موسسه صلح خاورمیانه در تهران و خنثی کردن آمریکا

به باور نگارنده، کاهش فشار آمریکا بر ایران و حتی خنثی کردن اقدامات و اهداف شوم روان‏پریشان (ترامپ، بولتون، پمپئو و...) دولت آمریکا نیازمند افق‏های دید جدید یا غیر‏متعارف است.
به دلایل متعددی که بیان آنها در این موجز نمی‏گنجد، کشور آمریکا دوران افول خود را سپری می‏کند. صرف‏نظر از تفاسیر گوناگون، بارز‏ترین نمود افول آمریکا، تصاحب جایگاه ریاست‏جمهوری آمریکا توسط فردی روان‏پریش و فاقد هرگونه مهارت و دانش سیاسی است.
مخالفت‏های دولت آشفته آمریکا با برجام و به‏طور کل با ایران می‏تواند ناشی از این اندیشه استثماری باشد، که اگر ایران توسعه‏یافته شود آمریکا نمی‏تواند منافع خود در خاورمیانه و برخی مناطق دیگر را به سادگی تامین کنند. دلیل دیگر عصبانیت ترامپ از برجام همان است که آقای روحانی به درستی بیان کرد، اینکه آمریکا از سفره برجام سودی نبرده است.
به منظور خنثی کردن اقدامات خصمانه دولت آشفته آمریکا علیه ایران ضروری است تا با مدیریت دولت و مشارکت فرا‏جناحی همه دلسوزان وطن چند اقدام خنثی‏کننده انجام شود:


1- ایجاد شوارای عالی منافع ملی به منظور ایجاد انسجام و یکپارچگی مدیریت کلان کشور که برآیندی جز کارآمدی و اقتدار حاکمیت و بهبود و حل و فصل دشورای‏های گوناگون و متعدد شهروندان نخواهد داشت. چراکه، رضایت شهروندان از شرایط روزمره، موجب ثبات و اقتدار حاکمیت خواهد شد. اقتدار داخلی مدیریت کلان موجب افزایش توان چانه‏زنی و اقتدار دیپلماتیک در مبادلات سیاسی در روابط خارجه خواهد شد.
2- ایجاد شورای یا کارگروه تدوین و ترویج یک نظام اخلاقی در کشور که پیامدی جز انضباط، آرامش و هدفمند کردن کلیه رفتارهای شهروندان به ویژه سیاست ورزان انتصابی و انتخابی در سطوح گوناگون نخواهد داشت. انضباط، آرامش و هدفمندی کارگزاران انتصابی ، انتخابی و متنفذین سیاسی از اصلی ترین مولفه‏های توسعه و اقتدار همه‏جانبه کشور است.
3- ایجاد موسسه صلح خارومیانه در تهران گذشته از پیامدهایی چون ثبات، تنش‏زدایی، تقویت و افزایش همکاری منطقه‏ای، اینکه حاکی از بلوغ، خلاقیت، اقتدار، ثبات، انسجام و... مدیریت سیاسی کلان داخلی است. امری که کشورهای دور و نزدیک رصد خواهند کرد.
آمریکا به دلایل متعدد به تنهایی قادر نخواهد بود فشارهای جدی بر ایران وارد کند بلکه از طریق عوامل منطقه‏ای (و فرا‏منطقه‏ای) می‏تواند بر ایران فشار وارد کند. در صورتی که اراده لازم به منظور تنش‏زدایی در منطقه و ایجاد رابطه سالم با همسایگان وجود داشته باشد، توان آمریکا برای دخالت و فشار بر ایران به طور جدی کاهش خواهد یافت.
یکی از مولفه‏‏های مهم قدرت، تسلط بر منایع سرشار انرژی در خاورمیانه است. همه دنیا به انرژی خاورمیانه نیاز دارد. از طریق راهبرد تنش‏زدایی، ایران می تواند کنترل بیشتری بر ذخایر انرژی منطقه و در نتیجه پیشبرد اهداف تحقق منافع ملی در عرصه منطقه‏ای و فرا‏منطقه‏ای داشته باشد.
آمریکا با ایجاد تنش میان همسایگان در خاورمیانه زمینه دخالت خود را فراهم می‏کند. در ظاهر برای یاری رساندن به حل و فصل تنش میان کشورها خاورمیانه، آمریکا دخالت خود را توجیه می‏کند اما همانطور که همگان می‏دانند، تنها هدف آمریکا دستیابی و غارت منابع انرژی خاورمیانه است.
اگر تنشی میان کشورهای خاورمیانه وجود نداشته باشد هیچ توجیهی برای حضور آمریکا در منطقه وجود نخواهد داشت. موسسه صلح خاور‏میانه در تهران می‏تواند با هدف تنش‏‏زدایی و ایجاد روابط نزدیک‏تر میان ایران و همسایگان به حضور آمریکا در منطقه پایان دهد، و شهروندان خاورمیانه خود از منابع انرژی به منظور توسعه همه‏جانبه کشورهای منطقه استفاده کنند.
به هیچ وجه نباید در راهبرد سیاست خارجه احساسات یا منافع جناحی دخالت داشته باشد. بلکه راهبرد سیاست خارجه باید صد‏در‏صد بر اساس خرد، منطق و منافع ملی استوار باشد. خرد و منطق عرصه احساسات و منافع جناحی نیست. به عبارتی دخالت احساسات و منافع جناحی در راهبرد سیاست خارجه مخوف‏ترین دشمنان منافع و امنیت ملی است.
موسسه صلح خاورمیانه در تهران می‏تواند تنش میان همسایگان را کاهش و حتی از بین ببرد. با از بین بردن تنش میان همسایگان، ایران می‏توان نقش مهمی در مدیریت انرژی خاورمیانه ایفا کند. تاسیس موسسه صلح خاورمیان در تهران و تنش‏‏زدایی در خاورمیانه می‏‏تواند به‏دست‏گرفتن ابتکار عمل از طرف ایران به منظور ایجاد بستر مدیریت بومی کشورهای منطقه بر منابع انرژری خاورمیانه که برآیندی جز کاهش و پایان دخالت‏ها و حضور استعمارگران شرق و غرب در خاور‏میانه نخواهد داشت، تلقی شود.
کورش الماسی
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در حرم امام خمینی(ره): هر جا مقاومت کردیم، به پیش رفتیم محمد علی وکیلی و باز هم زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند! «ابتکار» از دلایل به زمین ماندن طرح بسته‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر گزارش می‌دهد اداره‏کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی را غیرقانونی اعلام کرد قیمت بلیت کنسرت‌ها افزایش یافت؟! موسیقی برای «از مابهتران»! وزیر نفت عراق: تحریم‌های آمریکا علیه ایران سیاسی است و به مردم عادی فشار می‌آورد پنجمین همایش و نمایشگاه صنعتی- بازرگانی ایران برگزار می‌شود چرایی استقبال اندک شرکت‌های ایرانی بطحایی، سومین وزیری است که با استعفا از دولت دوازدهم جدا می‌شود استعفابه سودای بهارستان؟ موسوی در واکنش به اظهارات ماکرون: طرح موضوعات «فر‏ابرجامی» کمکی به حفظ برجام نمی‌کند رضا نصری: تنش‏زدایی ایران و آمریکا تاثیر ملموسی بر اقتصاد ژاپن دارد سخنگوی ستاد انتخابات کشور: داوطلبان وعده تقسیمات استانی ندهند یک سناتور آمریکایی: ایرانیان درگیر با تروریست‌ها در تابوت به خانه بازمی‌گردند موسسه صلح خاورمیانه در تهران و خنثی کردن آمریکا