وزیر نیرو اعلام کرد: کاهش تعرفه 800 قلم کالا در روابط تجاری ایران و قفقاز شمالی

وزیر نیرو گفت: قرارداد موقت تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (ناحیه فدرال قفقاز شمالی) منعقد می‌شود و متعاقب آن بیش از 800 قلم کالا مشمول کاهش تعرفه‌های تجاری قرار می‌گیرد.
رضا اردکانیان در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه و دومین همایش تجاری ایران و منطقه قفقاز شمالی گفت: مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی سال‌های اخیر روند رو به توسعه‌ای داشته و همچنان درحال گسترش است. منطقه قفقاز شمالی با برخورداری از جمعیت 10 میلیون نفری دارای جایگاهی مهم و کلیدی برای توسعه روابط ایران و روسیه است و دروازه ورودی کالاهای ایران به روسیه و برعکس محسوب می‌شود.
وی با اشاره به پنج دیدار روسای جمهوری دو کشور و سه سفر ولادیمیر پوتین به کشورمان، همچنین تقویت دیپلماسی پارلمانی تهران و مسکو، خاطرنشان کرد: در مجموع حجم و تعداد تبادل هیات‌ها بین دو کشور روند صعودی داشته که بیانگر توسعه روابط دوجانبه ایران و روسیه در همه ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است.
وی با بیان اینکه ایران و قفقاز شمالی می‌توانند در حوزه‌های گوناگون اقتصادی و به ویژه صنعت گردشگری، حمل و نقل و تامین کالاهای مورد نیاز با یکدیگر همکاری داشته باشند، تاکید کرد: اجرایی کردن سند لغو روادید گروهی گردشگری می‌تواند به توسعه همکاری‌های گردشگری کمک قابل توجهی کند.


به گفته اردکانیان، قرار گرفتن منطقه قفقاز شمالی در مسیر کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال- جنوب زمینه خوبی را برای توسعه همکاری‌ها فراهم کرده و جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش گسترده‌ای را برای اتصال شبکه‌های ریلی داخلی با این شبکه آغاز کرده که افتتاح اخیر خط ریلی قزوین- رشت به طول 165 کیلومتر نمونه بارز این تلاش هاست.
وی ادامه داد: طرح ساخت راه آهن قزوین- رشت از نظر محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی‌های مهندسی، در نوع خود یک ابر پروژه به حساب می‌آمد و همین موضوع موجب طولانی شدن روند تکمیل و ساخت آن شده بود.
اردکانیان ابراز امیدواری کرد که با ساخت خط ریلی رشت- آستارا حلقه نهایی کریدور شمال- جنوب تکمیل و شاهد تبادل گسترده کالا بین کشورهای منطقه از طریق این کریدور باشیم.
وی گفت: در حوزه همکاری‌های بانکی، دو کشور آمادگی دارند شبکه‌های «میر» و «شتاب» را به یکدیگر متصل کنند و گام‌های جدی‌تری برای استفاده از ارزهای ملی (روبل و ریال) بردارند.
وزیر نیرو گفت: روند همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی مثبت بوده و حجم مبادلات محصولات کشاورزی در سال جاری و در مقایسه با سال قبل از آن رشد داشته است.
وی افزود: امضای قرارداد ترانزیت، سواپ و ورود موقت گندم بین ایران، روسیه و قزاقستان می‌تواند فصل جدید از همکاری‌های سه جانبه را در حوزه غلات به ارمغان بیاورد و باید تلاش کنیم تا این قرارداد در بستر اجرایی خود قرار گرفته و موانع اجرای آن رفع شود.
اردکانیان خاطرنشان کرد: در این زمینه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تبدیل به قطب ترانزیت غلات کشورهای شمالی (روسیه و قزافستان) شود و ضروری است طرفین با سرمایه گذاری‌های مورد نیاز، زیرساخت‌های این مهم را فراهم کنند.
وی ادامه داد: اتصال شبکه‌های برق ایران و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان و نیز از طریق جمهوری‌های ارمنستان و گرجستان باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
به گفته وزیر نیرو، همکاری‌های خوبی در حوزه انرژی حرارتی آغاز شده که باید شتاب این قبیل همکاری‌ها بیشتر شود، در این میان انعقاد قرارداد موقت تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که متعاقب آن بیش از 800 قلم کالا مشمول کاهش تعرفه‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند جهش مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و روان سازی تجارت منطقه‌ای ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های وزارت نیرو ایران به عنوان متولی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه، مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص این قرارداد اخذ شد و آن را در کارنامه عملکرد اجلاس پانزدهم و دومین همایش تجاری دوجانبه ثبت خواهیم کرد.
