اداره‏کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی را غیرقانونی اعلام کرد

تبلیغ «ویزا‏فروشی» ممنوع
گروه ایرانشهر: تبلیغات برای دادن ویزای شنگن، آمریکا، انگلیس و استرالیا همچنان در ایران داغ است، حتی اگر گرفتن ویزا سخت‌تر و خرج و مخارج برای دریافت آن گران‌تر از پیش شده باشد. گرفتن ویزای کاری، تجاری، پزشکی، تحصیلی و کمک برای اقامت دائم در خارج از کشور در کمترین زمان ممکن از جمله تبلیغاتی هستند که بر در و دیوار شهرها و گاه در شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های خبری و صفحه‌های اینستاگرامی دیده می‌شوند. تبلیغاتی که با باز شدن پای برخی از آژانس‌های مسافرتی به آن و ارائه گزارش‌هایی از کلاهبرداری‌ از طالبان گرفتن ویزا از طریق این تبلیغات، نه تنها تبلیغ «اخذ ویزای تضمینی» ممنوع شد بلکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که ویزافروشی «وصف مجرمانه» دارد.
مشاهده تبلیغات مهاجرتی در ایران چه در دهه‌های گذشته که بیشتر بر مهاجرت از راه تحصیل تکیه داشتند و چه حالا که به جذب سرمایه‌گذار روی آورده‌اند و از طریق خرید خانه در کشورهای مختلف سعی در نشان دادن راه آسان‌تری برای مهاجرت از ایران به مخاطبانشان دارند، حکایت از داغ بودن تب ترک وطن و زندگی در کشورهای دیگری در میان ایرانیان دارد. تبی که سبب شده این روزها با نوسانات قیمت دلار، افزایش قیمت عوارض خروج از کشور و نابسامانی وضعیت گردشگری در ایران، آژانس‌های مسافرتی هم روی به فروش ویزای تکی به طالبان مهاجرت بیاورند. اقدامی که خود را در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در بهمن‏ماه سال گذشته به صراحت نشان داد. خبرگزاری ایسنا در آن زمان در گزارشی به بازار داغ تبلیغات ویزا‏فروشی توسط آژانس‌های مسافرتی در این نمایشگاه اشاره کرد و به نقل از یکی از متصدیان غرفه آژانس بزرگی در سالن استان تهران در نمایشگاه گردشگری خبر از استقبال زیاد مردم از پکیج‌های تبلیغاتی ویزای کانادا داد و نوشت که این پکیج‌ها در همان روز اول به اتمام رسیده‌اند. در این گزارش آمده: «ریسک ویزای شنگن به دلیل محافظه‏کاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا باعث شده آژانس‌های کمتری سراغ فروش آن بروند. با این حال تعداد آژانس‌هایی که در این نمایشگاه تک‏فروشی ویزای شینگن دارند کم نیست. به نظر می‌رسد سخت‌گیری‌های اتحادیه اروپا درباره صدور ویزای شینگن در چند ماه اخیر، آژانس‌های گردشگری ایران را بر آن داشته تا کمتر وعده صدور تضمینی ویزای شنگن را بدهند، اما اوضاع درباره ویزای کانادا کمی فرق می‌کند. در فضای نمایشگاه تبلیغات پررنگ و فراوانی درباره فروش ویزای کانادا دیده می‌شود که بنا به اظهارات آژانس‌های گردشگری مشتری‌های زیادی هم دارد، در بیشتر غرفه‌های آژانس‌ها پکیج‌های اطلاعاتی ویزای کانادا در همان روز اول که تعداد بازدیدکنندگان هم کم بود، تمام شد.»
از آن زمان بود که موضوع تبلیغات و فروش ویزا توسط آژانس‌های گردشگری به یکی از موضوعات مهم خبری تبدیل شد. چراکه مسئولان گردشگری ویزا فروشی توسط آژانس‌های مسافرتی را علیرغم قید شدن «اخذ ویزا» جزو فعالیت‌های آژانس‌های گردشگری در آیین‌نامه مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی مصوب هیئت دولت در سال ۱۳۸۰، جزو مصادیق دارای وصف مجرمانه اعلام کردند. حسین بشردوست، معاون گردشگری استان تهران هم اخذ ویزای تک در دفاتر خدمات مسافرتی را تخلف دانست و گفت: «آژانس‌هایی که مجوز تور (بند ب) دارند مجاز نیستند، صرفا برای اخذ ویزا تبلیغ کنند یا وعده‌ای بدهند. تور، اجزای مختلفی دارد که ویزا هم بخشی از آن را شامل می‌شود. آژانسی که تور می‌فروشد، ویزا را هم در جریان تور می‌تواند برای مسافرش بگیرد؛ ولی تک‌فروشی ویزا، تخلف است.»


