فعالیت‌های سوداگرانه در بازار سکه مشمول مالیات می‌شود


به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرهاد دژپسند در جمع خبرنگاران درباره وصول مالیات از خریداران سکه‌های پیش فروش شده، گفت: بخشی از خریداران سکه‌های پیش فروش که فکر می‌کنیم قصد سوداگری نداشتند، از پرداخت مالیات معاف شده‌اند که در واقع بخش قابل توجهی از خریداران را شامل می‌شود.
وی افزود: در عین حال اجازه قانونی داریم که از فعالیت‌های سوداگرانه در بحث سکه‌ها مالیات دریافت کنیم.
وزیر اقتصاد همچنین اعلام کرد که کار اجرایی وصول مالیات از سکه‌های پیش فروش شده آغاز شده و زمان پایان آن نیز بستگی به همکاری مؤدیان مالیاتی دارد.
دژپسند با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم پول زور بگیریم و مالیات به حق است، گفت: میزان درآمدهای مالیاتی محقق شده در سال گذشته بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود و به روایتی تا ۱۰۹ هزار میلیارد تومان محقق شده است. در سال‌های اخیر میزان تحقق درآمدهای مالیاتی بیش از ۹۷ درصد بوده است.


وی اضافه کرد: مؤدیان خوش حساب و خوش عملکرد را حق نداریم شکنجه کنیم و مالیات بیشتری از آنها بگیریم و باید به دنبال وصول مالیات به حق باشیم.
گفتنی است، «مالیات قطعی خریداران سکه از سیستم بانکی» درحالی در روزهای اخیر خریداران سکه ‌های پیش فروش را شوکه کرد و باعث انتشار نقدهایی به این طرح شد که مضمون همه آنها به اتفاق این بود که بانک مرکزی در زمان پیش فروش، اعلام کرده بود این سکه‌ها مالیات ندارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی در زمان پیش فروش سکه رسماً اعلام کرد: سکه‌های پیش فروشی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند و آنچه سازمان مالیاتی ابلاغ کرده است تضادی با آنچه بانک مرکزی قبلاً اعلام کرده بود، ندارد. با این حال، آنطور که سازمان مالیاتی اعلام کرده، خریداران تا 20 سکه که طی سال 97 سکه خود را دریافت نموده‌اند، مشمول مالیات نمی‌باشند، اما برای افرادی که بیش از 20 سکه دارند، مالیات مقطوعی وضع شده است که براساس آن نسبت به مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هر سکه یک میلیون و 500 هزار ریال مالیات مقطوع تعیین شده است.
ضمن اینکه نسبت به مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه به ازای هر سکه دو میلیون ریال مالیات مقطوع تعیین شده و نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه به ازای هر سکه دو میلیون و 500 هزار ریال مالیات مقطوع وضع شده است.
لازم به ذکر است، در بسیاری از کشورهای جهان، بر درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مالیات وضع می‌شود که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از اجزای نظام مالیاتی شناخته می‌شود. ایران طی سال‌های اخیر از ظرفیت این نوع مالیات استفاده نکرده که این موضوع همراه با نرخ تورم بالا و افزایش در حجم نقدینگی و نبود فضای کسب و کار مناسب، ایران را به بهشت سوداگران مبدل کرده است.
با عنایت به تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر، بسیاری از صاحب نظران اقتصادی معتقدند از علل عمده آشفتگی بازار برخی دارایی‌ها نظیر بازار مسکن، سکه، ارز و خودرو فقدان یک نظام کارآمد مالیات بر عایدی سرمایه در کشور بوده و سبب شده تا سفته بازان علاوه‌بر کسب درآمدهای سرشار به افزایش هرچه بیشتر قیمت دامن بزنند.
سایر اخبار این روزنامه
ژاپن و آلمان میانجی نیستند با کلاه گشاد آمریکا می‌آیند! میانجی‌گری برای هیچ! (یادداشت میهمان) اخبار ویژه 500 معترض سودانی را کشتند، اجساد را به رود نیل انداختند فعالیت‌های سوداگرانه در بازار سکه مشمول مالیات می‌شود کم سن و سال‌ترین منتقد عربستانی در انتظار اعدام با شمشیر همه مردان نوبخت از بهداشت تا مالیات و آموزش و پرورش اگر «اینستکس» قرار نبود تحریم‌ها را دور بزند برای چه ایجاد شد؟ برایان هوک: موشک‌های ایران فتوشاپی است! پیروزی مقتدرانه تیم ملی والیبال این بار مقابل آرژانتین ایران در سومین بازی امروز به مصاف ژاپن می‌رود «مضحک و دروغ است» واکنش مسکو به شایعه معامله بر سر ایران ترامپ در حال نابود کردن اقتصاد آمریکاست با ما در فضای مجازی همراه باشید ژاپن و آلمان میانجی نیستند با کلاه گشاد آمریکا می‌آیند! همه مردان نوبخت از بهداشت تا مالیات و آموزش و پرورش ژاپن و آلمان میانجی نیستند با کلاه گشاد آمریکا می‌آیند! همه مردان نوبخت از بهداشت تا مالیات و آموزش و پرورش