اردکانیان ادامه داد: همکاری‌های استانی و مناطق دو کشور، پس از عهده گیری این مسئولیت توسط قفقاز شمالی روند بهتری به خود گرفته و امید می‌رود این روند روز به روز توسعه یابد و شاهد همکاری‌های بیشتری بین استان‌های دو کشور در آینده نزدیک باشیم.
وی اضافه کرد: در این چارچوب همکاری‌های استان‌های شمالی ایران با استان‌های جنوبی روسیه و به ویژه همکاری‌های بنادر دو کشور باید مورد توجه جدی‌تری قرار گیرد و در این راستا ضروری است از ظرفیت دریای خزر و به تبع آن از ظرفیت‌های بندری و حمل و نقل دریایی این دریاچه بزرگ برای توسعه مبادلات تجاری و گردشگری استفاده حداکثری به عمل آید.
وزیر نیرو پیشنهاد کرد در این زمینه نقشه راه همکاری‌های دو کشور در حوزه خزر و با محوریت بنادر و حمل و نقل دریایی تدوین و در چارچوب آن پروژه‌های مشترک طراحی و به مورد اجرا گذاشته شود.
وی تصریح کرد: توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه به ویژه در شرایط کنونی که هر دو کشور با سیاست‌های خصمانه آمریکا مواجه هستند، بیش از هر زمان دیگری واقعیت انکارناپذیر محسوب می‌شود، بنابراین ضروری است طرفین برای رفع موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای تجارت دوجانبه و منطقه‌ای تلاش بیشتری از خود نشان دهند و زمینه را برای گسترش گردش مالی و گردش کالایی فراهم کنند.
ارتباط بخش‌خصوصی ایران و روسیه تسهیل می‌شود
وزیر نیرو همچنین در نشست خبری مشترک با وزیر قفقاز شمالی اعلام کرد: این وزارتخانه درصدد تسهیل ارتباط بخش‌ خصوصی ایران و روسیه است پارسال روسیه بیش از 250 میلیارد دلار واردات داشت و مذاکرات با روسیه به ویژه الحاق ایران به اوراسیا می‌تواند سهم ایران در بازار این کشور را افزایش داده و برای حدود 800 قلم کالا تعرفه‌های ترجیحی را فراهم کند.
«رضا اردکانیان» با اشاره به نهایی شدن مراحل الحاق جمهوری اسلامی ایران به منطقه اقتصادی اوراسیا، افزود: این مهم زمینه دسترسی ایران به بازار 180 میلیون نفری کشورهای عضو این منطقه را در جهت توسعه روابط اقتصادی، عرضه کالا و محصولات به ویژه در شرایطی که تحت تاثیر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا قرار گرفته‌ایم فراهم کرده است.
وزیر نیرو با اشاره به برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، گفت: این اجلاس در 13 کارگروه تخصصی حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی، گردشگری، بهداشت و درمان و غیره آغاز بکار کرده است و امیدواریم در زمان برگزاری این رویداد طرح‌های متعددی در بخش‌های یاد شده به امضا برسد.
اردکانیان با تاکید بر اینکه حدود 500 شرکت خصوصی در ایران برای حضور در اجلاس پانزدهم اعلام آمادگی کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد: برگزاری دومین همایش تجاری ایران و قفقاز شمالی و پانزدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه فصل جدیدی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور فراهم کند.
وزیر نیرو تاکید کرد: پیوستن ایران به اوراسیا موجب سرعت دادن عرضه کالاهای ایرانی در بازار مصرف کشورهای عضو این اتحادیه و افزایش اشتغال‌زایی در منطقه خواهد شد و امیدواریم این روند موجب نزدیک‌تر شدن هر چه بیشتر بخش‌های خصوصی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شود.
وی اضافه کرد: اکنون از محل وام اختصاص یافته ازسوی دولت روسیه، ساخت نیروگاه هزار و 400 مگاواتی در هرمزگان، برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون و غیره در دستور کار قرار گرفته و درصددیم با استفاده از فرصت برگزاری اجلاس پانزدهم، برای سرعت دادن به طرح‌های موجود میان دو کشور استفاده کنیم.
اردکانیان با تاکید بر اینکه ظرفیت مبادله بین دو کشور به شدت قابلیت افزایش دارد، ابراز امیدواری کرد با استفاده از ضوابط موجود و کانال اوراسیا بتوانیم عدد مبادلات بین دو کشور را افزایش داده و امکان ترانزیت را برای صادرات محصولات کشورهای عضو اوراسیا فراهم کنیم.
وزیر نیرو با اشاره به مسائل بانکی موجود میان دو کشور، ادامه داد: مذاکرات فشرده‌ای بین بانک مرکزی کشورمان با مسئولان روسی درحال انجام است و بزودی کارگروه مشترک این موضوع در تهران تشکیل خواهد شد. در تلاشیم با حل و فصل مسائل سیستم بانکی شاهد تسهیل روابط میان دو کشور باشیم.
