بازدید رئیس پلیس از مهرآباد در پی گزارش «تریبون محله»

گزارش: نوید زنده‌روحیان |عکس ها: میثم دهقانی بخش عمده گلایه‌های مردم محله مهرآباد در هجدهمین تریبون‌محله خراسان‌رضوی که در پنج شنبه23خرداد چاپ شد، به جولان خلافکاران و زورگیران و معتادان به موادمخدر که امنیت مهرآباد را تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار داده بود، برمی‌گشت. گلایه‌هایی با این مضمون که: «ساکنان مهرآباد، مردم اصیل و شریف و انسان های سالم و خانواده‌داری هستند اما متاسفانه مشکلاتی مثل وجود زمین های خالی و بایر، خرابه ها و ساختمان‌های نیمه‌تمام و نبود نظارت پلیس، باعث شده است برخی از معابر این  منطقه ناامن و به محلی برای رفت و آمد و جولان دزد و زورگیــر و معتاد و فروشنده مواد مخــدر تبدیل شود و ساکنان از این شرایط، در رنج و عذاب هستند. بیشتر اهالی منطقه مهرآباد لباس‌های جیب‌دار و دکمه‌دار می‌پوشند تا زورگیران به راحتی نتوانند پول و مدارک شان را به سرقت ببرند و خیلی وقت‌ها معلم‌های مدارس محله، بچه‌ها را تا نزدیک خانه همراهی می‌کنند تا اتفاقی برایشان نیفتــد.» و بچه‌های محله متفق‌القول بودند: «در این محله واقعا وجود یک باشگاه ورزش‌های رزمی لازم است. همه‌مان باید دفاع شخصی یاد بگیریم از دست دزدها و زورگیرها و معتادهایی که امان‌مان را بریده‌اند.»دغدغه‌ها و درددل‌هایی که وقتی با فرمانده انتظامی مشهد، سرهنگ آقابیگی مطرح شد، اعلام کرد: «طی روزهای آینده شخصا با تریبون‌محله همراه می‌شوم تا به شکل سرزده، در ساعات مختلف روز و شب به محله مهرآباد برویم و مشکلات محله را از نزدیک بررسی و با مردم رو در رو گفت‌وگو کنیم تا در اسرع وقت، رسیدگی کامل صورت گیرد.» روی همیــن حساب، صبح روز گذشته، این وعده فرمانده انتظامی مشهد محقق شد و تیم تریبون‌محله، این بار با همراهی ایشان و چندین نفر از ماموران کلانتری و سرکلانتری محله، به مهرآباد برگشت.
 
مسئولان شهری، زمین‌های خالی رها شده را محدود کنند
سرهنگ آقابیگی، با ورود به محله مهرآباد و مشاهده زمین‌های خالی انتهای مهرآباد 12، می‌گوید: «با مشاهده همین زمین‌های رها شده، می‌توان حدس زد و تصور کرد چه شرایطی ممکن است در این منطقه وجود داشته باشد. زمین خالی با این وسعت، قطعا بستر مناسبی برای شکل گیری هرگونه جرم است. وظیفه ما قبل از هر چیز، این است که این مکان شکل گیری جرایم و تهدید امنیت ساکنان را از بین ببریم. مسئولان شهری باید تا جایی که می‌توانند، فضاهایی را که زمینه‌ساز وقوع جرم در شهر هست کاهش دهند و محــدود کنند.»
 
آمار از کاهش سرقت در محله حکایت دارد اما گشت‌زنی را افزایش می‌دهیــم
یکی دیگر از ساکنان محله می‌گوید: «سرقت در این محله خیلی زیاد است و باید به آن به شکل جدی رسیدگی شود تا حس آرامش و امنیت به مردم برگردد.» فرد دیگری از داخل جمع گلایه می کند: «من نگهبان انبار کنار همین زمین ها هستم. دو نفر هستیم که مجبوریم در دو شیفت، 24ساعتِ شبانه روز نگهبانی بدهیم تا سرقتی در انبار اتفاق نیفتد.»

   سرهنگ آقابیگی در پاسخ به این گلایه‌ها توضیح می دهد: «اصلا منکر وجود سرقت در منطقه نیستم اما مهم است بدانید طبق آماری که به شکل مرتب به دست من می رسد، تعداد کشفیات ما از موارد سرقتی بیشتر شده و تعداد سرقت در مهرآباد، بیش از محله‌های دیگرِ شهر کاهش یافته است. اما قطعا باز هم از همکارانم می خواهم گشت زنی و نظارت در این محله را به‌شکل جدی افزایش دهند.»
 
