همدلی توییت همسر عبدالرضا داوری را بررسی کرد پرستوی بهاری

همدلی| گروه اجتماعی: قتل «میترا استاد» توسط همسر وی محمدعلی نجفی، که شائبه نفوذی بودنش مطرح بود اصطلاح «پرستو» را از انحصار سخنان درگوشی و پچ‌پچ درآورد و وارد ادبیات روزمره سیاستمداران و حتی مردم عادی کوچه و خیابان کرد.
«پرستو» به زنانی اطلاق می‌شود که که از سوی دستگاه‌های امنیتی کشورهای مختلف یا توسط گروهی سیاسی در درون کشوری بر سر راه ساستمدارانی از جناح رقیب قرار می‌گیرند تا با استفاده از ویژگی‌های جنسیتی خود آنان را از سپهر سیاسی آن کشورها حذف کنند.
برخی معتقدند نهادهای امنیتی در دنیا برای حصول به اهداف خود ابزارهای مختلف دارند و زنانی که از آنان به عنوان پرستو یاد می‌شود نیز یکی از این ابزارها و ظرفیت‌های این نهادهاست که در مواقع لزوم از آن استفاده می‌کنند.
در کشور ما نیز شائبه استفاده از پرستوها همواره مطرح بوده است و حتی افکار عمومی با استفاده از منابع غیررسمی، اسامی تعدادی از سیاستمدارانی که گفته می‌شود در دام پرستوها گرفتار شده را نیز در ذهن دارند. اما این موضوع اگر چه در مواردی تلویحا تکذیب شده ، اما هیچ‌گاه در کشور آنقدر شفاف‌سازی نشده است که ابهامات را برطرف کند.


یکی از دلایلی که افکار عمومی را به احتمال وجود زنانی که از آنان به پرستو تعبیر می‌شود، سوق می‌دهد، استعفاهای متعدد بدون دلیل و غیرشفاف در دولت‌های مختلف است. این استعفاهای بدون دلیل روشن، ابهامات و سوالات بی‌پاسخ زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرد و آنان احساس کردند جنس استعفا با استعفاهای از جنس تخلفات اقتصادی و سیاسی و ... فرق می‌کند.
استعفا و عزیمت عطاالله مهاجرانی به خارج از کشور، استعفای چندتن از وزرای احمدی‌نژاد، استعفای علی جنتی و محمدعلی نجفی در دوره اخیر، همگی با حرف و حدیث‌هایی متفاوت اما فراوان روبرو بودند، حرف و حدیث‌هایی که از شائبه وجود یک پرستو در زندگی آنان حکایت داشت.
در این میان استعفای محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، علیرغم ماجرای بیماری و دلایل گفته شده، بیش از هر استعفای دیگر با شائبه وجود پرستو در زندگی‌اش گره خورد. شائبه‌ای که اگر چه حرف‌های محمدعلی نجفی مبنی بر ارتباط نهادی امنیتی با همسر مقتولش، آن‌ را محتمل‌تر می‌کند، اما تکذیب نهادهای امنیتی به ارتباط با میترا استاد، آن را سوال‌برانگیز کرده است. بنابراین وجود پرستو در زندگی نجفی هنوز مورد تایید قرار نگرفته و در حد همان شائبه و شایعه باقی مانده است.
مطرح شدن شائبه پرستو در زندگی محمدعلی نجفی صرفنظر از حاشیه‌هایش، شایعات وجود پرستو در سپهر سیاسی کشور را یک بار دیگر با صدای بلندترمطرح کرد.  به نحوی که بعد از سروصدای این موضوع، اکنون صحبت از وجود پرستو در زندگی سیاستمدارهای دیگر به میان آمده است.
ماجرای قتل همسر نجفی به دست وی، شائبه وجود پرستو در کشور را فقط وارد ادبیات عامه مردم نکرد بلکه این موضوع در توییت برخی از افراد نزدیک به سیاستمداران نیز دیده شد.
یکی از افرادی که به شائبه پرستو بودن میترا استاد واکنش نشان داد، «عبدالرضا داوری»، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد بود. وی در رشته توییتی نوشت «دکتر نجفی فردی با مکنت و نفوذ است و می‌توانست با مبلغی محدود، حذف فیزیکی میترا استاد را برون‌سپاری کرده، ردپایی هم از خود باقی نگذارد؛ اما اینکه دکتر نجفی شخصا سلاح به دست می‌گیرد و راسا به همسرش شلیک می‌کند، نشانه‌ای از فشار محیط پیرامون و بحران روحی شهردار اسبق تهران است».
وی در توییت دیگری نوشت: «دکتر نجفی در اولین اظهارات خود، میترا استاد را منبع نهادهای امنیتی معرفی کرده است .بجای دعواهای سخیف جناحی، باید تلاش کرد، یک بار و برای همیشه موضوع پرونده‌سازی اخلاقی و اعزام پرستو علیه شهروندان را رسوا و متوقف سازیم».