اردکانیان خاطرنشان کرد: امسال کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای ارمنستان، افغانستان و تاجیکستان با همکاری وزارت نیرو برگزار خواهد شد که برپایی این اجلاس‌ها زمینه‌های جدیدی را برای رونق و توسعه روابط اقتصادی فراهم خواهد کرد.
وزیر ناحیه فدرال قفقاز شمالی روسیه نیز در این نشست، مهمترین ابزار و ضمانت برای توسعه روابط ایران و روسیه را اراده سیاسی رهبران دو کشور برشمرد.
«سرگی چباتاریف» افزود: ساختارهای لازم در دولت ما برای توسعه روابط ایران و روسیه ایجاد شده است و همه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی روسیه برای توسعه روابط دو کشور هدفگذاری کرده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه در پی توسعه روابط گردشگری خود با ایران هستیم، ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز علاقه‌مند به صادرات گوشت قرمز و غلات به ایران هستیم و از طرف مقابل علاقه‌مند واردات کالاهای مورد نیاز خود از ایران همچون میوه و سایر محصولات کشاورزی هستیم.
چباتاریف به علاقه‌مندی این کشور برای توسعه گردشگری از طریق دریای خزر اشاره کرد و گفت: علاقه‌مند توسعه صنعت حمل و نقل در کریدورهای «شمال- جنوب»، «شرق- غرب» و نیز ایجاد کریدور انرژی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه منطقه قفقاز شمالی روابط تنگاتنگی با ایران داشته است، افزود: در منطقه قفقاز شمالی بخشی از جمعیت به زبان فارسی صحبت می‌کنند و از دیرباز ارتباط تنگاتنگی میان اهالی این مناطق وجود داشته است، به طور قطع هر چه داشته‌های دو ملت نسبت به یکدیگر افزایش یابد، روند همکاری‌ها نیز توسعه خواهد یافت.
وزیر ناحیه فدرال قفقاز شمالی روسیه گفت: برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و تجاری موجب تشویق توسعه روابط میان کشورها خواهد شد و مطمئناً اجلاس پانزدهم نیز نقش بسیار اثرگذاری در توسعه روند روابط میان ایران و روسیه خواهد شد.
پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه و دومین همایش تجاری ایران و منطقه قفقاز شمالی از روز یکشنبه آغاز شد و به مدت سه روز با حضور مقام‌ها و فعالان بخش خصوصی و دولتی دو کشور در شهرهای تهران و اصفهان برگزار می‌شود.
ناحیه فدرال قفقاز شمالی متشکل از جمهوری‌های «داغستان»، «اینگوشتیا»، «کاباردینا بالکاریا»، «اوستیای شمالی»، «چچن»، «قره چای چرکسیا» و «خطه استاورپل» است که با جمعیت حدود 10 میلیون نفری، هفت درصد جمعیت روسیه را در بر می‌گیرد. این مناطق در حوزه‌های کشاورزی به ویژه غلات و گوشت صنایع شیمیایی، ساختمانی، ماشین‌سازی، انرژی و فلزات رنگی از ظرفیت خوبی برای همکاری با کشورمان برخوردار هستند.
سایر اخبار این روزنامه
شکل‌گیری بازار متشکل ارزی تا اوایل تیرماه ثبات قیمت‌ها در انتظار بازار ارز دکتر روحانی در دیدار تولیت آستان قدس رضوی: دولت برای ارائه خدمت بهتر به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در کنار تولیت آستان قدس رضوی است وزیر نیرو اعلام کرد: کاهش تعرفه 800 قلم کالا در روابط تجاری ایران و قفقاز شمالی رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی با حضور وزیر صنعت: شرایط کشور باید برای سرمایه‌گذاری قابل پیش‌بینی باشد سخنگوی دولت در نشست خبری: تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف را به نفع مردم می‌دانیم فعالان ضد ترامپ در سراسر آمریکا به خیابان‌ها آمدند نیروهای مسلح یمن: روزهای دردناک‌تری در انتظار رژیم سعودی است تلاش نافرجام برای احیای پروژه امنیتی سازی ایران رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان: بزرگداشت شهدای هفتم تیر جامعه را از آسیب‌ها مصون می‌دارد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: توسعه گردشگری از جهت رونق اقتصادی، ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال و افزایش نشاط اجتماعی فوق‌العاده مهم است فرصت ارسال مستندات، 30 آذر؛ فراخوان جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب دیدار هیئت بلندپایه حماس با وزیر اطلاعات کشورمان مرکز آمار: رشد اقتصادی پارسال با احتساب نفت منفی 4.9 درصد بود دیدار سفیر جدید جمهوری لهستان با ظریف