روحانی و ساماندهی نخبگان

کورش الماسی*- حل‏و‏فصل امور اقتصادی، دفاعی، فرهنگی، روابط خارجه و... بدون انسجام مدیریت کشور حول محور یک راهبرد و پایبند بودن همه افرادی که در فرآیند تصمیم‏سازی و تصمیم‏گیری کلان ایفای نقش می‏کنند، آینده‏ای نامعلوم و پرهزینه خواهد داشت.
وقتی بحث انسجام، آشتی، وحدت، همدلی و یکپارچگی مطرح می‏شود، موضع بحث خوار‏و‏بارفروشی‏ها، رانندگان تاکسی و کامیون، پزشکان، کشاورزان، کارگران صنایع کوچک و بزرگ و دیگر مشاغل نیست. بلکه انسجام میان سیاست‏ورزان انتصابی، انتخابی و متنفذین در فرآیند تصمیم‏سازی و تصمیم‏گیری کلان مدیریت کشور مد‏نظر است.
مشاغل و اقشار در سطوح و عرصه‏های گوناگون دلیلی برای مخاصمه و بحث‏و‏جدل ندارند چرا که همه شهروندان در چهار‏چوب‏های رفتاری که قوانین تعریف و ترسیم می‏کنند حرکت، عمل و رفتار می‏کنند. به‏عنوان مثال، همانند قوانین رانندگی که نوع رفتار رانندگان را برای همه رانندگان تعریف و تعیین می‏کنند و به ندرت اخلالی در اجرا و اعمال قوانین رانندگی پیش می‏آید و در صورت بروز هر نوع اخلال در قوانین رانندگی به دلیل شفاف و کاربردی بودن قوانین، ناهنجاری‏های ترافیکی شهروندان به سهولت، کم‏هزینه و در کوتاه‏مدت بر‏طرف می‏شود.
بنیادی‏ترین ریشه ناکارآمدی مدیریت کلان در بهبود زیست شهروندان و چالش‏های متعدد، گوناگون و بعضاً نگران‏کننده(عدم یکپارچگی مدیریت کلان و غیر‏کاربردی بودن راهبرد سیاست خارجه) فقدان سازوکاری قانونی به منظور ساماندهی و هدایت سیاست‏ورزان انتصابی، انتخابی و متنفذین در راستای تحقق منافع و امنیت ملی است. به عبارتی ریشه انواع چالش‏های ملی از بالا به پایین سرایت می‏کنند. اینکه یک واقعیت آشکار و اجتناب‏ناپذیر است که میان سیاست‏ورزان انتخابی، انتصابی و متنفذین هماهنگی و درک مشترک از چیستی، اهمیت و عمل در راستای منافع ملی وجود ندارد.


با توجه به چالش‏های متعدد و گوناگون داخلی، بی‏ثباتی و آینده نگران‏کننده منطقه‏ای و تحولات سریع جهانی، ایجاد شورای عالی منافع ملی به منظور ساماندهی نخبگان کشور تنها راهکار ممکن، منطقی، کم‏هزینه، امید‏وارکننده و... است. به باور نگارنده و به گواه شواهد تاریخی بی‏شمار تا زمانی که نخبگان کشور در ساحت‏های گوناگون حول منافع ملی ساماندهی نشوند عرصه سیاسی و مدیریت کشور راهی پرهزینه، پرتلاطم، گرفتار جدل‏های بی‏حاصل، آینده‏ای غیر‏قابل پیش‏بینی در پیش خواهد داشت. نگران‏کننده‏تر از هر چیزی اینکه عدم انسجام و هماهنگی مدیریت کلان، کشور را در مقابل بدخواهان و دشمنان انبوه تضعیف می‏کنند.
پیش‏شرط توسعه، تداوم، ثبات، امنیت و اقتدار ملی پایدار، انسجام نخبگان مبتنی بر درک مشترک پیرامون تعریفی واحد از منافع ملی است. درک مشترک از منافع ملی برآیند تبادل نظر، مصلحت‏اندیشی، تفاهم، هم‏اندیشی میان نخبگانی که صادقانه در اندیشه و عمل دلسوز سرنوشت ایران در منطقه و جهانی بسیار آشفته و نگران‏کننده هستند، است.
