که در شرف دستگیری در خانه دخترش در منطقه ولنجک تهران قرار داشته، با بر جا گذاشتن یادداشتی متواری شده است.
یکی از پیچیدگی‌های اصلی این ماجرا را می‌توان در ادعاهای یک خبرنگار جستجو کرد. پریسا صالحی خبرنگار تارنمای انصاف‌نیوز در توئیتی پس از اعلام خبر قتل میترا استاد نوشت که «دیروز [دوشنبه] زن دوم نجفی زنگ زد انصاف و می‏خواست باهامون مصاحبه کنه. امروز [سه‌شنبه] قرار بود بیاد دفتر، همین امروز به قتل رسید».
میترا استاد بعد از مطرح شدن نامش به عنوان همسر دوم محمدعلی نجفی، چند باری با رسانه‌ها درباره حواشی به وجود آمده درباره ازدواجش مصاحبه کرده بود. در حالی که برخی از روابط نامشروع یا همسری صیغه‌ای برای رابطه او و نجفی سخن به میان می‌آوردند، او در این مصاحبه‌ها به بیان جریان ازدواج خود پرداخته بود. این مصاحبه‌ها بعد از آن انجام شد که به دنبال شایعات مطرح شده، تصویری صمیمانه و متفاوت با عرف اغلب سیاستمداران ایرانی در صفحه اینستاگرامی منتسب به نجفی منتشر شد و با اشاره به این بیت از حافظ شیرازی که «اگر غم، لشگر انگیزد که خون عاشقان ریزد / من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم» خبر از ازدواج این دو داد. با این حال، هر چند خبر ازدواج رسمی نجفی و همسر جوانش تایید شد ولی انتساب این صفحه و مطالب مندرج در آن به نجفی تکذیب شد. همان زمان، میترا استاد نیز گفت‌وگویی با سایت امید مردم انجام داد و گفت: هر فردی می‌تواند عاشق شود و ازدواج کند. همه انسان‌ها تا زمانی که جان دارند حس دوست داشتن در وجودشان است. وی افزود: هر انسانی یک زندگی خصوصی دارد؛ چه آقای دکتر نجفی و چه هر شخصیت دیگری. درست نیست با کسی که واقعا این قدر برای کشور و نظام زحمت کشیده است، این طور رفتار کنند؛ با تمسخر صحبت کنند که ایشان چرا ازدواج کرده است. یک عده می‌گویند اینها طلاق می‌گیرند و اختلاف سنی دارند، این حرف‌ها چیست؟ این سخنان را می‌گویند تا به‏زعم خود برای تخریب دکتر نجفی نظرها را جلب کنند. متاسفانه به من تهمت زدند که من زن صیغه‌ای دکتر نجفی هستم در حالی که من عقدنامه دارم و حتی اگر صیغه هم باشد هیچ مشکلی نداشت. وی با اشاره به نحوه ازدواجش با نجفی تاکید کرد: آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم و این زندگی سر گرفت.
از دیگر نکات قابل توجه زندگی همسر مقتول محمدعلی نجفی این است که میترا استاد سابقه بازی در کارهای سینمایی و تلویزیونی را نیز در کارنامه داشته است.
بررسی سوابق نجفی نشان می‌دهد که این پرونده را نمی‌توان یک پرونده جنایی ساده قلمداد کرد. هر چند محمدعلی نجفی در یک سال گذشته به عنوان شهردار پیشین تهران شهرت داشت اما او سال‌ها وزیر آموزش و پرورش بوده است. او در سال آخر دولت میرحسین موسوی وزیر آموزش و پرورش شد و در تمام سال‌های ریاست‏جمهوری هاشمی رفسنجانی نیز عهده‌دار این سمت بود. نجفی در 30 سالگی و در آغاز دهه 60 وزیر علوم هم بوده که در آن زمان «فرهنگ و آموزش عالی» خوانده می‌شد و در دولت اصلاحات نیز مدتی معاونت ریاست‏جمهوری و ریاست سازمان برنامه و بودجه وقت را هم بر عهده داشت.
به هر روی، به نظر می‌رسد محمدعلی نجفی فاصله میان ساختمان بهشت تا قتل عمد را در فاصله‌ای یک‌ساله و به سرعت طی کرد. فاصله‌ای که بسیاری از کنشگران سیاسی و اجتماعی را در شوک فرو برد گرچه هنوز تا روشن شدن ابعاد و وجوه مختلف این حادثه فاصله بسیار زیادی وجود دارد.