رقابت پیرمردهای آمریکایی

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که کاندیداتوری خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور رسماً در گردهم‌آیی ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) در فلوریدا اعلام می‌کند؛ این ایالات در پیروزی او در ۲۰۱۶ نقش کلیدی داشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «دونالد ترامپ» در توئیتی نوشت، «ملانیا» همسر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به همراه مایک پنس، معاونش و همسر وی نیز قرار است در یک رویداد که عصر روز ۱۸ ژوئن در اورلاندو، فلوریدا برگزار می‌شود، حضور یابند.
وی در این توئیت نوشت: «من دومین کاندیداتوری خود را رسماً در این مراسم اعلام می‌کنم. برای این گردهم‌آیی تاریخی به ما بپیوندید.»
این رویداد به شدت نمادین است؛ ترامپ از زمان روی کار آمدن به صورت واضح گفته که قصد دارد تا برای انتخابات ۲۰۲۰ بار دیگر کاندیدا شود و چندین گردهم‌آیی را نیز برگزار کرده و ده‌ها میلیون دلار هم جمع آوری کرده است.وی زمانی که در جمع حامیانش صحبت می‌کند به جای حرف زدن درباره اینکه ۱۸ ماه از زمان فعالیتش در این سمت باقی مانده، درباره شش سال باقی مانده از ریاست جمهوری‌اش حرف می‌زند.انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر ۲۰۲۰ برگزار می‌شود.


 یکه تازی بایدن در اردوگاه رقیب
از اردوگاه دموکرات ها هم خبر می رسد که «جوبایدن» فعلا در صدر ایستاده است. در یک نظرسنجی انجام شده از سوی Harvard CAPS/Harris Poll که نتایج آن انحصارا در اختیار پایگاه هیل قرار گرفت نشان داده شد که ۳۶ درصد پاسخگویان دموکرات می گویند با بیشترین احتمال به جو بایدن معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا برای آن که تبدیل به کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات ها در انتخابات ۲۰۲۰ شود رای خواهند داد در حالی که در همین نظرسنجی این درصد برای «برنی سندرز» ۱۷ درصد بوده است.
بایدن از زمانی که ماه گذشته میلادی رسما کاندیداتوری‌اش را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد در اکثر نظرسنجی ها در سطح کشوری و ایالتی در آمریکا با برتری قابل توجهی بر دیگر کاندیداهای حزب دموکرات، پیشتاز بوده و معمولا برنی سندرز که جدی ترین رقیب او در انتخابات مقدماتی است، در جایگاه دوم قرار گرفته است.
همین نظرسنجی نشان داد که «کامالا هریس» سناتور دموکرات، در جایگاه سوم با هشت درصد رای قرار گرفته است. بعد از او نیز یک سناتور دموکرات دیگر یعنی «الیزابت وارن» همچنین «پیت بوتیجج» شهردار شهر ساوث بند در ایالت ایندیانا هر کدام با رای برابر پنج درصد به صورت مشترک در جایگاه چهارم قرار گرفته اند.
در جایگاه پنجم نیز یک نماینده دموکرات سابق مجلس نمایندگان آمریکا یعنی «بتو اورور» که با چهار درصد رای قرار گرفته است.
نارضایتی از ترامپ
به گزارش پایگاه خبری هیل، در آستانه صف بندی انتخاباتی آمریکا ، تازه‌ترین نظرسنجی هاروارد سی‌ای‌پی‌اس/هریس پول نشان می‌دهد، گرچه میزان محبوبیت دونالد ترامپ در دو سال گذشته به بالاترین سطح رسیده که از خوش‌بینی رای‌دهندگان به وضعیت اقتصادی نشات می‌گیرد اما او همچنان در میان بیش از نیمی از آمریکایی‌ها نامحبوب است.
براساس این نظرسنجی ۴۸ درصد از عملکرد شغلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا رضایت دارند و در مقابل ۵۲ درصد از او ناراضی هستند. میزان رضایت مردمی از دونالد ترامپ ماه مارس ۴۵ درصد بود. آخرین باری که عملکرد شغلی ترامپ در نظرسنجی هاروارد سی‌ای‌پی‌اس / هریس پول به ۴۸ درصد رسید، ژوئن ۲۰۱۷ بود.
به نظر می‌رسد افزایش سه درصدی از عملکرد ترامپ بابت وضعیت اقتصادی باشد؛ ۶۲ درصد از رویکرد او به بیکاری رضایت دارند و ۵۹ درصد هم مدیریت اقتصادی او را تایید می‌کنند. در حالیکه تنها ۳۹ درصد از رای‌دهندگان معتقدند که کشورشان در مسیر صحیحی حرکت می‌کند، ۵۱ درصد می‌گویند اقتصاد در مسیر صحیحی قرار دارد. ۷۱ درصد از رای‌دهندگان در این نظرسنجی هم معتقدند اقتصاد بسیار قوی یا تا حدی قوی است.
