امام در عصر حاضر تکرار نمی‌شود

محمد غرضی‪-‬ برای اولین بار در سال 1337 خدمت حضرت امام رسیدم. همچنین از 15 خرداد سال 42 با خانواده بزرگوارشان آشنایی و رابطه داشتم. همچنین در دوران نجف هم سال‌ها در خدمت‌شان بودم و توفیق شاگردی‌شان را داشتم. اگر بخواهیم رابطه امام با مردم را هم واکاوی کنیم، ایشان در 15 خرداد مردم را دعوت کردند که دعوت‌شان با اجابت عمومی همراه شد. همچنین در 12بهمن هم مردم از امام دعوت کردند و ایشان هم دعوت مردم را پذیرفت و آمد و وارد ایران شد. مردم هم به خوبی روی دعوت خودشان پایدار مانده و برای امام سربازی کردند. در جنگ هم نزدیک به 243هزار شهید تقدیم امام، نظام و البته اسلام کردند تا همه بدانند، ایران و ایرانی‌ها به عهدی که با امام و انقلاب بسته بودند، پایبند ماندند.
اگر بخواهم رابطه مردم و حکومت را در جمهوری اسلامی با دوره‌های گذشته مقایسه کنم باید بگویم که در دوره قاجار مردم برای اینکه کشورشان را از دست‌رفته می‌دیدند در رنج بودند و از تصمیم‌گیران و زمامداران ناراضی. در دوره پهلوی‌ها چون اتفاق‌هایی چون کودتا و اینها رخ داده بود، بالاخص در سوم اسفند 1320 و 28 مرداد 1332، مردم نه به حکومت رضاشاه و نه به حکومت و محمدرضا خیلی اعتنایی نداشتند. الان اما وضع به گونه‌ای است که مردم حکومت را از خودشان می‌دانند. به همین دلیل به محض اینکه حکومت به هر حال گرفتاری‌های اجتناب‌ناپذیری پیدا می‌کند، وارد صحنه شده و با اشکال مختلف نقش‌آفرینی کرده و از این پس هم خواهند کرد. حالا زمانی با رفتن به جبهه‌ها، زمانی با مشارکت در مدیریت، زمانی با صرفه‌جویی و حتی زمانی هم با بلند کردن صدای اعتراض. دلیل این شرایط هم چیزی نیست،‌ جز‌ اینکه الان کشور در دست حکومتی است که با مردم تعامل دارد و مردم هم متقابلا اعتماد دارند. «مهم»ی که پیش از انقلاب در کشور ما به هیچ وجه برقرار نبود.
اما آنچه درباره امام می‌توان اذعان داشت، این بود که رابطه مردم با امام و ارتباطی که امام با مردم داشتند،‌ رابطه‌ای تعریف شده میان امام و امت است که این نوع رابطه، در تاریخ تشیع رابطه‌ای منظم و تعریف شده است که در آن، افکار عمومی معنی صحیحی از امام در ذهنشان متبلور می‌شود.
12 بهمن شاهد حضور 6 میلیونی مردم در خیابان‌ها بودیم که به استقبال امام در پایان سفر 15 ساله آمده بودند تا لبیک بگویند و همچنین بگویند که به نهضت و انقلاب وفادارند. در 14 خرداد 68 هم شاهد تشییعی 9 میلیونی بودیم تا مهر تاییدی باشد بر رضایتمندی مردم به امام و اینکه ایرانی‌ها خلاص شدن از طاغوت و اسلامی شدن کشورشان را مرهون جهاد ایشان می‌دانستند.
شما هیچ رهبری را در میان رهبران قرن گذشته نمی‌توانید پیدا کنید که چنین باشکوه تشییع شده باشد. بسیاری از رهبران با وجود محبوبیت بسیاری که در دوره خودشان داشتند اما در تشییع هیچ کدام از این رهبران شاهد حضور جمعیت چندمیلیونی نبودیم. امام در عصر حاضر تکرار نمی‌شود.