در آستانه سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در مسقط برگزار شد: مراسم روز جهانی قدس و نشست وحدت امت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)

مراسم باشکوه روز جهانی قدس در آستانه سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با حضور جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، دیپلمات‌ها، اندیشمندان و مسلمانان عمان و همچنین جمعی از ایرانیان مقیم در مقر سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سلطنت عمان برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نوری شاهرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سلطنت عمان ضمن خوش آمد گوئی به حاضران طی سخنانی درخصوص اندیشه ماندگار امام خمینی(ره) و تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، گفت: حمایت گسترده مادی و معنوی امام از فلسطین بیانگر اهمیت سرزمین‌های اسلامی در افکار امام و نهضت ایشان است.
وی افزود: امام راحل(ره) توانست اهمیت این موضوع را به انسان‌های مخلص و شرافتمند و عاشقان مسلمان خود در داخل و خارج ازایران انتقال دهد و به ایشان بفهماند که میان مبارزه با استبداد و مبارزه با اشغال فلسطین جدایی وجود ندارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان با تاکید بر اینکه مسئله فلسطین بدون بررسی افکار امام خمینی درباره فلسطین ممکن نیست، اظهار داشت: اگر جنگ تحمیلی ایران و عراق که مدت هشت سال به طول انجامید، نبود، قضیه فلسطین در جایگاه مهمتری قرار می‌گرفت چراکه امام(ره) و انقلاب امکان حمایت بیشتر از فلسطین را بدست می‌آوردند.


وی افزود: بررسی و بحث درباره این دو موضوع (امام و فلسطین) در واقع بحث درباره منافع امت اسلام و تلاش در راه قیام و آزادی است. پس قیام بدون فلسطین و آزادی بدون اندیشه و نهضت امام(ره) امکان ندارد.
حجت‌الاسلام نوری شاهرودی اضافه کرد: قدس نه تنها نماد فلسطین و همه مقدسات ملت‌های مسلمان است بلکه برترین نماد وحدت است که می‌تواند همه مسلمانان را از هر مرام و مسلک و مذهبی گرد هم آورد و به تبع آن آزادی قدس هدف والایی است که محور وحدت همه مسلمانان خواهد بود و همه ما در این مسیر باید از اختلافات خود گذر کنیم تا منافع و مصالح عالیه امت اسلامی ان شاء‌الله محقق شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنان خود با تمجید از تلاش‌های آزاد مردان جهان اسلام در حمایت از قضیه فلسطین، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در راس جبهه مقاومت به رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی در حمایت از مبارزات مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی و حامیانش بخصوص آمریکای جنایتکار استوار ایستاده و فردا که مصادف با جمعه آخر ماه مبارک رمضان است به تعبیر مقام معظم رهبری دنیا شاهد آن خواهد بود که راهپیمایی روز جهانی قدس پرشورتر از گذشته برگزار خواهد شد.
در ادامه این مراسم دکتر عبدالله العبری شاعر و پژوهشگر ارشد دانشکده حقوق دانشگاه سلطان قابوس عمان به قرائت اشعاری در وصف قدس به عنوان دغدغه اصلی امت اسلام پرداخت.
همچنین به همت رایزنی فرهنگی سفارت در بخش دیگری از مراسم روز جهانی قدس، نشست وحدت امت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)، با حضور سه تن از اندیشمندان حاضر در این مراسم برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی ‌واعظ‌ جوادی آملی فرزند علامه جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم و ریاست بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا با برشمردن ویژگی‌های برحق اندیشه‌های اسلام و لزوم وحدت بشریت متمثل در ادیان ابراهیمی، اقدام ناب گسترده و عمیق امام راحل(ره) در امتداد انقلاب شکوهمند اسلامی را یادآور شد و گفت: اتحاد مسلمانان مایه قوت و قدرت آنان در برابر متجاوزان است و با تمسک به ویژگی‌های ملموس وحدت نه تنها دیگران به خود اجازه تعرض نخواهند داد، بلکه وحدت مسلمین نجات بخش آن‌ها در همه عرصه‌ها خواهد بود.
دیگر سخنران این نشست، شیخ محمد علی اللواتی امام جماعت مسجد امام صادق(ع) مسقط در سخنانش به تجلیل از شخصیت منحصر به فرد امام خمینی(ره) و تاثیر افکار ایشان در جهان پرداخت و گفت: اعلام روز جهانی قدس و وحدت مسلمین ناشی از ژرف نگری امام(ره) در آرمان‌های الهی بود و امیدواریم بزودی این مهم تحقق یابد.
شیخ بدر العبری پژوهشگر عمانی تاریخ و شریعت و سخنران پایانی این نشست نیز ضمن تمجید از اندیشه‌های وحدت بخش حضرت امام خمینی(ره) در میان مسلمین و تبیین آن تمسک به آرمان‌ها و شیوه امام راحل (ره) را تنها راه برون رفت از مشکلات جهان اسلام به خصوص در وضعیت تفرقه انگیز کنونی دانست.
در حاشیه این مراسم، شماری از تالیفات حضرت امام خمینی(ره) در قالب کتاب و نرم افزار به همراه کتاب‌هایی از نویسندگان عرب درباره زندگی و سیره بنیانگذار انقلاب اسلامی به شرکت کنندگان اهدا شد.
سایر اخبار این روزنامه
دبیر ستاد تنظیم بازار: توزیع کوپنی کالا در دستور کار نیست افشاگری یک عضو حماس: یهودیان دنبال بازگشت به مدینه هستند تبلیغات غیراخلاقی در بیلبوردهای شهری بولتون: آمریکا خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است ترامپ از نامزدی جانسون برای نخست وزیری انگلیس حمایت کرد یاوه گویی‌های الجبیر علیه ایران پس ازنشست سازمان همکاری اسلامی در مکه رئیس جمهور در دیدار وزیر خارجه تاجیکستان: مناسبات تهران-دوشنبه باید همسو با اشتراکات فرهنگی و تاریخی بیش از پیش گسترش یابد با حضور مردم قدرشناس ایران اسلامی و سخنرانی رهبر انقلاب سی امین سالگرد بزرگداشت حضرت امام خمینی سه‌شنبه در حرم مطهر برگزار می‌شود میزان زکات فطره اعلام شد ‏مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه: 75 درصد تکنولوژی صنعت فولاد کشور بومی‌سازی شده است فقه امام خمینی، فقه زندگی (2) در آستانه سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در مسقط برگزار شد: مراسم روز جهانی قدس و نشست وحدت امت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مطرح کرد: ضرورت رسیدگی هرچه سریع‌تر دادستانی به موضوع انحصار بازار قطعه خودرو