وعده سود ۳۰۰ درصدی هاشمی‌ها به ۸ هزار شهروند

سرویس جامعه جوان آنلاین:  بخش اعظمی از شاکیان مردم روستایی هستند که شناخت خانوادگی از متهمان داشتند و به اعتماد دیرینه و حسب ظواهر موجه و شرعی این افراد، تمامی دار و ندار خود را فروختند، اما یک‌بار دیگر عده‌ای با وعده و وعید و سوء‌استفاده از اعتماد مردم در راستای پوشش شرعی‌دادن به اقدامات غیرشرعی خود، وجوه مردم را تصاحب کردند.
دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم هاشمی فرزند محمد، مدیرعامل شرکت پرونده گریس‌بند نادین فرتاک پارسیان که در حین خروج از کشور دستگیر شد، روزگذشته به ریاست قاضی صلواتی و با حضور متهمان و تعدادی از شکات این پرونده برگزار شد.
اسامی متهمان
محمد هاشمی فرزند محمدرضا، علی هاشمی فرزند محمد، مصطفی هاشمی فرزند محمدرضا، محمدرضا هاشمی فرزند محمد، حسن هاشمی فرزند علی اکبر، ابوالفضل هاشمی فرزند غلامحسین، محسن ثابت قدم راسخ فرزند علیرضا، ابراهیم مختاری فرزند احمد و بهرام شازده احمدی فرزند اکبر دیگر متهمان این پرونده بودند که به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده مقابل قاضی نشستند.


پرونده‌ای که رسیدگی به آن روزگذشته در شعب ویژه آغاز شد، دارای ۶۲ جلد و ۱۰ متهم است که مبلغ ۶۹ میلیارد تومان از مردم جذب سرمایه کردند. حسب گزارش اداره اطلاعات خراسان جنوبی، متهمه مریم هاشمی مدیرعامل شرکت نادین فرتاک پارسیان، اقدام به جذب سرمایه از مردم به ویژه روستاییان می‌کرده است. از آنجایی که اقدامات وی خارج از عملیات بانکی بوده، وی در ابتدا ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد سود پرداخت می‌کرده، اما پس از مدتی از پرداخت اصل سرمایه مردم هم عاجز می‌شود.
وعده‌های توخالی متهمه
مریم هاشمی شرکت‌هایی داشته که دفاتر غیررسمی آن در تهران و مشهد فعال بوده است. منسوبان وی اقدام به جذب سرمایه از مردم می‌کردند، به طوری که در این پرونده از ۸ هزار نفر سرمایه جذب شده است. حسب ادعای متهمه، وی با ۳۸شرکت همکاری داشته است و حتی با فردی که در قزاقستان بوده و با یک واسطه با معاون وزیر جهاد کشاورزی آشنا بوده، همکاری داشته است. وی در قالب همکاری با این شرکت‌ها، ادعای واردات و صادرات برخی اقلام را داشت. این فرد در قالب شرکت‌های مختلف، ادعای واردات و صادرات خاویار، پتروشیمی، محصولات نفتی، پوست، شیرینی‌جات و کشت و صنعت قزاقستان داشته و از این طریق، اقدام به جذب سپرده از مردم می‌کرده است. متهمه مریم هاشمی به واسطه نزدیکان و خویشاوندان مبادرت به جذب سرمایه کرده است. وی در خصوص همکاری با نهاد‌های حاکمیتی اقرار کرده که با هیچ‌کدام از این نهاد‌ها همکاری نداشته، اما طبق گفته نماینده دادستان با بررسی ادعا‌های متهمه مریم هاشمی، وی هیچ دلیلی برای اثبات ادعا‌های خود ارائه نکرده است.
طبق اظهارات نماینده دادستان در رابطه با تبلیغات باند متهمان، اغلب تبلیغات این افراد پیامکی و زبانی بوده است. حتی به شکات اعلام شده بود که اصل سرمایه و سود آن، بیمه بوده است و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. این در حالی است که ادعای بیمه بودن کاملاً واهی بوده و سایر متهمان همچنین ادعا داشتند که مریم هاشمی با نهاد‌های امنیتی و انتظامی در پروژه‌های اقتصادی مشارکت دارد.
اظهارات شکات
در ادامه رسیدگی به این پرونده تعدادی از شکات با قرارگرفتن در جایگاه از نحوه سرمایه‌گذاری خود صحبت کردند. اغلب این افراد از شهرستان به تهران آمده بودند و حسب اعتماد خانوادگی و آشنایی دیرینه در روستا فریب ظاهرسازی متهمان را خوردند. برخی از این افراد بالغ بر یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این شرکت داشتند و برخی دیگر با فروش دارایی‌های اندک خود از قبیل: ماشین و خانه از ۲۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون نزد متهمه مریم هاشمی سرمایه‌گذاری کردند. عمده شاکیان خواهان اصل پول خود به همراه ضرر و زیان ناشی از آن بودند. دادگاه رسیدگی به اتهامات این پرونده اخلال اقتصادی در روز‌های بعد ادامه دارد.