محمد کرمی، مسئول نظارت بر امور دفاتر خدمات مسافرتی در اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز معتقد است: «‌80 درصد تبلیغاتی که برای گرفتن ویزا می‌شود، کلاهبرداری است. آن‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، ارتباطات غیرسالم و غیرقانونی دارند.» کرمی با تاکید بر این‌که دفاتر خدمات مسافرتی فروشنده‌ تور هستند و هیچ‌یک برای فروش ویزای تک، مجاز نیستند، اظهار کرده است: «این نیاز، بازاری را درست کرده و فرصتی را به شیادان داده است تا مردم را تطمیع کنند و در ازای گرفتن مبلغی، وعده‌ اخذ ویزا بدهند.» مسئول نظارت بر امور دفاتر خدمات مسافرتی در استان تهران ادامه داد: «آن‌هایی که وعده‌ گرفتن ویزای شنگن برای سفر به اروپا را می‌دهند، طبق روال دفاتر خدمات مسافرتی، پول یا سندی را هم به‌عنوان ضمانت برگشت از مسافر می‌گیرند، اگر مسافر برنگشت این سند در اختیار ویزافروش می‌ماند،‌ همین موضوع، بازاری داغ برای سودجویی شده است.»
این تخلفات توسط برخی از آژانس‌های گردشگری در حالی است که ولی تیموری، معاون گردشگری، علت ضعف در برخورد با تخلفات این حوزه را خلاء قانونی این مصوبه دانسته و گفته است: «تا زمانی که این آیین‌نامه اصلاح نشده، گرفتن این حق از آژانس‌های گردشگری، اقدامی «غیرحقوقی» است.» او درباره برخی سودجویی‌ها در موضوع تبلیغ و اقدام برای اخذ آن، اظهار کرده بود: «در جریان نحوه کار آژانس‌هایی که ویزا را گران می‌فروشند هستم، آن‌ها چون خودشان نمی‌توانند مستقیم از سفارتخانه‌ای ویزا دریافت کنند، ویزا را با واسطه و از طریق آژانس دیگری می‌خرند. در این میان یکسری آژانس‌ها هم با سفارتخانه‌ها مستقیم در ارتباط هستند که بازار را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند. اتفاقاً یکی از بحث‌های ما با وزارت خارجه درباره محدود شدن روابط برخی سفارتخانه‌ها با یکسری آژانس خاص بود. سفارتخانه‌ای داریم که فقط با یک آژانس کار می‌کند. از وزارت خارجه ایران پرسیدیم آیا از نظر حقوقی می‌توانیم جلوی این کار را بگیریم که گفتند چون این در حوزه اختیار آن کشور است نمی‌توان اقدامی کرد، چون ویزا عملاً در اختیار کشور صادرکننده است. برای همین تنها توصیه‌ای که می‌توانیم به مردم بکنیم تا زمانی که آیین‌نامه اصلاح شود این است که برای گرفتن ویزا فقط به یک آژانس مراجعه نکنند و بیشتر پرس‌وجو کنند.» با این حال اما حالا اداره‏کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با هشدار نسبت به سودجویی و برخی سوءاستفاده‌های مالی، تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی را غیرقانونی اعلام و آژانس‌های مسافرتی را از اقدام در این‌خصوص منع کرده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در نامه‌ای خطاب به روسای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران و سایر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری اعلام کرد: «با توجه به گزارش‌های واصله و همچنین تعدد شکایت‌های مطرح شده درباره تبلیغ و ارائه خدمات با عنوان «اخذ ویزای تضمینی»، بدین‌وسیله اعلام می‌دارد از آنجا که تعهد ویزای تضمینی کشورها از جمله کانادا، استرالیا و حوزه شنگن، «غیرقانونی» بوده و این امر صرفاً با هدف سوء استفاده مالی توسط برخی افراد سودجو صورت می‌گیرد، لذا مقتضی است اطلاع‌رسانی مناسب به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری تحت پوشش مبنی بر جلوگیری از هر گونه تبلیغ و اقدام به اخذ ویزا با عنوان تضمینی صورت گیرد تا از بروز مشکلات احتمالی اجتناب شود. بدیهی است در صورت وصول هرگونه گزارش یا شکایت با این موضوع، مراتب جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون فنی ارجاع خواهد شد.» حالا باید دید که آیا با این دستور تبلیغات فروش ویزا کم خواهد شد یا خیر؟
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در حرم امام خمینی(ره): هر جا مقاومت کردیم، به پیش رفتیم محمد علی وکیلی و باز هم زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند! «ابتکار» از دلایل به زمین ماندن طرح بسته‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر گزارش می‌دهد اداره‏کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی را غیرقانونی اعلام کرد قیمت بلیت کنسرت‌ها افزایش یافت؟! موسیقی برای «از مابهتران»! وزیر نفت عراق: تحریم‌های آمریکا علیه ایران سیاسی است و به مردم عادی فشار می‌آورد پنجمین همایش و نمایشگاه صنعتی- بازرگانی ایران برگزار می‌شود چرایی استقبال اندک شرکت‌های ایرانی بطحایی، سومین وزیری است که با استعفا از دولت دوازدهم جدا می‌شود استعفابه سودای بهارستان؟ موسوی در واکنش به اظهارات ماکرون: طرح موضوعات «فر‏ابرجامی» کمکی به حفظ برجام نمی‌کند رضا نصری: تنش‏زدایی ایران و آمریکا تاثیر ملموسی بر اقتصاد ژاپن دارد سخنگوی ستاد انتخابات کشور: داوطلبان وعده تقسیمات استانی ندهند یک سناتور آمریکایی: ایرانیان درگیر با تروریست‌ها در تابوت به خانه بازمی‌گردند موسسه صلح خاورمیانه در تهران و خنثی کردن آمریکا