ارسال 11 سؤال منتقدان FATF برای رئیس جمهوری

بعد از حدود 2 ماه توقف بررسی لوایح پالرمو و CFT، دیروز بالاخره کمیسیون مشترک مجمع دومین جلسه بررسی این لوایح را برگزار کرد. جلسه‌ای که خروجی آن ارسال 11 سؤال برای رئیس جمهوری بود. آنطور که دیروز خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند این جلسه به ریاست محسن رضایی برگزار شده است. براساس این گزارش‌ها کمیسیون مشترک مجمع تا رسیدن به نتیجه نهایی برای طرح در صحن مجمع، جلسات خود را ادامه خواهد داد.
اما مسأله مبهم تا کنون این است که این 11 سؤال چه بوده‌اند. آنطور که مجید انصاری و احمد توکلی، دو عضو حاضر در این مجمع به «ایران» گفته‌اند مقرر شده تا تنها شخص محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه اطلاع‌رسانی کند.
او نیز دیروز سعی کرد تا در این رابطه بیشتر سکوت کند. مجید انصاری درباره تأثیر سرنوشت پاسخی که رئیس جمهوری به این سؤالات خواهد داد روی دو لایحه پالرمو و CFT به «ایران» توضیح داده است: «اینها سؤالاتی است که همچنان در ذهن اعضای مجمع بود و پاسخ رئیس جمهوری هم به معنای رأی مثبت اعضا نخواهد بود. بلکه وقتی پاسخ‌ها بیایند باز این پاسخ‌ها در جلسات مجمع به بحث گذاشته خواهند شد و آن وقت است که اعضای مجمع رأی خود را اعلام می‌کنند.» به گفته انصاری هر چند در جلسه دیروز به جز اعضای مجمع، مسئولان دیگر حضور نداشتند اما در جلسات بعدی چه در کمیسیون مشترک و چه صحن مجمع قرار بر دعوت مجدد از برخی مقامات و مسئولان دولتی مرتبط با این موضوع است. او می گوید: «بخشی از این سؤالات و ابهامات یازده‌گانه همان مسائلی است که قبلاً هم مطرح بودند و اعضا از پاسخ‌های داده شده به آن قانع نشده بودند و بخشی هم موضوعاتی جدید است که اخیراً مطرح شده‌اند. اکثر این ابهامات و سؤالات هم توسط کسانی که مخالف یا منتقد لوایح هستند مطرح شده است.» به گفته مجید انصاری، مجمع در بررسی این دو لایحه توجهی به مهلت قانونی داده شده توسط FATF به ایران ندارد و بر اساس زمان‌بندی خود عمل خواهد کرد. او توضیح می‌دهد که «معلوم نیست این بررسی‌ها تا کی ادامه پیدا کنند اما چیزی که تقریباً قطعی است این که ما در آینده هم چند جلسه دیگر در قالب کمیسیون مشترک داشته باشیم و بعد از آن مسأله در صحن مجمع طرح گردد.»