از نظرسنجی ماشینی تا عیدی روحانی به مردم - مهدی عباسی

خبرنگار در حاشیه نماز عید سعید فطر به سراغ حسن روحانی می‌رود و از او سوال می‌کند که عیدی شما برای مردم چیست؟ حتما فیلم این سوال و جواب رئیس جمهوری را دیده‌اید. آقای روحانی می‌گوید «عیدی ما این است که مردم ما توانستند با مقاومت خود، تصمیمات آمریکا را به سمت دیگری هدایت کنند و ...»
اول اینکه گویا آقای روحانی سوال را به درستی متوجه نشده. چون آنچه در جواب خبرنگار می‌گوید، در واقع عیدی مردم به دولت است؛ نه عیدی دولت به مردم! این که مردم در مقابل آمریکا مقاومت کرده‌اند، چه ربطی به عیدی دولت به مردم دارد؟!
اما دومین نکته مهمتر است. اینکه گویی برخی دولتیان، کلا نه نوع تعامل با مردم را خوب یاد گرفته‌اند و نه روش‌های اقناع مردم را می‌دانند. عموما تنها در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است که یاد می‌گیرند باید با مردم تعامل داشته باشند و آنها را اقناع کنند؛ آن هم تنها به این دلیل که به رای مردم نیاز دارند. اما در زمانهای دیگر، کلا فراموش می‌کنند که چشم مردم به گفتار و کردار آنهاست. کلا یا از مشکلات می‌گویند و همه مشکلات را هم به گردن گذشتگان یا عوامل نامعلوم می‌اندازند؛ یا اینکه صرفا وعده می‌دهند. البته در این موضوع تفاوتی بین دولت حسن روحانی و مثلا دولت محمود احمدی‌نژاد هم نیست. یادمان هست که آقای احمدی‌نژاد هم وعده آوردن پول نفت بر سر سفره‌ها را، بعد از انتخاب شدنش تکذیب کرد.
نکته دیگر اینکه مشاوران آقای روحانی چه می‌کنند؟ صرفنظر از این که حسن روحانی کلا ارتباطش با مردم قطع شده و کمتر شاهد پاسخگویی مستقیم او به خبرنگاران در قالب کنفرانس خبری یا در برنامه زنده تلویزیونی هستیم و به نظرسنجی از طریق دیدن ظاهر مردم از پشت شیشه اتومبیل خود می‌پردازد، حتی در این گونه مناسبت‌ها هم توان پاسخگویی صحیح و اقناع کننده به مردم را ندارد. این سوال که عیدی شما به مردم چیست، سوال مشترک خبرنگاران صداوسیما در حاشیه اغلب نمازهای عید فطر سال‌های اخیر بوده که مشاوران ریاست جمهوری حتی توان پیش‌بینی آن را نداشتند تا روحانی را در ارائه پاسخ مناسبتری یاری دهند. این گونه عیدی دادن‌ها، همانند نظرسنجی روحانی از روی چهره مردم، نکاتی نیست که به این راحتی از ذهن مردم پاک شود و کوچکترین اثرش، افزایش شکاف بین مردم و دولت است. شکافی که کم کم تبدیل به گسلی بزرگ و بزرگتر می‌شود.