اجازه مزاحمت برای نوامیس و ایجاد رعب و وحشت در محله را نمی‌دهیم
تعداد زیادی از ساکنان محله که متوجه حضور فرمانده انتظامی مشهد در مهرآباد شده‌اند، برای گفت‌وگو و درددل با سرهنگ آقابیگی تجمع کرده اند. خانمی می گوید: «فرزند من در همین دبستان انتهای زمین درس می خواند. تا به حال تنها رفت و آمد نکرده و می ترسد. خود من در کنار همه گرفتاری‌هایم، باید او را برسانم و برگردانمش. خودم هم که بزرگ سال هستم، همیشه کل این محدوده را دور می زنم و از داخل خیابان اصلی رفت و آمد می کنم. مسیرم خیلی دور می شود اما به هیچ وجه حاضر نیستم از داخل زمین، با وجود معتادهایی که این جا را تبدیل به پاتوق کرده‌اند، رد شوم. چون می‌ترسم و احساس امنیت ندارم.»

   آقا بیگی در پاسخ می‌گوید: «بله. همین الان هم تعدادی کارتن خواب و زباله گرد و معتاد، در زمین و بالاتر دیده می شوند. هرچند به هیچ کدام از این‌ها، تحت‌هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم حتی یک مورد تعرض یا مزاحمت برای نوامیس مردم ایجاد کنند یا به رعب و وحشت جدی در منطقه دامن بزنند اما برخورد صرفا با حضور این افراد، مشکلات و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. من به عنوان رئیس پلیس شهر اعلام می کنم می‌توانم ظرف 24 ساعت، به کمک نیروهایم تمامی این افراد را جمع آوری و دستگیر کنم. اما در ادامه، باید آن‌ها را به کجا تحویل دهم؟ همین چند وقت قبل به سختی و با تلاش، 200 معتاد پرخطر در شهر را دستگیر کردیم و با مکافات به کمپ بردیم. اما 100 نفر از آن ها را حتی کمپ ترک اعتیاد قبول نکرد و مجبور شدیم بعد از چند روز بازداشت، بدون هیچ گونه رسیدگی، رها کنیم. می دانید دستگیریِ هر کدام از این ها چه زحمت و دردسری دارد؟ بعد به‌واسطه نبود ساز و کار و فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب، به راحتی آزاد می شوند. هم اکنون یکی از مشکلات بزرگ ما این است که امکانات نگهداری از این افراد محدود است و جمعیت آن ها زیاد.»
 


تا چند روز آینده، اتفاقات خوبی در زمینه امنیت مهرآباد خواهد افتاد
مرد میان سالی که تاکید می‌کند 30 سال است ساکن محله مهرآباد است، می گوید: «نبود امنیت در این محله، واقعا ما را عاصی کرده؛ همه نوع جرمی در آن دیده می شود. همین محلی که ایستادیم خانه ای بود که تخریب شد و دیوارکشی کرده بودند اما معتادان دیوارها را خراب و فضا را تبدیل به پاتوقی برای جمع شدن کردند. همین‌ها در آهنی یک خانه دیگر را که فروخته شده بود و کسی در آن سکونت نداشت از جا درآوردند و با خود بردند. ماه گذشته، باتری خودروی پسر من را دزدیدند و از این سرقت‌های ریز و درشت تا دلتان بخواهد اتفاق می‌افتد.»

   رئیس پلیس مشهد در پاسخ، می‌گوید: «من قبل از هرچیز، از شما و دیگر ساکنان محله می خواهم به فکر امنیت خودشان و اموال‌شان باشند و مثلا خودرو را در خیابان رها نکنند. بیشتر سرقت هایی که الان و اوقات دیگر، توسط مردم مهرآباد اعلام و گزارش می‌شود، همگی از نوع سرقت خرد و محدود است و مشخص است توسط معتادان و کارتن‌خواب‌ها اتفاق می‌افتد. هرچند که باز هم از مسئولان شهری خواهش می‌کنم به رغم همه کمبودها و مشکلات، تلاش کنند چنین مکان‌ها و فضاهایی برای خلافکاران فراهم نشود، اما قطعا پلیس هم با اقتدار جلوی تکرار چنین اتفاق‌هایی را خواهد گرفت. به مردم اطمینان می دهم تا چند روز آینده، اتفاقات خوبی به‌لحاظ امنیتی در این محل بیفتد و این شرایط آزاردهنده تغییر کند و همکارانم تمام تلاششان را خواهند کرد تا مردم مهرآباد، از این به بعد مشکلی در زمینه امنیت احساس نکنند. از مردم هم می‌خواهم ارتباطشان را با ما قطع نکنند و مشکلات موجود در اطرافشان را با ما در میان بگذارند و اطمینان می دهم با تمام توان در خدمت آن ها باشیم. چنان چه از خود پلیس هم انتقادی داشتند، شماره 197 گوش شنوای گلایه‌های مردم است.»