مارک پن، از عوامل نظرسنجی هاروارد سی‌ای‌پی‌اس / هریس پول می‌گوید: «دیدگاه‌های مردم درباره اقتصاد به صورت تدریجی محبوبیت ترامپ را افزایش می‌دهد و اقدامات او درباره مسائلی نظیر چین و مهاجرت هم خنثی به سمت مثبت است. هر میزان افزایش در طیف ۴۵ تا ۵۰ درصد احتمال انتخاب مجدد را تقویت می‌کند.»
با وجود اندک افزایشی که در حمایت‌ها از ترامپ به وجود آمده است، هنوز نشانه‌های هشدارآمیزی برای این رئیس‌جمهوری آمریکا دیده می‌شود. تنها ۳۷ درصد از رای‌دهندگان می‌گویند «قطعاً» یا «شاید» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به ترامپ رای بدهند. در مقابل ۴۲ درصد «قطعاً» یا «احتمالاً» به یک نامزد دموکرات رای می‌دهند. ۱۲ درصد از رای‌دهندگان هنوز تردید دارند و ۹ درصد هم به یک نامزد مستقل یا نامزد حزب دیگر رای می‌دهند.
در همین حال اکثر رای‌دهندگان شامل ۵۲ درصد از عملکرد ترامپ در مسائل مهاجرتی ناراضی هستند. اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، با استیضاح و برکناری دونالد ترامپ مخالف هستند اما اکثریت قاطعی از دموکرات‌ها از چنین حرکتی حمایت می‌کنند. این نظرسنجی نشان داد، ۴۳ درصد از عدم اقدام علیه رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت می‌کنند. ۳۷ درصد از استیضاح و برکناری ترامپ حمایت می‌کنند. ۶۰ درصد از دموکرات‌ها هم تاکید دارند که رئیس‌جمهوری آمریکا باید استیضاح و برکنار شود. ۳۶ درصد از طرفداران نامزدهای مستقل هم حامی آن هستند. ۲۰ درصد از رای‌دهندگان معتقدند که کنگره باید ترامپ را محدود کند. ۲۵ درصد از دموکرات‌ها هم معتقدند مساله استیضاح ترامپ باید در صدر دستورکار دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا قرار بگیرد.
بحث سن رئیس جمهوری آمریکا
منهای درصدهایی که در حال نوسان است ؛ بحث سن رئیس جمهوری آمریکا به شدت مورد توجه قرار گرفته است. متوسط سن ۴۵ رئیس‌جمهوری که بر آمریکا در طول تاریخ این کشور حکومت کرده‌اند ۵۵ سال بوده است. «جورج واشنگتن» اولین رئیس‌جمهوری آمریکا زمانی که اولین دوره ریاستش را در سال ۱۷۸۹ شروع کرد، ۵۷ سال داشت این درحالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی دوره ریاست‌جمهوری‌اش را در سن ۷۰ سالگی شروع کرده است.
نکته اینجاست که  در قانون اساسی آمریکا هیچ حداکثری برای سن رئیس‌جمهوری تعیین نشده اما یکی از شروط نامزدی این است که حداقل ۳۵ سال 
داشته باشد.
«تئودور روزولت» کوچکترین رئیس‌جمهوری آمریکا دوره ریاستش را در سن ۴۲ سالگی شروع کرده درحالی که ترامپ حین ورود به کاخ سفید بالاترین سن را در میان رؤسای جمهوری آمریکا داشته است. البته قبل از او «رونالد ریگان» در سن ۶۹ سالگی دوره ریاست‌جمهوری‌اش را شروع کرد.
«جان کندی» کوچکترین رئیس‌جمهوری آمریکاست که کاخ سفید را ترک کرد زیرا او در سن ۴۶ سالگی ترور شد درحالی که ریگان در سن ۷۷ سالگی کاخ سفید را ترک کرد. جیمی کارتر بزرگترین رئیس‌جمهوری زنده آمریکاست که در حال حاضر ۹۴ سال سن دارد. باراک اوباما به عنوان کوچکترین رئیس‌جمهوری که همچنان در قید حیات است ۵۷ سال دارد.
گفتنی است که حدود چهار دهه بین بزرگترین و کوچکترین نامزدهای حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آتی میلادی فاصله است. تعداد این نامزدها به ۲۰ تن می‌رسد.
بسیاری از دموکرات‌ها معتقدند که ترامپ پیر و ناتوان است به ویژه اینکه عمرش در صورت پیروزی مجدد در انتخابات ۷۴ سال خواهد بود. با این وجود احتمالاً آمریکا شاهد انتخاباتی بین نامزدهایی خواهد بود که میانگین سن‌شان اواسط دهه ۷۰ است.
براساس نظرسنجی دیگری که بین ۲۹ آوریل تا ۱۳ مه با مشارکت بیش از ۱۰ هزار نفر انجام شده و ۵۶۷۵ نفر آن‌ها دموکرات هستند، رای دهندگان حامی حزب دموکرات معتقدند که دهه ۵۰ سن مناسبی برای فردی است که می‌خواهد رئیس جمهوری شود. تنها سه درصد شرکت کنندگان معتقدند که ۷۰ یا بیشتر سن مناسبی است. برخی معتقدند که جوان گرایی در ادامه رقابت های الکترال به ویژه در اردوگاه دموکرات ها ، ممکن است معادلات را برهم بزند.