ایجاد صندوق رهن برای حمایت از مستاجران

آرمان- زینب مختاری: وزیر اقتصاد گفت: نمی‌خواهیم در خصوصی‌سازی شو اجرا کنیم. فرهاد دژپسند با تاکید بر ضرورت آسان‌سازی کسب و کار در کشور تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه کاهش مداخله دولت است. او درباره کوچک‌سازی دولت افزود: به‌رغم هدفگذاری برای کاهش مداخله دولت اما شاید به‌جای کوچک‌سازی، اتومات‌سازی دولت راهکار بهتری باشد؛ اما در هر حال یکی از برنامه‌های دولت و وزارت اقتصاد که مقام معظم رهبری هم به شدت پیگیر آن هستند، واگذاری و خصوصی‌سازی است. وزیر اقتصاد با تاکید بر حمایت‌های این وزارتخانه از بخش خصوصی تصریح کرد: به‌رغم تاکید بر مالیات‌ستانی در این دوره، قرار بر این نیست که بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی تحت فشار قرار گیرند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در دوره تحریم‌ها باید مراقبت کنیم تا آمارها و گزارش‌هایی که از عملیات اقتصادی در کشور ارائه می‌دهیم منجر به درز اطلاعات محرمانه نشود بیان کرد: من چگونگی روابط تجاری با برخی کشورها را اعلام نخواهم کرد و به دشمنان برای وضع تحریم‌های جدید کد نمی‌دهیم. بسیاری از کارشناسان در ماه‌های اخیر در کارایی وزارت اقتصاد در دوران تحریم تشکیک کرده بودند. به گزارش «آرمان»،‌ دژپسند در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه، در همین باره بیان کرد: ما به دلیل شرایط ویژه تحریم نمی‌توانستیم بسیاری از اطلاعات را افشا کرده و اقدامات را کاملا شرح دهیم. اما یکی از اقدامات مهم وزارتخانه تشکیل ستاد مبارزه با تحریم بود و پس از ورود من به وزارتخانه فعالیت این ستاد با جدیت دنبال شد و متناسب با نیازها اقداماتی طراحی شد و می‌توان گفت در بسیاری از زمینه‌ها توانستیم راه‌های برون‌رفت از موانعی که دشمن برای ما طراحی کرده بود را بیابیم و مجوز‌های لازم را هم اخذ کنیم. او افزود: حتی من برای اینکه فعالیت این ستاد متوقف نشود اولین جلسه را در یک روز تعطیل برگزار کردم تا این پیام را برساند که در دوره تحریم و جنگ اقتصادی، تعطیلات معنایی ندارد. وزیر اقتصاد همچنین به پیشنهادهای این وزارتخانه در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در بحبوحه گرانی مسکن اشاره و تصریح کرد: برنامه ما این است که برای حمایت از مستاجران، صندوقی را برای تامین رهن خانه راه‌ا‌ندازی کنیم. دژپسند همچنین با تاکید بر قانونی بودن طرح مالیات بر سکه افزود: این پایه مالیاتی نوعی مالیات بر عملکرد است و با مالیات بر عایدی سرمایه تفاوت دارد. او همچنین از ارائه طرح مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس در آینده نزدیک خبر داد.
بهبود فضای کسب و کار
وزیر اقتصاد با تاکید بر طرح‌های تولیدی دولت ادامه داد: یکی از مهمترین نکات این است که ما در شرایط تحریم بتوانیم در فضای کسب و کار روان‌سازی انجام دهیم؛ زیرا انسدادی که دشمن می‌خواهد در مبادی اقتصادی ایران ایجاد کند از همین راه است که تولید ما را زمین بزند و اشتغال را دچار مشکل کند. دژپسند اضافه کرد: دشمن در صدد است موانعی را در برابر سرمایه‌گذاری در ایران قرار دهد و بر همین اساس یکی از مقولات مهم مورد توجه این وزارتخانه بهبود فضای کسب و کار است. او با اعلام اینکه رتبه ما در شاخص کلی فضای کسب و کار چهار پله تنزل داشته است گفت: همین میزان اندک تنزل هم خوب نیست اما این در حالی‌ست که امتیاز ما افزایش داشته است و این تنزل در نتیجه کاهش امتیاز نیست؛ دژپسند اضافه کرد: اگر دقت کنید ما در برخی شاخص‌ها بهبود قابل توجهی داشته‌ایم؛ از جمله در تجارت برون‌مرزی که 49 رتبه بهبود داشته‌ایم.


مولدسازی دارایی‌های دولت
دژپسند با بیان اینکه نگران بودیم بانک‌ها برای گردش سرمایه دچار مشکل شوند و از همین رو بازار سرمایه را در کنار آنها تعمیق و تقویت کردیم، اظهار کرد: در بازار پول به‌ویژه بانک‌های دولتی این نکته را مورد توجه قرار دادیم که بانک‌ها از یکسو بتوانند مطالبات معوق خود را وصول کنند و از سوی دیگر، بتوانند دارایی‌های منجمد خود را به جریانی تبدیل کنند که در اعطای تسهیلات کمک‌حال آنها باشد. او تاکید کرد: بر همین اساس، ما در جلسه‌ای با مدیران بانک‌های دولتی تفاهم کردیم که تا پایان سال، دارایی‌های منجمد را به جریان سرمایه تبدیل کنیم. به گزارش «آرمان»، دژپسند ادامه داد: در بازار سرمایه ‌هم از مشوق‌ها و محرک‌های متفاوتی استفاده می‌کنیم؛ روند افزایشی عرضه‌های اولیه در این بازار، نشان از توجه به بازار سرمایه است. وزیر اقتصاد توضیح داد: ما برای ایجاد این رونق در بازار سرمایه، از مولدسازی دارایی‌های دولت استفاده کردیم؛ شائبه‌ای وجود داشت که مولدسازی دارایی‌های دولت دارد به «تبدیل دارایی‌ها برای تامین نیازهای مالی و نقدی دولت» تغییر ماهوی می‌دهد. من اعلام می‌کنم که اگرچه در کمک به تامین مالی دولت اثر دارد اما هرگز با آن هدف پی گرفته نمی‌شود. او همچنین افزود: ما در آینده نزدیک پروژه بزرگی را با دو هدف مولدسازی دارایی دولت و هدایت نقدینگی افتتاح می‌کنیم که اتفاقا آثار جانبی رونق هم دارد. دژپسند اعلام کرد: در همین زمینه بحث تبدیل یکی از دارایی‌های بانک سپه به یک مجموعه شهری امیدشهر با همکاری تعاونی بانک سپه و مسکن تحت مدیریت معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد مطرح است. او ادامه داد: بخش مسکن به تنهایی موتور رشد بخش صنعتی است و اشتغال به دنبال دارد. این مجموعه چهار هزار واحدی همچنین سبب افزایش عرضه مسکن شده و بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. این‌گونه اقدامات به‌عنوان محرک اقتصادی عمل می‌کنند.