حصول تبادل نظر، تفاهم، همکاری، همفکری آینده‏نگری نیازمند تجمیع نخبگان با دیدگاه‏ها، منافع و راهکارهای گوناگون در یک نهاد است. این نهاد می‏تواند «شورای عالی منافع ملی» باشد. تنها و مهم‏ترین وظیفه شورای عالی منافع ملی؛ تدوین و ارائه تعریف شفاف و مورد پذیرش بیشتر نخبگانی از چیستی، اهمیت و ضروت «منافع ملی» است.
از آنجا که ارزش تمامی قوانین اجتماعی از جمله قانون اساسی مبتنی بر پذیرش قوانین توسط شهروندان و به‏ویژه نخبگان است، چگونه اصل 59 می‏تواند راهگشای مشکلات ایجاد شده بومی برای رئیس‏جمهوری باشد، در حالی که بخش مهمی از ساختار تصمیم‏ساز و تصمیم‏گیر کلان، نگاه متفاوتی نسبت به نظام حقوقی دارد. به باور نگارنده تلاش برای متقاعد کردن همه صاحب‏منصبان و نخبگان با اهداف، منافع، راهکارها و دیدگاه‏های متفاوت، حول ضرورت پایبند بودن به یک نظام حقوقی مبتنی بر منافع و امنیت ملی(منافع همه جناح‏ها و شهروندان) بسیار کاربردی، خردمندانه و کم‏هزینه‏تر از مراجع به اصل 59 است. بدون پایبند بودن به یک نظام حقوقی مورد پذیرش همه جناح‏ها، هیچ جناحی نمی‏تواند اهداف و منافع خود را محقق کند. بنابراین، تجمیع همه جناح‏ها دارای اهداف، منافع و دیدگاه‏های گوناگون نسبت به امور سیاسی زیر سقف «شورای عالی منافع ملی» به منظور اجماع و تدوین سازوکار رفتاری مبتنی بر منافع و امنیت ملی اقدامی زودبازده، کم‏هزینه و کاربردی‏تر است که آقای روحانی می‏تواند انجام دهد.
از این‏رو، بسیار ضروری است تا با پیشنهاد آقای روحانی، هماهنگی و راهنمایی مقام معظم رهبری و مشارکت نخبگان سیاسی، دفاعی و دانشگاهی دلسوز ایران‏زمین، آقای روحانی دستور تشکیل شورای عالی منافع ملی را صادر کند. اعضای شورای عالی منافع ملی الزاماً باید چند ویژگی بارز داشته باشند: 1- خردباور و معتقد به حکمیت خرد باشند. 2- در اندیشه و احساس و نه در حرف دلسوز منافع ملی و سرنوشت کشور باشند. 3- خواست، توانایی و اراده گذشت از منافع فردی به خاطر منافع ملی را داشته باشند. 4- صادقانه باور داشته باشند که تحقق منافع و امنیت ملی تنها هدف کاربردی و سودمند‏ترین هدف سیاست‏ورزی است.
در منطقه آشفته خارومیانه و جهانی با تحولات سریع و غیر‏قابل پیش‏بینی که حاکی از جابجایی قدرت‏های جهانی است، مدیریت یکپارچه سیاسی به منظور افزایش قدرت چانه‏زنی در عرصه‏های بین‏المللی و پیشگیری و محدود کردن برخی سوداگران داخلی و تامین منافع و امنیت ملی، حیاتی است.
پر بیراه نیست اگر گفته شود ایجاد و فعال کردن شورای عالی منافع ملی می‏تواند اثرات و پیامدهایی بس بزرگ، سودمند و ماندگار‏تر از ایجاد دارالفنون، انقلاب مشروطه، ملی شدن نفت، برجام و... برای توسعه و اقتدار کشور داشته باشد.
*روزنامه نگار