داروی حتی کمی بعدتر برای اثبات ادعای خود پرونده مرگ «زهرا نوید پور»، -زنی که گفته می‌شد در مرگ‌اش پای یک نماینده مجلس در میان است- را هم نوعی برونسپاری معرفی کرد و ادعا کرد حضور پرستوها در سیاست کشور سال‌هاست که جریان دارد. 
عبدالرضا داوری که در توییت‌اش خواهان متوقف‌سازی اعزام پرستو علیه شهروندان بود خود اکنون در مظان اتهام رابطه با یک پرستو قرار گرفته است. توییت جنجالی «الهام سلمانی»، همسر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد، نشان می‌دهد که گویا پرستوها فقط در آسمان مردان سیاسی اصلاح‌طلب -که جناح مقابل همواره مدعی وجود آن هستند- به پرواز در ‌نمی‌آیند، بلکه پرستوها در آسمان مردان سیاست جریانی موسوم به بهاری‌ها نیز به پرواز درآمده‌ و عنقریب است که در لانه یکی از آنان فرود آیند.
همسر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در توئیتی ادعا کرد که همسرش هزینه مدرسه فرزندانش را صرف هزینه زندگی و اجاره منزل پرستویی با نام «ف-کاف» کرده است. وی در توییترش نوشت: «آری! اینچنین است برادر! امسال #آئین و #اوین ما ناخواسته و به اجبار پدر، به مدرسه‌ای # دولتی رفته‌اند تا شهریه این دو فرشته کوچک، صرف هزینه و اجاره مسکن #پرستویی شود به نام #ف_کاف که از شهریور گذشته تا امرور آ.# داوری را با دست پس زده و با پای پیش می‌کشد هر روز...»
الهام سلمانی همچنین در توئیتی دیگر مدعی شد که «همسرش او را به اقدام قهرآمیز و متارکه تهدید کرده و خواستار این شده که اعلام کند اکانت توئیترش هک شده است»
به ادعای برخی از رسانه‌ها، از زمان افشاگری فردی که مدعی شده همسر قانونی داوری است، تلفن همراه داوری از دسترس خارج شده و او پاسخگوی خبرنگاران نیست.
بعد از رسانه ای شدن ادعای همسر داوری مبنی بر وجود پرستو در زندگی‌ وی، صحبت‌های زیادی حول محور این موضوع شکل گرفته است. برخی معتقدند که عبدالرضا داوری که در یک توئیت جنجالی مدعی شد که نجفی نیازی به قتل همسرش نداشته زیرا او می توانست با یک هزینه مناسب این موضوع را برون‌سپاری کند، اکنون خود برای موضوع پیش آمده چه تعریفی از برون‌سپاری ارائه می‌کند. آیا شیوه حذف فیزیکی که وی مدعی شد نجفی می‌توانسته با هزینه کمتری انجام دهد به نحوی که ردپایی از خود به جا نگذارد، را پیش می‌گیرد یا ...! باید منتظر ماند و دید...
سایر اخبار این روزنامه
ولی‌الله شجاع پوریان شورایاری‌ها، بازوی شورا ولی‌الله شجاع پوریان شورایاری‌ها، بازوی شورا تحلیل مهدی مطهر‌نیا از سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران سایه سنگین ترامپ روی سفر«آبه» تحلیل مهدی مطهر‌نیا از سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران سایه سنگین ترامپ روی سفر«آبه» تضعیفِ نظام، محصولِ بلبشویِ سیاسی تضعیفِ نظام، محصولِ بلبشویِ سیاسی کارشناسان در گفت‌وگو با «همدلی» چالش حمایت از خودروهای ایرانی در مقابل بازکردن درهای واردات به روی خودروهای خارجی را ارزیابی کردند کارشناسان در گفت‌وگو با «همدلی» چالش حمایت از خودروهای ایرانی در مقابل بازکردن درهای واردات به روی خودروهای خارجی را ارزیابی کردند غلامرضا مصباحی­‌مقدم در گفت و گو با همدلی: حسن روحانی هنوز هم اصولگراست «همدلی» عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری به ریاست عارف و اعمال تغییراتی که فقط در نام این شورا شده را با کارشناسان بررسی کرد: غلامرضا مصباحی­‌مقدم در گفت و گو با همدلی: حسن روحانی هنوز هم اصولگراست همدلی توییت همسر عبدالرضا داوری را بررسی کرد پرستوی بهاری حجاب اعتقادی؛ قربانی حجاب سیاسی علیه قدیس‌مآبیِ روشنفکران وزارتخانه ای بزرگ، وزیرانی بزرگ می طلبد ولی‌الله شجاع پوریان شورایاری‌ها، بازوی شورا تضعیفِ نظام، محصولِ بلبشویِ سیاسی علیه قدیس‌مآبیِ روشنفکران